Berlijn, 14 februari 2017. De Duitse kanselier Angela Merkel en de Franse president François Hollande zitten aan tafel voor hun halfjaarlijkse overleg over de politieke en economische actualiteit. Over de op til zijnde overname van Opel door de Franse autogroep PSA wordt met geen woord gerept. Om de eenvoudige reden dat zij niet op de hoogte zijn van de geheime onderhandelingen tussen de Amerikaanse GM-directie en de topman van PSA, de Portugees Carlos Tavares. Die overnamegesprekken lopen al een aantal maanden, op initiatief van Mary Barra, de CEO van General Motors. Zij wil de Amerikaanse autobouwer transformeren tot een toonaangevende bedenker én leverancier van globale mobiliteitsoplossingen en voorziet binnen dat kader geen plaats meer voor een traditionele autofabrikant als Opel. Dat topman Karl-Thomas Neumann de ambitie koestert om van Opel een sterk e-merk te maken en met de Ampera E al een serieuze aanzet heeft gegeven, doet haar niet van gedacht veranderen.
...

Berlijn, 14 februari 2017. De Duitse kanselier Angela Merkel en de Franse president François Hollande zitten aan tafel voor hun halfjaarlijkse overleg over de politieke en economische actualiteit. Over de op til zijnde overname van Opel door de Franse autogroep PSA wordt met geen woord gerept. Om de eenvoudige reden dat zij niet op de hoogte zijn van de geheime onderhandelingen tussen de Amerikaanse GM-directie en de topman van PSA, de Portugees Carlos Tavares. Die overnamegesprekken lopen al een aantal maanden, op initiatief van Mary Barra, de CEO van General Motors. Zij wil de Amerikaanse autobouwer transformeren tot een toonaangevende bedenker én leverancier van globale mobiliteitsoplossingen en voorziet binnen dat kader geen plaats meer voor een traditionele autofabrikant als Opel. Dat topman Karl-Thomas Neumann de ambitie koestert om van Opel een sterk e-merk te maken en met de Ampera E al een serieuze aanzet heeft gegeven, doet haar niet van gedacht veranderen. Wanneer de Franse president bij zijn terugkeer in Parijs wordt geïnformeerd over de geplande overname, is hij not amused. Hollande voelt zich in zijn eer gekrenkt, per slot van rekening is de Franse staat een belangrijke aandeelhouder van de autogroep. Maar noch de Franse en Duitse regering noch de machtige Duitse vakbond IG Metall verzetten zich tegen de geplande overname, goed wetende dat er voor Opel geen andere uitweg is. GM biedt Opel op een schoteltje aan en PSA doet een gouden zaak, want GM neemt het sociaal passief voor zijn rekening.Intussen bereiden teams van Opel en PSA het samengaan voor en stoten daarbij op onvermoede praktische problemen die de praktische uitwerking vertragen. De specialisten rond de tafel staan onder enorme druk vanuit de hoofdzetels want ten laatste tegen oktober/november willen beide partijen het overnameakkoord officieel bekrachtigen. Dan zal er ook meer duidelijkheid zijn over de sociale gevolgen van de overname. Voor 2019 wordt niet geraakt aan de sociale akkoorden maar dat er op termijn jobs zullen sneuvelen, daar twijfelt niemand aan. Van PSA-topman Carlos Tavares is geweten dat hij zeer gestructureerd tewerk gaat en inzet op efficiëntie. Daarom is het nu koffiedik kijken waar de ontslagen zullen vallen. Als blijkt dat de Opel-medewerkers efficiënter en dus goedkoper werken dan hun Franse collega's, zullen in Frankrijk jobs sneuvelen. Sans pardon. De Opel-medewerkers weten dus wat hen te doen staat. Noem het een geluk bij een ongeluk dat Opel dit jaar zeven nieuwe modellen op de markt brengt waarbij de Insignia het nieuwe vlaggenschip van Opel wordt in een segment waarin noch Peugeot noch Citroën een rol van betekenis spelen. Dat opent perspectieven voor de nieuwkomer. Maar is die voldoende gewapend om klanten van de gevestigde namen af te snoepen? De eerste indruk is alvast zeer positief. Was de eerste generatie Insignia al een toonbeeld van modern autodesign, dan