Nieuwe mobiliteit brengt nieuwe risico’s

De Babboe bakfietsen vertonen veiligheidsproblemen. Ook andere vormen van zachte mobiliteit halen vaak een minder veiligheidsniveau.
Gert Verhoeven

Er ontstond commotie over de veiligheid van de bakfietsen van de Nederlandse constructeur Babboe. Bij bepaalde modellen zou het frame kunnen breken, met serieuze veiligheidsrisico’s als gevolg.

Bakfietsen wonnen de voorbije jaren aan populariteit en zijn inmiddels een volwaardige mobiliteitsoplossing voor korte trajecten in en rond de stad. De komst van lage emissiezones gaf de verkoop van dergelijke fietsen vleugels. Het merk Babboe ontstond ruim vijftien jaar geleden toen jonge, geëngageerde ouders op zoek waren naar een handige maar vooral betaalbare bakfiets om hun kroost naar school te voeren.

Nederlands ondernemerschap ontwikkelde de Babboe-fiets die tot vier kinderen kon vervoeren en ook met elektrische ondersteuning beschikbaar was. Juist deze Babboe-fietsen kwamen in opspraak omdat de frames van diverse modellen bij honderden gebruikers doorbraken. De Nederlandse toezichthouder (NVWA) trok daarop aan de alarmbel en verbood de verdere verkoop van de fietsen. Gebruikers kregen het advies om hun fietsen niet langer te gebruiken tot de fabrikant een afdoende oplossing heeft gevonden.

Ook in België zijn problemen bekend, maar er worden vooralsnog geen maatregelen genomen. De fabrikant geeft wel aan dat er een terugroepactie wordt gepland en dat de eigenaren zullen worden gecontacteerd om het euvel te verhelpen. 

Risico’s aanvaarden

Omdat meer en meer pendelaars gebruik maken van zachte mobiliteitsvormen, wordt duidelijk dat de veiligheidsnormen die we gewend zijn in auto’s niet langer de standaard vormen. Het technisch euvel met de bakfietsen illustreert dit. Kinderzitjes in een auto bijvoorbeeld, moeten aan allerhande normen voldoen. In een bakfiets volstaat een houten bankje en een riem…

Ook andere, nieuwe mobiliteitsoplossingen bieden gebruikers slechts een beperkte actieve en passieve veiligheid. Zo hangen de ongevallencijfers van e-steps en e-bikes een weinig rooskleurig beeld op. Maar ook de elektrische microcars (denk aan de Citroën Ami of Microlino) moeten niet aan de veiligheidsnormen van auto’s voldoen. Ze worden bij uitbreiding verkocht zonder ABS, ESP of airbags, zaken die we inmiddels vanzelfsprekend vinden in onze vierwielers.

Dat betekent niet dat nieuwe of zachte mobiliteit per definitie gevaarlijker is, maar wanneer voertuigen lichter, compacter en minder energieverslindend worden, boet je onvermijdelijk in aan rigiditeit en veiligheid. Omdat voor dergelijke transportmiddelen geen klassieke veiligheidscontroles bestaan, is het belangrijk om ze regelmatig door een technicus te laten nakijken zodat schade of slijtage aan de dragende structuur tijdig aan het licht komt.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content