Nieuwe Ypsilon moet Lancia redden

Hoewel de Lancia Y technisch gezien een kloon is van de Opel Corsa heeft hij toch een eigen identiteit.
Gert Verhoeven

Om te bewijzen dat Lancia terug is van weggeweest, komt er een nieuwe Ypsilon die volledig elektrisch is. Al volgen er ook varianten met verbrandingsmotor.

Lancia is op onze markt een tijd afwezig gebleven en de laatste jaren dat het merk hier actief was, gebeurde dat in hoofdzaak met Chrysler-modellen (zoals de Voyager) die via zogenaamde badge-engineering tot Lancia werden omgedoopt. In tussentijd bleef Lancia wel actief op de Italiaanse thuismarkt want de Ypsilon is daar al die tijd verkocht en zelfs met veel succes.

Identiteit

Deze nieuwe generatie Lancia Y is geen onbekende. Omdat Lancia onderdeel is van de Stellantis-groep, kan het gaan shoppen in het onderdelenarsenaal van de groep. Zo deelt de nieuwe Lancia Y zijn platform en aandrijving met de Opel Corsa en de Peugeot 208. Het zijaanzicht achteraan van de compacte Lancia laat ook maar weinig aan de verbeelding over want de gelijkenissen met de twee modellen van de zustermerken zijn treffend. Vooraan mochten de Lancia-designers duidelijk hun ding doen en ook de achterklep en de ronde lichtunits met Y-profiel achteraan, geven de Italiaan een eigen identiteit.

Qua aandrijving zet Lancia vooral in op elektro-aandrijving. In een eerste fase zal de auto worden verkocht met de 156 pk sterke e-motor die ook in andere Stellantis-modellen zit. Dankzij een batterij met een capaciteit van 54 kWh zou hij met één lading ruim 400 km ver komen. Naar verluidt volgt er een vierwielaangedreven versie die meer dan 200 pk sterk is. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content