KGM-topman Dieter Hannes: ‘Wij verkopen de mensen geen blaasjes’

KGM Torres Hybrid biedt veel waar voor zijn geld
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Er gaat geen dag voorbij of een of ander Aziatisch automerk haalt voorpaginanieuws. Almaar vaker betreft het onbekende merken. In het geval van KGM gaat het evenwel om een oude bekende, die als SsangYong naam heeft gemaakt als fabrikant van betrouwbare SUV’s, jeeps en terreinwagens.

De geschiedenis van KGM gaat terug tot 1954. Op vraag van het Amerikaanse leger begon een kleine Zuid-Koreaanse autobouwer met de productie van legervoertuigen allerhande. Uit opeenvolgende overnames ontstond in 1986 het merk SsangYong dat vanaf 1988 robuuste en betrouwbare terreinwagens en pick-ups produceerde. Om het gebrek aan knowhow en ervaring te compenseren, maakte SsangYong gedurende vele jaren gebruik van de technologie van Mercedes. Die samenwerking bezorgde de Zuid-Koreaanse autobouwer een goede reputatie op het vlak van betrouwbaarheid en technologische innovatie.

De grote doorbraak buiten Zuid-Korea kwam er niet, omdat een aantal grote Europese en Japanse constructeurs intussen zelf ook brood hadden gezien in de productie van lichte terreinwagens die als Sport Utility Vehicle (SUV) het straatbeeld ingrijpend zouden veranderen.

Meer financiële slagkracht

Sinds 2022 is de autobouwer eigendom van de Zuid-Koreaanse industriële KG-groep. Die is actief in de staal- en chemiesector en sinds kort ook in de automobiel. ‘De overname door KG is het beste wat ons kon overkomen’, zegt KGM-country manager Dieter Hannes. ‘Wij sluiten een hoofdstuk af en nemen een nieuwe start onder de vleugels van een grote en kapitaalkrachtige industriële groep met een duidelijke visie en veel ambitie die in Zuid-Korea groot aanzien geniet. In een geglobaliseerde autowereld in volle transitie kun je als onafhankelijke nichespeler onmogelijk overleven zonder een sterke financiële partner die de nodige ruggensteun verleent.’

Het beste moet nog komen

Dieter Hannes (33) studeerde Business Economics aan de KUL en werkte voordien als business manager bij D’Ieteren en als district manager bij Audi. ‘De accuraatheid en snelheid waarmee het nieuwe management veranderingen en verbeteringen doorvoert overtreft onze stoutste verwachtingen. Zij verbeteren onze efficiëntie en verstevigen onze marktpositie. Er waait duidelijk een frisse wind doorheen alle geledingen van het bedrijf. Iedereen, van hoog tot laag, stroopt de mouwen op en is ervan overtuigd dat het beste nog moet komen. Die positieve mindset vind ik ook terug bij onze dealers. Zij hebben enkele moeilijke jaren achter de rug, maar met de nieuwe modellen die eraan komen zijn zij opnieuw 100 procent gemotiveerd.’

KGM Torres Hybrid staat voor betaalbare luxe 0047

Onze dealers zijn onze beste ambassadeurs

Dieter Hannes: ‘Onze dealers zijn onze beste ambassadeurs, zij weten wat klanten willen en vooral wat zij niet willen. Hun klanten zijn vaak vrienden geworden die geregeld op de koffie komen. Zij betuigen op die manier hun betrokkenheid bij het merk en blijven op de hoogte van het allerlaatste KGM-nieuws. Onze dealers kennen hun klanten bij hun voornaam, bij wijze van spreken. Bij de meeste grote merken en autogroepen daarentegen zijn klanten een nummer geworden. Daar zit een economische logica achter maar de klant mag daar niet de dupe van zijn.’

Nieuwe rol voor dealer

Dieter Hannes: ‘De rol van de dealer is de voorbije jaren geëvolueerd van “informatiebron” naar “ervaringspartner”. Klanten informeren zich hoe langer hoe meer via het internet maar in het geval van een auto is dat niet zo vanzelfsprekend. De auto is de tweede grootste uitgavenpost binnen een gezin. Het is belangrijk dat je als kandidaat-koper kunt terugvallen én vertrouwen op de ervaring en het persoonlijk advies van een vakman die ook jouw privésituatie kent. Een familiale dealer kan het niet maken zijn klanten met een kluitje in het riet te sturen. Net zomin als een merk het zich kan veroorloven loze beloften te doen die het achteraf niet kan waarmaken. Dat wreekt zich. Lees er de sociale media op na en je weet waar ik het over heb. De grote merken krijgen bakken kritiek over zich heen omdat klanten zich bedrogen voelen. KGM, daarentegen, zegt wat het doet en doet wat het zegt. Op die manier weet de klant wat hem te wachten staat, waardoor die de juiste keuzes kan maken in functie van zijn mobiliteitsprofiel. Daar komt best veel rekenwerk bij kijken. Als je de Total Cost of Ownership (TCO) van onze modellen vergelijkt met die van de concurrentie, dan behoort KGM bij de allerbeste op de markt. Als je een optelsom maakt van alle assistentiesystemen en accessoires aan boord van de nieuwe Torres Hybrid of Musso EV, dan valt die gunstiger uit dan die van vergelijkbare modellen van de concurrentie. Dan laat ik de kwaliteit van de afwerking en gebruikte materialen, de lage onderhoudskosten en 5 à 8 jaar fabriekswaarborg nog buiten beschouwing.’

