Lotus Evija X op recordjacht

Alain De Jong

Met een aangepaste versie van de elektrische hypercar wil Lotus spraakmakende rondetijden draaien op de fameuze Nürburgring.

De Lotus Evija is een indrukwekkende elektrische sportwagen met een adembenemend mooie koetswerklijn en een hallucinant systeemvermogen van dan 2.000 pk. Dat volstaat om in minder dan 9 seconden van 0 naar 300 km/u te suizen en een top van 350 km/u te halen. Het lag dus voor de hand dat Lotus met deze elektrische hypercar wel een paar recordpogingen zou ondernemen.

Daarvoor zakte de constructeur af naar de Nürburgring met een aangepaste versie van de EV: de Evija X. Naast wijzigingen aan het chassis, vallen vooral de modificaties aan de stroomlijn op met een reusachtige achtervleugel om bij hoge snelheden voldoende neerwaartse druk te genereren. Tegelijk werd – om gewicht te besparen – een kleiner accupakket van 70 kWh gemonteerd en zijn onder andere de lichtblokken verwijderd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Groene Hel

De locatie zelf is geen toeval. Een snelle chrono op de Nordschleife van de legendarische Nürburgring is een goede waardemeter voor het potentieel van een sportwagen. De Lotus Evija X liet er een rondetijd van 6 minuten en 24 seconden optekenen. Dat is een scherpe chrono, maar nog een eind verwijderd van de tijd van de Volkswagen ID.R. Die zette er met 6:05 het record van snelste elektrische auto neer. Blijkbaar laat Lotus het daar niet bij en komen er de volgende weken nieuwe pogingen om nog sneller te gaan in de Groene Hel, zoals de Nordschleife van de Nürburgring genoemd wordt.

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content