Opel Frontera komt terug

De Opel Frontera van de nieuwe generatie wordt een brave SUV, geen forse offroader zoals weleer.
Gert Verhoeven

Opel vervangt de Crossland en om het merk binnen de Stellantis-groep een eigen identiteit te geven, grijpt de Duitse constructeur terug naar het verleden en kleeft er de naam Frontera op.

Opel kan voor de ontwikkeling van dit compacte SUV-model rekenen op de hardware van de Citroën C3 Aircross, al valt de Opel een stuk groter uit. De basis voor de Frontera is het Smart Car Platform dat voor tal van andere modellen binnen de Stellantis-groep zal worden gebruikt. Door die keuze kan Opel straks een breed scala aan aandrijvingen bieden. Voor die architectuur ontwikkelde Stellantis niet alleen klassieke verbrandingsmotoren, maar ook een hybride aandrijflijn en zelfs een zuiver elektrische variante. 

Stoer design

Qua design gaat deze Frontera verder op het elan van de Astra. De typerende ‘Blitz’ in combinatie met de ‘Vizor’-snuit van de gelijknamige conceptcar vinden we hier ook terug. De bredere wielkasten geven de SUV extra cachet. Dankzij het Smart Car Platform kan Opel verder een grotere wagen bouwen want met neergeklapte achterbank zou er tot 1.600 liter bagageruimte ontstaan. In vijfzitsconfiguratie blijft er 460 liter laadruimte over.

Ondanks de stoere vormgeving is de Frontera niet langer de zuivere offroader zoals zijn illustere voorganger. Zo zal hij naar alle waarschijnlijkheid niet leverbaar zijn met vierwielaandrijving. Dit is een SUV en dat betekent een hogere zithouding wat voor een prima overzicht zorgt in een stedelijke omgeving.

Doorgedreven connectiviteit met de smartphone en draadloze laadmogelijkheden voor de telefoon moeten argumenten zijn om ook een jongere generatie bestuurders over de streep te trekken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content