Nieuwe vlag dekt de lading

Dieter Hannes: ‘Onder de nieuwe vlag van KGM gaat een nieuwe productinhoud schuil die qua aandrijving up-to-date is. Zuid-Korea loopt voorop op met technologische innovatie. Als constructeur zijn wij bovendien een vaste waarde in het segment van pick-ups, terreinwagens en SUV’s. Onze modellen zijn uitermate duurzaam en betrouwbaar en zien er goed uit. Onze garantievoorwaarden zijn state-of-the-art. Voor het komende jaar mikken wij op een omzetstijging van 10 à 20 procent.’

Modellen die het verschil maken

Enkele weken geleden heeft KGM twee nieuwe modellen voorgesteld. In het geval van de Torres Hybrid gaat het om een uitbreiding van het bestaande gamma met een zelf opladende hybride (HEV). Het Dual-Tech Hybrid System is ontwikkeld in samenwerking met BYD en combineert de voordelen van elektrische aandrijving met het gebruiksgemak van een verbrandingsmotor. De combinatie van een 1.5 liter turbobenzinemotor en gerobotiseerde transmissie met een geïntegreerde elektromotor (130 kW) resulteert in een systeemvermogen van 204 pk op de vooras, in krachtige prestaties en een laag normverbruik van 5,9 l/100 km. De Torres Hybrid is daarmee een slimme keuze voor wie op zoek is naar een duurzame SUV die plaats biedt aan vijf volwassenen en voorzien is van een ruime koffer.

De pluspunten van het Dual-Tech System op een rijtje: rijden in EV-modus tot 100 km/u, ideaal voor wie hoofdzakelijk in de stad of op het land onderweg is. De benzinemotor fungeert de meeste tijd als een generator die het batterijniveau op peil houdt. De gecombineerde aandrijving levert pittige acceleraties. 

Zijn allergrootste kwaliteit is zonder twijfel zijn aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding waardoor die eerste keus is voor (jonge) gezinnen en outdoor liefhebbers. De Torres Hybrid is verkrijgbaar in vier afwerkingsniveaus en zes carrosseriekleuren en is nog kwaliteitsvoller en luxueuzer uitgerust dan de ‘gewone’ Torres met benzinemotor tegen een instapprijs van 36.990 euro. De KGM Torres Hybrid is daarmee een van de meest budgetvriendelijke SUV’s in het middelgrote marktsegment. De nieuwkomer geniet standaard van 5 jaar of 100.000 km garantie op de wagen en van 8 jaar of 165.000 kom op het hybridesysteem.

De KGM Musso EV is de eerste elektrkische pick-up ‘made in Korea’.

Eerste elektrische pick-up Made in Korea

Zoals gezegd, KGM is de nieuwe merknaam van SsangYong dat van gemotoriseerde werkpaarden zijn handelsmerk heeft gemaakt. KGM zet die traditie verder en breidt het gamma uit met de Musso EV, de eerste elektrisch aangedreven pick-up Made in Korea.

Afhankelijk van de versie wordt de Musso EV aangedreven door één of twee elektromotoren van 207 pk waardoor die in 8 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u. De constructeur vermeldt een WLTP-actieradius van 420 km en een laadtijd van 36 minuten van 10 naar 80 procent aan een snellader – mede dankzij battery pre-conditioning in winterse omstandigheden.

De 5,16 meter lange pick-up couble cab met een sleepvermogen van 1800 kg is de ideale compagnon de route voor zelfstandige handwerkers, tuinaanleggers en boswachters maar ook voor avontuurlijk aangelegde gezinnen.

De Musso EV is immers uitgerust met de nieuwste veiligheids- en assistentiesystemen zoals adaptieve cruise control, automatische noodremassistentie, 360-graden camerasysteem en zelf nivellerende achterwielophanging. Binnenin verrast de kwaliteitsvolle en luxueuze aankleding van het interieur, waardoor die in feite geen concurrenten heeft. Met een prijskaartje van 40.990 euro is hij een weggevertje. Getrouw aan zijn belofte biedt KGM veel waar voor zijn geld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise