Polaris-studie bevestigt: dé auto heeft maar één concurrent, de auto zelf  

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Negen op de tien Belgische huishoudens bezitten minstens één auto. De elektrische mobiliteit groeit, maar wordt afgeremd door obstakels zoals kostprijs, autonomie en laadinfrastructuur. E-bikes winnen terrein en gedeelde mobiliteit is in opmars. Dat zijn enkele opvallende conclusies uit de mobiliteitsstudie Polaris 2025.

Meten is Weten. ‘Voor een mobiliteitsprovider zoals D’Ieteren Automotive is het belangrijk over een zo getrouw mogelijk beeld van de markt te beschikken. Als toonaangevende autogroep op de Belgische markt zijn wij het aan onszelf verplicht voortdurend de vinger aan de pols van de consument te houden. Enkel op die manier is het mogelijk ontwikkelingen en nieuwe trends in een vroeg stadium op het spoor te komen. De mobiliteitsstudie Polaris 2025 is de vierde editie in vier jaar tijd. Zij biedt ons enerzijds een zeer gedetailleerd overzicht van de markt en anderzijds inzicht in het gedrag en de intenties van de Belgische consument op het vlak van mobiliteit. De studie stelt ons in staat om, op basis van feitelijke gegevens, een concreet aanbod aan modellen en mobiliteitsdiensten samen te stellen als antwoord op de concrete vraag van de consument. Een en ander verklaart de metamorfose die D’Ieteren Automotive het voorbije decennium heeft ondergaan. Van autoverkoper zijn wij een aanbieder van mobiliteitsdiensten geworden.’

Aan het woord is Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van D’Ieteren Automotive, dat in ons land de merken Audi, Bentley, Bugatti, Cupra, Lamborghini, Micro, Porsche, Rimac, Seat, Skoda en VW importeert. Het beheert daarnaast een uitgebreid netwerk van zelfstandige concessiehouders en bezit zelf ook concessies langs de as Brussel–Mechelen–Antwerpen. Via My Way en Audi Approved verkoopt het tweedehandswagens en verleent het onderhouds-, financierings- en leasingdiensten via VDFin.

220 jaar kennis en ervaring

In feite is D’Ieteren ouder dan België en veel ouder dan de auto zelf. De van oorsprong Nederlands-Limburgse Joseph D’Ieteren richtte in 1805 in de Broekstraat in Brussel een eigen werkplaats op om er onder eigen naam paardenkoetsen te bouwen voor de rijke bourgeoisie. Na 1830 en de Belgische onafhankelijkheid gebeurde dat ook voor de Belgische koninklijke familie. De vriendschappelijke relatie tussen beide families gaat dus ver terug in de tijd.

D’Ieteren is pionier inzake multimodaliteit X7A9707

In de Maliestraat 50 in de Brusselse deelgemeente Elsene biedt de D’Ieteren Gallery een boeiend overzicht van de opeenvolgende industriële activiteiten van de familie. Zij herbergt ook de exclusieve autocollectie van de invoerder.

Inmiddels staat de zevende generatie D’Ieteren aan het roer van het beursgenoteerde bedrijf dat internationale bekendheid geniet als Belgische invoerder en retailer van de merken van de Volkswagen Group. De samenwerking met de Duitse autogroep gaat terug tot 1948 en kwam tot stand op initiatief van Pierre D’Ieteren, toen een invloedrijke industrieel én bevriend met de Oostenrijkse ondernemersfamilies Porsche en Piëch.

D’Ieteren wil alle Belgen als klant

Cijfers zeggen meer dan woorden. D’Ieteren heeft meer dan 1,2 miljoen wagens op de weg en is met een marktaandeel van 24 procent nummer één in België. Met bijna 28 procent is het ook marktleider wat betreft de verkoop van elektrische voertuigen. D’Ieteren is ook koploper inzake multimodaliteit en biedt ook mensen die geen auto of rijbewijs hebben een duurzaam mobiliteitsaanbod in de vorm van fietsen, deelauto’s of taxi’s. De mobiliteitsgroep is constant op zoek naar nieuwe uitdagingen en business. Zakendoen en innoveren zitten ingebakken in het DNA van het familiebedrijf. In feite wil D’Ieteren alle Belgen als klant.

Dit voorjaar heeft D’Ieteren Automotive in Erps-Kwerps een nieuw kantorencomplex in gebruik genomen dat onderdak biedt aan de dertig mobiliteitsmerken van de autodivisie. Samen hebben die vorig jaar een omzet gerealiseerd van 5,3 miljard euro.

D’Ieteren House beantwoordt aan de strengste milieunormen. Door gebruik te maken van de modernste technologieën en gerecycleerde en recycleerbare materialen is het kantorencomplex CO2-neutraal en verbruikt het weinig energie. De overdekte en beveiligde fietsenstalling met laadfaciliteiten voor e-bikes is state of the art.

Mobiliteit heeft vele gezichten en aspecten

Volgens Polaris 2025 bezit 89 procent van de Belgische huishoudens minstens één auto. Ons land bekleedt daarmee een toppositie in de internationale ranking.

Ponteville: ‘Nog is het bezit van een auto in de geest van de Belgen belangrijker dan het gebruik. Velen zien in de auto op de oprit de bevestiging van hun maatschappelijke status. De onderzoekers ontwaren echter een kentering in die gedachtegang. Voor een grote groep mensen in ons land blijft een eigen auto echter een must. Dat heeft onder andere te maken met de geografie van ons land en de inplanting en lay-out van onze steden en gemeenten. Zonder eigen auto raken de meeste mensen niet op hun werk omdat het openbaar vervoer daar niet op voorzien is. Weet ook dat mobiliteit vele gezichten en aspecten heeft.’

