Tien jaar geleden leken de Engelse automerken Jaguar en Land Rover een vogel voor de kat. Ford, hun toenmalige Amerikaanse eigenaar, was door de economische crisis in zware financiële moeilijkheden geraakt en zag zich verplicht om JLR in de etalage te zetten. De reddende engel kwam vanuit een onverwachte hoek in de persoon van een steenrijke Indiase staalmagnaat. Die zette in 2008 de aangeslagen Ford-directie met de rug tegen de muur en deed met de overname de zaak van zijn leven.
...

Tien jaar geleden leken de Engelse automerken Jaguar en Land Rover een vogel voor de kat. Ford, hun toenmalige Amerikaanse eigenaar, was door de economische crisis in zware financiële moeilijkheden geraakt en zag zich verplicht om JLR in de etalage te zetten. De reddende engel kwam vanuit een onverwachte hoek in de persoon van een steenrijke Indiase staalmagnaat. Die zette in 2008 de aangeslagen Ford-directie met de rug tegen de muur en deed met de overname de zaak van zijn leven.Ratan Tata bleek niet alleen een gewiekste onderhandelaar te zijn, hij had ook oog voor talent. Tegen alle verwachtingen in behield hij het vertrouwen in de Europese directie van JLR. Die bestond en bestaat nog altijd voor het overgrote deel uit Duitse managers die de stiel hebben geleerd bij de premiummerken in hun thuisland maar daar voor zichzelf te weinig doorgroeimogelijkheden zagen. Tien jaar later is Jaguar Land Rover de snelste groeiende autoconstructeur van Europa met een omzetstijging van 74 procent in vergelijking met 2015. De groei van de afzonderlijke merken is navenant: vijf jaar geleden verkocht Jaguar wereldwijd 50.000 auto's, vorig jaar klokte het af op 150.000. Tegen 2020 wil het de kaap van de 250.000 overschrijden. Jaguar breidt daartoe zijn gamma in alle richtingen uit. Bedoeling is een ruimer en vooral een jonger doelpubliek te bereiken. Met de F-Pace is dat wonderwel gelukt. De komst van de E-Pace en elektrisch aangedreven I-Pace zal het merk zonder twijfel nog meer uitstraling geven. Het succes van het fenomeen SUV heeft ertoe geleid dat de break als modelvariante in de verdrukking is gekomen, bij alle merken én volstrekt onterecht. Een break biedt immers een grotere koffer en meer flexibiliteit, hij verbruikt én kost minder. In het geval van de Jaguar Sportbrake oogt hij bovendien sierlijk en sportief. Deze modelvariante is relatief nieuw voor Jaguar. Isabelle Michiels (Jaguar Belux): 'Jaguar beschikt over een zeer trouwe klantenkring maar om als premiummerk te kunnen overleven, moet je over een breed gespreid en gevarieerd modellenaanbod beschikken. Dat verklaart waarom we enkele jaren geleden het XF-modellenaanbod met een Sportbrake hebben uitgebreid. Deze versie is een schot in de roos gebleken: één op de drie XF-klanten koos voor deze modelvariante die een aantal praktische voordelen biedt in vergelijking met de vierdeurs sedan. Het lag dus voor de hand dat ook de tweede XF-generatie opnieuw een Sportbrake zou omvatten.'De nieuwkomer staat inmiddels in de showroom, zijn elegant en sportief voorkomen heeft hij te danken aan het onvolprezen tekentalent van de Schotse chief designer Ian Callum. Die studeerde aan het Royal College of Art in Londen en werkte achtereenvolgende voor Ford, TWR en Aston Martin. Sinds 1999 zet hij de lijnen uit bij Jaguar. De minzame zestiger is er wonderwel in geslaagd om het roemrijke sportieve verleden van het legendarische merk in een eigentijdse vorm te gieten die zowel chique als dynamisch overkomt én alom begeestering opwekt. Ik weeg mijn woorden: geen andere zakenauto oogt zo verleidelijk en voornaam als de nieuwe XF Sportbrake. Hij combineert de markante coupélijnen en dynamiek van de XF sedan met de ruimte en veelzijdigheid van een break. In naakte cijfers uitgedrukt: de kofferruimte bedraagt 565 liter, worden de achterste zetels neergeklapt groeit die aan tot zegge en schrijve 1700 liter. Sedan en break staan op hetzelfde iQ-platform; de Ligthtweight Aluminium Architecture bespaart gewicht en draagt bij aan de torsiestijfheid van de carrosserie, wat zich positief vertaalt in sportieve rijeigenschappen en een laag brandstofverbruik. En dus ook in een lage CO2-uitstoot van 118 g/km voor de 2 l viercilinderturbodiesel (163 pk) tot 198 g/km voor de 3 l V6 supercharged benzine (380 pk). Andere krachtbronnen zijn mogelijk: 20d 2.0 l viercilinderturbodiesel (180 pk), 25d 2.0 l viercilinderturbodiesel (240 pk) en 30d 3 l V6 twinturbo (300 pk), allemaal met AdBlue. Alle motoren zijn uitgerust met Stop/Start technologie en Smart Regenerative Charging dat de accu oplaadt wanneer de bestuurder gas terugneemt of afremt. Een handgeschakelde 6-versnellingsbak en luchtvering achteraan zijn standaard, een 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving kosten extra. All Wheel Drive maximaliseert de handling, wendbaarheid en rijgedrag onder alle rijomstandigheden. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29 Cw en onderstreept de gunstige aerodynamica van de XF Sportbrake. Die is net geen 5 meter lang en biedt zowel voor- als achterin voldoende been-, knie- en hoofdruimte. De lijst van innovatieve technologieën omvat onder andere adaptieve LED-koplampen, Traffic Sign Recognition met Adaptive Speed Limiter, Autonomous Emergency Braking, Park Assist en Blind Spot Assist. InControl garandeert optimale connectiviteit met de buitenwereld. Met de optie Dual View kunnen bestuurder en voorpassagier tegelijkertijd gebruikmaken van twee verschillende functies op het touchscreen. Het optionele Head-Up Display blijft ook onder direct zonlicht goed leesbaar. De bediening van het infotainmentsysteem vergt gewenning en volgt een eigen logica die niet de mijne is. Binnenin overheerst een gevoel van algeheel welbevinden, de gebruikte materialen zijn van een zeer goede kwaliteit, de afwerking getuigt van voorbeeldig vakmanschap. Een ionisatiesysteem verbetert de luchtkwaliteit, neutraliseert geuren, minimaliseert de hoeveelheid bacteriën en draagt bij aan een aangename en gezonde interieurambiance. Om het beladen van de koffer te vergemakkelijken is de XF Sportbrake uitgerust met een handsfree functie die reageert op een eenvoudige voetveeg van de bestuurder. Sportieve prestaties en dito rijgedrag zijn onderdeel van het DNA van Jaguar. Dynamic Mode past de software van de auto aan om het sportieve karakter van de XF Sportbrake te versterken. Het systeem verscherpt de reacties op het gaspedaal, reduceert de stuurbekrachtiging en past de respons aan de rijstijl van de bestuurder aan. Het analyseert acceleratie, bochtengedrag en gebruik van gas- en rempedaal. Aan de hand van de ingewonnen info worden de elektronisch gestuurde adaptieve schokdempers continu versteld voor een optimaal comfort en sportief rijgedrag. All Surface Progress Control (ASPC) is standaard op alle modellen met automatische transmissie en verbetert de rijeigenschappen op een gladde, losse of bevroren ondergrond. Tot slot nog dit: de XF Sportbrake is leverbaar in verschillende uitvoeringen (Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport), de instapprijs bedraagt 43.290 euro voor de minst krachtige 2.0 l viercilinderturbodiesel met handgeschakelde versnellingsbak. Dat is een faire prijs voor misschien wel de meest elegante break op de markt, met een knipoog naar het roemrijke en sportieve verleden van het legendarische Engelse automerk. Dankzij een imponerende inhaalrace is Jaguar uitgegroeid tot een volwaardig alternatief voor de Duitse premiummerken met een hoger prijskaartje.