Winterbanden in november en cabrio’s in juni, het zijn elk jaar wederkerende thema’s. Dat is ook in 2025 het geval. Met dit keer vragen en antwoorden over de sterk teruglopende verkoop van cabrio’s en hun toekomst. Of is die er niet meer en is het adios cabrio?
Een geheugensteuntje ter inleiding. In de zomer van 1903 stelt Mercedes-Benz twee modellen voor die een nieuw tijdperk inluiden op het gebied van mobiliteit. De Simplex Touring Car en Simplex Phaeton zijn in feite veredelde paardenkoetsen die worden aangedreven door een grote verbrandingsmotor met een klein vermogen. Om gewicht te besparen, hebben de ontwerpers een vast dak achterwege gelaten. De cabrio is geboren, het begin van een succesverhaal met onvergetelijke hoofdrolspelers. Hoe lang het verhaal blijft voortduren, is meer dan ooit ongewis.
Verstand zegt neen, hart zegt ja
Cabrio’s hebben altijd symbool gestaan voor roem en macht, voor glamour en glitter. Door hun elegante verschijning en hoge prijs refereren zij aan succes en rijkdom. Zij komen ook geregeld in beeld in films en reclamespots.
Zij worden ook vereenzelvigd met zien en gezien worden waardoor cabrio’s meer dan eens het predicaat ‘vrouwenauto’ hebben meegekregen. Alsof ijdelheid bij mannen niet voorkomt. Navraag bij de automerken levert geen eenduidig antwoord op: wie met welke auto rijdt, hangt in eerste instantie af van het merk en de prijs.
Dat cabrio’s appelleren aan zon en vakantie, daar bestaat geen discussie over. Zij zijn ook verleidelijk elegant, doen harten sneller slaan en creëren een droombeeld dat verhult dat zij ook manifeste nadelen hebben.

Wie met open dak rijdt, krijgt ongefilterde, schadelijke uitlaatgassen binnen en riskeert op zonnige dagen een zonnebrand. Cabrio’s zijn doorgaans ook duurder en minder comfortabel dan een sedan, coupé of SUV. Zij hebben meestal een kleine en/of moeilijk toegankelijke koffer wat hen in feite ongeschikt maakt als eerste auto in het gezin of als reiswagen.
Bovendien is de ene cabrio de andere niet. Afhankelijk van het aantal zitplaatsen, comfortniveau en dakconstructie spreken wij over een cabrio, convertible, roadster of coupécabriolet. Die laatste is uitgerust met een stalen vouwdak maar is compleet van de markt verdwenen. De klassieke tweezitter roadster met soft top is de meest pure vorm van open rijden en levert ook het meeste rijplezier op. De stoffen vouwdaken zijn robuuster geworden en zijn ondertussen uitstekend geïsoleerd tegen koude en wind. Zij wegen ook minder zwaar en nemen minder kofferruimte in beslag.
Het valt op dat de Duitse premiummerken oververtegenwoordigd zijn in dit nichesegment. De Franse merken hebben zelfs alle cabrio’s uit hun gamma geschrapt. Zij halen hun winst uit kleine marges op grote aantallen maar daarvoor is het cabriopubliek te beperkt in aantal.
Blijven over enkele exclusieve cabrio’s van Engelse en Italiaanse sportwagenmerken Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Ferrari of Maserati. En niet te vergeten, de eeuwig jonge Mazda MX-5, made in Japan.
Naar aanleiding van de 100ste verjaardag van het roemrijke Engelse sportwagenmerk MG lanceerde het intussen Chinese automerk eind vorig jaar de Cyberster, de eerste full electric roadster made in China. De Chinese opmars gaat ook hier onverminderd verder.
Met de haren in de wind
De Mazda MX-5, op de markt sinds 1989, is intussen de meest verkochte open tweezitter ter wereld. Met een instapprijs van 35.399 euro is die ook met voorsprong de goedkoopste van de drie roadsters die hier de revue passeren.
De MX-5 is een geboren entertainer. De combinatie van het lichte en bijzonder stijve SKYACTIV-chassis, de double wishbone-ophanging vooraan en multilinkophanging achteraan levert enorm veel rijplezier op.
Door het lage zwaartepunt en een ideale gewichtsverdeling heeft de MX-5 geen last van onder- of overstuur. Stuur je in al je overmoed te snel een haarspeldbocht in, dan laat de wagen zich gemakkelijk corrigeren. Dreigt het toch de verkeerde kant uit te gaan, schiet een alerte rij-assistent ter hulp.
Door de strenge Europese uitstootnormen is de MX-5 enkel nog verkrijgbaar met een 1.5 liter viercilindermotor van 132 pk. Dat is jammer want de 2 liter krachtbron was de ideale partner voor deze roadster in pocketformaat. Maar ook zonder charmeert die vanaf de eerste meter en dat in alle omstandigheden, mede dankzij de vlot schakelende zesbak met korte verzetten. Die zorgt ervoor dat je de motor hoog in de toeren kunt houden en snoeihard door de bocht kunt gaan. Dankzij de gunstige verhouding gewicht/vermogen spurt de MX-5 in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u en verbruikt die tussen de 6,5 à 7,5 l/100 km. En betaal je relatief weinig belastingen.
Verwacht van een auto van 3,9 meter geen zee van ruimte binnenin. De MX-5 voelt veeleer aan als een Italiaans maatpak. De sportstoelen geven een goede ondersteuning aan het lichaam, het stoffen dak laat zich met één handgreep in geen tijd manueel openen en sluiten. Het koffervolume is met 130 liter aan de krappe kant voor wie met de MX-5 een meerdaagse trip wil ondernemen.

Vlinderdeuren geven MG Cyberster vleugels
MG was decennialang synoniem van de betere, betaalbare Engelse sportwagen. Begin van de jaren tachtig stierf het merk een stille dood. Sinds enkele jaren is MG terug op de markt, dit keer als een Chinees merk dat autorijden betaalbaar wil maken voor iedereen. Blikvanger is de full electric Cyberster, mét vlinderdeuren.
De nieuwkomer (4,535 m x 1,913 m x 1,329 m) oogt spectaculair, is ontworpen in een Londense studio door Europese designers met een goed oog voor de juiste proporties. Zijn ideale 50/50 gewichtsverdeling dankt die aan pientere Chinese ingenieurs. De combinatie van een laag zwaartepunt en zware batterij zorgt voor veel grip. Met de haren in de wind voel je de G-krachten in de bochten aan den lijve.
Met een vermogen van 510 pk flitst de Cyberster GT in sensationele 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u, een adembenemende rijbelevenis die je onmogelijk kunt ervaren achter het stuur van een comfortabele vierzits cabrio met luchtvering en een windscherm.
De Cyberster Trophy, met slechts één elektromotor en een vermogen van 340 pk, is een tik minder snel (van 0 naar 100 km/u in 5 seconden) en wordt ook niet op de vier wielen aangedreven. In ruil is hij 4.500 euro goedkoper dan de GT die 69.990 euro kost.

Het verschil in vermogen resulteert ook in een verschil in verbruik en autonomie. De Trophy heeft een WLTP-actieradius van 507 kilometer tegenover 433 kilometer voor de GT. In normale rij- en weersomstandigheden kom je uit op een autonomie van respectievelijk 425 en 360 kilometer. Benut je constant het volle vermogen slinkt het rijbereik tot hooguit de helft. De batterij met een netto-capaciteit van 74,4 kWh is in beide versies dezelfde. De laadduur van 10 naar 80 procent bedraagt 38 minuten.
Door zijn spectaculaire vlinderdeuren en razendsnelle acceleraties lijkt de Cyberster voorbestemd voor een hoofdrol in een volgende Bond-film. Want ook het dashboard met drie displays in het blikveld van de bestuurder oogt futuristisch met die kanttekening dat hun originele opstelling ten koste gaat van de functionaliteit. Het koffervolume van 249 liter volstaat voor een lang weekendje uit. Wij onthouden dat de Cyberster milieuvriendelijk is en rijdt als de beste, dat hij veel waar biedt voor zijn geld en bewonderende blikken opwekt door zijn spectaculaire vlinderdeuren. Onvergetelijk het rijplezier dat hij in alle stilte oplevert.

The sky is the limit
De Mercedes-Maybach SL 680 komt als laatste aan de beurt. Hoewel die is uitgerust met een 4 l. V8 biturbomotor met een vermogen van 585 pk en in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u spurt, ligt de focus veeleer op pure luxe en comfortabel cruisen dan op racen. De variabele vierwielaandrijving en achterasbesturing zorgen onder alle omstandigheden voor een uitstekende tractie, veilige wegligging en wendbaar en stabiel rijgedrag. Het gemiddeld verbruik is sterk afhankelijk van het rijgedrag en varieert van zuinige 11 l/100 km tot gulzige 15 à 16 l/100 km.

De nieuwkomer is rijkelijk voorzien van chroom, van de fijne vin over de motorkap tot het voorruitframe en de dorpelpanelen. De uitstekend geïsoleerde softtop is bekleed met een lichtzwarte stof met een antraciet Maybach-patroon. De achterzijde van de auto wordt gekenmerkt door achterlichten met Maybach-lichtsignatuur. Binnenin overheerst kristalwit nappaleer dat zacht aanvoelt en chique uitziet.

Vanzelfsprekend is de Mercedes-Maybach SL 680 uitgerust met de modernste assistentie- en infotainmentsystemen en produceert die niet het oorverdovende motorgeluid van de Mercedes-AMG 63. In stilte genieten is de boodschap, de Mercedes-Maybach SL 680 biedt daartoe de ideale omstandigheden. Mission completed.
Voor de volledigheid: de instapprijs van dit hebbeding bedraagt 263.780 euro (btw incl.). In de praktijk dikt de uiteindelijke factuurprijs meestal aan tot boven de 300.000 euro. Wie zo veel geld kan en wil investeren in een auto, die wil die ook graag een persoonlijke touch geven. Voor deskundig advies kan hij of zij terecht bij de specialisten van de afdeling Manufaktur van Mercedes-Maybach. In principe wordt aan elke wens tegemoetgekomen. Daarmee keert de cabrio terug naar zijn roots, zijnde een hebbeding voor de rijken en machtigen van deze wereld. Zolang er vraag is, zal er aanbod zijn. In het geval van MG zelfs vanuit een totaal onverwachte hoek.