Ponteville: ‘Wie in een stad woont heeft andere behoeften dan wie op het platteland woont. Dat geldt ook voor wie beroepshalve of recreatief onderweg is. Sowieso staat je auto 90 procent van de tijd stil. Ben je toch onderweg, dan sta je om de haverklap in de file. In feite heeft dé auto maar één concurrent en dat is de auto zelf! Dat verklaart wellicht waarom een kwart van de gezinnen overweegt zijn wagenpark te verkleinen, van drie naar twee of van twee naar één. Zij doen dat omdat autorijden duur is en de CO2-uitstoot de luchtkwaliteit schaadt.’

D’Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville

De stroomversnelling vertraagt

Wat zegt Polaris 2025 over de impact van elektrisch rijden op de klimaatverandering? De naam Polaris verwijst overigens naar de Poolster, de helderste ster in het sterrenbeeld van de Kleine Beer.

Ponteville: ‘Elektrische aandrijving is zonder discussie de meest efficiënte manier om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen terug te dringen en de klimaatverandering af te remmen. Feit is dat een e-auto met minder energie meer afstand aflegt dan een vergelijkbare benzinewagen. Naarmate het aandeel e-auto’s toeneemt, verbetert ook de luchtkwaliteit. Daarom moeten wij blijven inzetten op elektrificatie, al geef ik graag toe dat een elektrische auto niet voor iedereen een goede optie is. Soms is het onmogelijk om thuis een laadpunt te installeren of is laden op het werk niet mogelijk. Of je woont in een regio waar het netwerk onvoldoende sterk is uitgebouwd. Elektrische auto’s zijn voor veel particulieren ook nog te duur. Het goede nieuws is dat onder andere de Volkswagen Group de komende jaren kleinere en betaalbare e-modellen op de markt brengt en dat het rijbereik en de laadsnelheid van e-auto’s spectaculair toenemen. Daarenboven worden de verschillen in prijs en gebruiksgemak tussen benzine- en elektrische auto’s snel kleiner, waardoor elektrisch rijden ook voor particulieren betaalbaar wordt. Volgens Polaris 2025 overweegt 57 procent van de 18- tot 34-jarigen een e-auto te kopen of te leasen. Bij de 55-plussers ligt dat percentage lager. De oudere generatie zorgt er dus voor dat de stroomversnelling die er gekomen is dankzij de bedrijven vertraagt. Het aandeel elektrische voertuigen in wagenparken is vorig jaar gestegen van 17 naar 32 procent. Dat is bijna een verdubbeling en bewijst dat de bedrijven er alles aan doen om hun CO2-footprint te reduceren. Ook hier geeft D’Ieteren Automotive het goede voorbeeld met zijn gloednieuwe kantorencomplex in Erps-Kwerps dat CO2-neutraal is.’

Elektrische fietsen en gedeelde mobiliteit winnen terrein

Volgens Polaris 2025 winnen elektrische fietsen vooral in Vlaanderen en Brussel terrein. Fietsleasing in bedrijven steeg in één jaar van 36 naar 41 procent.

Ponteville: ‘Elektrisch fietsen zit in de lift. Wij stellen ook vast dat e-bikes een andere status hebben dan gewone tweewielers. Zij zijn zowel een lifestyleproduct als een professionele tool geworden, die ondersteunende diensten in het leven hebben geroepen inzake onderhoud, assistentie, depannage en leasing. Lucien, het fietsmerk van D’Ieteren, biedt in zijn winkels in de grote steden een fullservicepakket aan dat zowel de financiering, verzekering en overname als het onderhoud omvat. Wij gaan ervan uit dat het succes van elektrisch fietsen nog zal groeien naarmate meer mensen en bedrijven de voordelen van mobiliteitsbudgetten leren kennen. Nu worden die door amper 5 procent gebruikt; het concept is nog jong en vrij onbekend bij het grote publiek. Met name jonge mensen zijn volgens Polaris 2025 vragende partij voor een meer gevarieerd mobiliteitsgebruik waarvan e-bikes een onderdeel uitmaken. Ik pleit ervoor het mobiliteitsbudget wettelijk verplicht te maken. Hopelijk vind ik gehoor bij de minister.’

Elektrisch fietsen zit in de lift en verdienmodel voor D’Ieteren

Met minder auto’s meer kilometers afleggen

Nog volgens de recente mobiliteitsstudie in opdracht van D’Ieteren Automotive toont 54 procent van de 18- tot 34-jarigen belangstelling voor gedeelde mobiliteit. Tendens stijgend.

Ponteville: ‘Autodelen is een transitie in de transitie. Bedoeling is om met minder auto’s meer kilometers af te leggen. De praktijk leert dat één deelauto over een periode van één jaar hetzelfde aantal kilometers aflegt als tien private wagens. De transitie van het bezit naar het gebruik van een auto is ingezet en D’Ieteren Automotive speelt met Poppy op die ontwikkeling in met een specifiek aanbod. Onder het motto ‘Shared cars. Smart prices’ garandeert Poppy een deelauto op wandelafstand. Het downloaden en registreren neemt twee minuten in beslag. Andere voordelen: geen vaste parkeerplekken, parkeren op je bestemming en zelfs gratis parkeren in de Poppy-zones op de luchthavens van Antwerpen, Brussel en Charleroi. À propos smart prices: de klant kan kiezen tussen betalen per gereden minuut of per kilometer – brandstof/laden inbegrepen – en heeft de keuze tussen een Audi A4, Seat Arona, Skoda Scala, Skoda Kamiq, VW Polo en VW Golf.’

ID. Polo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise