Mercedes G aan de stekker

De Gelände van Mercedes gaat aan de stekker en G 580 EQ is een knipoog naar zijn (elektrisch) vermogen.
Gert Verhoeven

Mercedes is klaar met de elektrische variante van de Gelände of kort G. De ultieme offroader – lang een prijzig alternatief voor de Land Rover Defender – krijgt 4 elektromotoren en een dikke batterij.

Mercedes bedoelde de G-Klasse ooit als een ultieme terreinmachine voor wie geen uitdaging te groot bleek. De G-Klasse was voor personenwagens wat de Unimog al langer betekende voor de vrachtwagens van Mercedes-signatuur. De jongste jaren werd de G – hoewel de terreinskills overeind bleven – een duur hebbeding dat (bij voorkeur in krachtige AMG-uitvoering) te zien is in mondaine badplaatsen en aan de schoolpoorten in begoede regio’s.

Om deze kolos met torenhoge CO2-emissie fiscaal weer aantrekkelijk te maken, wordt er een elektrisch ‘zero emission’ alternatief aangeboden. Voor alle duidelijkheid: het bestaande gamma met verbrandingsmotoren blijft overeind, al was het maar om op de zogenaamde emerging markets mee te blijven spelen.

De nieuwe G 580 EQ wordt aangedreven door vier afzonderlijke elektromotoren (eentje per wiel), goed voor een systeemvermogen van net geen 600 pk en ruim 1.100 Nm aan trekkracht. Dat volstaat om in minder dan vijf tellen van 0 tot 100 km/u te accelereren. De batterij biedt een energiebuffer van 116 kWh, wat ruim bemeten is. Dat blijkt ook nodig want met een realistisch verbruik van (geschat) rond 30 kWh/100 km, kom je 386 km ver. De constructeur belooft ruim 470 km. 

Drie ton

Omdat je elk van de vier elektromotoren afzonderlijk kan aansturen, kon Mercedes de klassieke differentiëlen achterwege laten. Alle sperfuncties zijn namelijk elektronisch te ‘sturen’. En dat mag je letterlijk nemen, want de G 580 EQ krijgt een G-turn-functie waarbij deze kolos rond zijn eigen draait. De motoren links en rechts van de wagen kunnen namelijk perfect in tegenovergestelde draaien.

Het schrappen van de mechanische differentiëlen maakte deze elektrische Gelände niet lichter, want hij zet ruim drie ton op de weegschaal. Het prijskaartje is navenant en blijft net onder de kaap van 200.000 euro. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content