geldt dat nog sterker voor de nieuwkomer. Hij is in alle opzichten een nummer groter dan zijn voorganger, imposanter want 4,9 meter lang én nog eleganter door een vloeiend lijnenspel. Bestond er zoiets als een concours d'élégance voor gezinswagens, dan is de nieuwe Insignia ongetwijfeld kanshebber voor een podiumplaats. Door veelvuldig gebruik te maken van lichtmetalen en aluminium is de tweede generatie Insignia 175 kg lichter geworden. Dat komt zijn agile en sportieve karakter ten goede en roept tijdens het rijden de vraag op: ben ik nu met een Audi, BMW of een Opel onderweg? Direct stuur, voorbeeldige wegligging, aangenaam veercomfort. Dat Opel zelfs optioneel geen verstelbare schokdempers aanbiedt, getuigt van een groot zelfvertrouwen. De zit achter het stuur, de bereikbaarheid van de bedieningselementen, de afleesbaarheid van de instrumenten en de plaatsruimte binnenin zijn uitstekend. De ergonomische zetels met het AGR-label (Aktion gesunder Rücken) zijn de beste op de markt, verlenen een optimale ondersteuning van het lichaam en offreren een combinatie van elektrisch instelbare zijsteunen en massage-, geheugen- en ventilatiefuncties. Ook de afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau, vergelijkbaar met dat van directe concurrenten als de Skoda Superb en Kia Optima. Voor een eerste kennismaking wordt een handgeschakelde versie van de Grand Sport voorgereden met een 1.5 liter turbomotor, 165 pk sterk en een koppel van 250 Nm. Volgens de fabrikant bedraagt de CO2-uitstoot van 136 g/km bij een normverbruik van 6.0 l/100 km. De ervaring leert dat je de officiële fabrieksgegevens op het vlak van verbruik altijd met een korreltje zout moet nemen. Van een relatief kleine benzinemotor in een 5-zitter van bijna 5 meter mag je geen wonderen verwachten: een topsnelheid van 222 km/u en optrekken van 0 tot 100 km/u in minder dan 9 seconden zijn niettemin achtbare prestaties. Voor wie meer dan 20.000 km per jaar onderweg is en vaak snelwegen gebruikt, is de 2.0 liter dieselmotor (170 pk en 400 Nm) een interessant alternatief, gezien het geringe prijsverschil van 170 euro. Voor fanatieke hardrijders voorziet Opel een 2.0 liter turbomotor van 275 pk en een koppel van 400 Nm, in combinatie met een automatische achterversnellingsbak en vierwielaandrijving met koppelvectoring, wat uniek is in dit marktsegment. De kofferinhoud van de Grand Sport ligt met 490 liter net onder het gemiddelde van zijn segment, de Sports Tourer scoort met 1.665 liter beter dan het gemiddelde. De nieuwe Insignia beschikt over een hele reeks intelligente hulpsystemen, te beginnen met de IntelliLux LED Matrix-verlichting die de grootlichtfunctie overneemt. Dankzij 32 ledsegmenten passen de patronen zich zeer nauwkeuring aan de heersende verkeersomstandigheden aan en verlopen de overgangen snel en naadloos. Om de zichtbaarheid bij grootlicht in de bochten nog te verbeteren, beschikt het systeem over een actieve bochtverlichting. Een speciale ledspot zorgt voor extra verlichting tot zo'n 400 meter ver. Dat levert een indrukwekkend beeld op. Groots entertainment en een uitstekende connectiviteit zijn een vanzelfsprekendheid geworden in dit markt- en prijssegment. De IntelliLink-systemen in de Insignia zijn compatibel met zowel Appel CarPlay als Android Auto, met die kanttekening dat Android Auto in ons land nog niet beschikbaar is. Je smartphone kan naadloos worden geïntegreerd in het infotainment van de Insignia als draadloos opgeladen. Daarnaast kan de bestuurder en zijn passagiers 24 uur per dag en 7 dagen per week gebruikmaken van de OnStar-dienstverlening die recent is uitgebreid met een Personal Assistent. Zo gewenst reserveert die een hotelkamer of zoekt die een vrije parkeerplaats. Wat wil een mens nog meer?Want met een instapprijs van 26.900 euro voor de Grand Sport en 28.000 euro voor de Sports Tourer is de nieuwkomer ook scherp geprijsd.