Nieuwe Dacia Duster: veel auto voor je geld

De nieuwe generatie Duster komt niet meer met een diesel, wel als hybride. Hij rijdt verfijnder, maar boet iets in aan rijcomfort.
Gert Verhoeven

Dacia lanceert de derde generatie van de Duster en die biedt nog eens waar voor zijn geld, is beschikbaar als hybride en de diesel verdwijnt.  

In de top10 van de bestverkopende modellen staat de compacte Sandero al twee jaar afgetekend op de eerste plaats. De Duster is verdienstelijk tweede en de Jogger – de zevenzitter uit het Dacia-gamma – staat zesde. De Roemeense Renault-dochter is daarmee afgetekend leider op de markt van privékopers en wellicht gaat de derde generatie Duster deze positie nog versterken.

De nieuwe telg is qua design meteen als Duster herkenbaar, al kozen de ontwerpers duidelijk voor een hoekiger concept en vooral een hogere motorkap. Dat vertaalt zich ook in een hogere zithouding. Maar wanneer je plaats neemt achter het stuur, lijkt het alsof de hoogte van de voorruit beperkter uitvalt want de daklijn is niet noemenswaardig hoger dan die van het vorige model.

Binnenin zorgt Dacia voor een opgeruimd dashboard met een digitaal tellercluster voor de bestuurder. Daar krijg je alle noodzakelijke rijdata op. Maar bij Dacia waardeerden we in het verleden vooral de eenvoudige, logische aanpak die hier een beetje zoek is. De nieuweling is wel gezegend met diverse rijhulpsystemen zoals lane assist of een efficiënte dodehoek-assistent. Wie wil, kan deze systemen met één (individueel te programmeren) knop uitschakelen. De stoelen bieden voldoende steun en ook achteraan is er genoeg beenruimte voor volwassenen. 

Strakker

Aan het stuur merk je dat de Duster onderhuids flink werd aangepakt. Hij staat op een nieuw platform waardoor hij iets dynamischer stuurt en vooral neutraler reageert wanneer het tempo een beetje wordt opgevoerd. Keerzijde van de medaille: hij reageert nerveuzer op kleine oneffenheden in het wegdek. De klemtoon ligt dus iets minder op inschikkelijk veercomfort in vergelijking met zijn voorgangers. Door het hoekiger design en de hogere neus krijg je ook vrij nadrukkelijke aerodynamische geluiden bij snelwegtempo. En: de armsteunen mochten iets comfortabeler want in tegenstelling tot zijn voorganger leg je je arm hier op harde plastic.

Onder de motorkap geen compacte dieselmotor. De instapversie is nog altijd de 1 liter grote benzinemotor die ook LPG lust. Deze zuinige en prijsgunstige bifuel-technologie is keurig geïntegreerd en op het dashboard kan je de voorraad van beide brandstoffen afzonderlijk lezen. De meest homogene aandrijving is de TCe 130 die een mild hybride 48 V ondersteuning krijgt die de Duster vlot en zuinig maakt. Deze motor kan men combineren met vierwielaandrijving.

Voor het eerst komt er een hybride aandrijving als alternatief voor de (verdwenen) dieselversie. Die aandrijving kennen we van bij Renault en bestaat uit een 1.6 liter benzinemotor (94 pk) in combinatie met een elektromotor van 49 pk sterk. Met deze versie kan je het verbruik in de praktijk makkelijk rond 5 liter per 100 km houden. Met een instapprijs van 18.990 euro blijft de Duster een absolute prijskraker die onwaarschijnlijk veel auto biedt voor zijn geld. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content