Mini Aceman, maatje meer

De nieuwe Mini Aceman komt alleen met elektro-aandrijving.
Gert Verhoeven

Mini introduceert de Aceman. Niet te verwarren met de Paceman van weleer die je herkende aan de aflopende daklijn. De Aceman staat boven de Cooper en onder de Countryman gepositioneerd.

Kort door de bocht mag je zeggen dat de Aceman de nieuwe vijfdeursversie is. Vooraan zien we geen ronde koplampen meer en het design werd overal wat minder afgerond, al vallen de deurklinken nu wel netjes binnen het koetswerk. Opvallend is het relatief horizontale dak waardoor je de suggestie van een aflopende daklijn krijgt. Het blijkt – gelukkig voor de hoofdruimte achteraan – een illusie. Ook de koffer is naar Mini-standaarden vrij ruim met een volume van 300 liter met neergeklapte achterbank.

Mini lanceert de Aceman (voorlopig?) exclusief met elektrische aandrijvingen. De basisversie is de E en die krijgt de 184 pk sterke e-motor die we kennen uit de Cooper. Deze versie puurt stroom uit een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 42,5 kWh wat moet volstaan voor een rijbereik tot 310 km.

Er volgt nog een snellere SE-versie en die krijgt extra opslagcapaciteit voor stroom in de vorm van een 52,4 kWh batterij. Dat betekent een theoretisch rijbereik tot ruim 400 km. De SE komt met een 218 pk sterke motor. Dankzij een snellaadaansluiting voor een DC-lader verteert deze Mini een laadvermogen tot 95 kW waardoor de batterij op een half uur geladen geraakt.

Dealers verwachten de Aceman deze zomer nog en hij kost 36.500 euro. Voor de sterkere SE betaal je 40.500 euro en dan val je net buiten de prijzen wat de EV-premie betreft. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content