Automerken komen en gaan. De teloorgang van de Engelse automobielindustrie is daar een schoolvoorbeeld van. Ook Jaguar heeft vele ups-and-downs beleefd maar sinds de overname in het voorjaar van 2008 door Tata Motors Limited zit Jaguar op een wolk. De Indiase staalmagnaat Ratan Tata betaalde 1,45 miljard euro aan Ford Motor Company voor Jaguar Land Rover om zo voet aan de grond te krijgen in het zeer lucratieve luxeautosegment en dat wereldwijd. Tata Motors Limited was tot dan enkel actief in Azië, in het segment van de goedkope stads- en compacte gezinswagens.
...

Automerken komen en gaan. De teloorgang van de Engelse automobielindustrie is daar een schoolvoorbeeld van. Ook Jaguar heeft vele ups-and-downs beleefd maar sinds de overname in het voorjaar van 2008 door Tata Motors Limited zit Jaguar op een wolk. De Indiase staalmagnaat Ratan Tata betaalde 1,45 miljard euro aan Ford Motor Company voor Jaguar Land Rover om zo voet aan de grond te krijgen in het zeer lucratieve luxeautosegment en dat wereldwijd. Tata Motors Limited was tot dan enkel actief in Azië, in het segment van de goedkope stads- en compacte gezinswagens. We zijn intussen tien jaar verder, JLR is de snelst groeiende autogroep van de voorbije jaren en demonstreert een verbazingwekkende dynamiek op het vlak van de ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologieën en modellen. Getuige daarvan de nieuwe SUV-modellen F-Pace en E-Pace van Jaguar. Zo zorgde de F-Pace in één jaar tijd voor een omzetstijging van 50 procent. Daardoor lijkt Jaguar gemuteerd van een sportwagen- tot een SUV-merk. Het SUV-gamma van Jaguar heeft er zopas een derde model bijgekregen en wat voor eentje. De I-Pace is de eerste elektrisch aangedreven SUV, ook al claimt de Tesla X die eer. Wie daar anders over denkt, moet maar eens met een Tesla X off road of door ondiep water rijden: onmogelijk en zelfs levensgevaarlijk. Voor de I-Pace is dat daarentegen kinderspel. Voor een eerste kennismaking had Jaguar een gevarieerd en zeer veeleisend testparcours van zo'n 300 km uitgestippeld dat ons letterlijk over berg en dal leidde, met onderweg een passage door een ondiep riviertje gevolgd door enkele snelle rondjes op de Autodromo Internacional do Algarve in Portimao. Onder auto- en motorpiloten staat het circuit bekend als de 'hel van Portugal' - omwille van de grote hoogteverschillen en razendsnelle bochten. Welnu, zowel off road als op het circuit toonde de I-Pace zich een betrouwbare compagnon de route. Hij maakt dankbaar gebruik van de expertise en ervaring van zustermerk Land Rover inzake 4x4-technologie. Eén druk op de knop volstaat voor de I-Pace om autonoom een steile berg op en af te rijden, op voorwaarde dat de bestuurder de handen aan het stuur houdt en de richting aangeeft. Via het beeldscherm op de middenconsole krijgt de bestuurder een overzicht van de situatie rondom het voertuig. Een uurtje later scheuren we tegen hoge snelheid over het circuit van Portimao. Van het ene moment op het andere muteert de I-Pace van een ruige 4x4 in een snelle 4-deurs sportwagen, de naam Jaguar waardig. Twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 400 pk en 696 Nm drijven de vier wielen aan en garanderen sportieve prestaties: van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. Zijn lithium-ion-accu van 90 kWh is opgebouwd uit 432 zakcellen en vormt één geheel met de bodemplaat tussen de twee assen. Dat zorgt voor een ideale 50/50 gewichtsverdeling, laag zwaartepunt, uitstekende wegligging en zeer veilig rijgedrag. Zonder carrosserie ziet de onderbouw van de I-Pace uit als een skatebord. Het ontbreken van een conventionele motor voorin bood het designerteam van Ian Callum de mogelijkheid om de voorste zetelrij en voorruit zo'n 20 cm naar voren te schuiven. De immer joviale Jaguar-designdirecteur heeft voor die toepassing een toepasselijke naam bedacht... Car-forward design. Door de afwezigheid van een brandstoftank en cardantunnel beschikken de passagiers - zowel voorin als achteraan - over veel beenruimte dan in een vergelijkbare limousine, ondanks dat bij amper 1,57 meter hoog en 4,68 meter lang is. De kofferinhoud varieert van 656 tot 1453 liter.Gemeten volgens de nieuwe WLTP-cyclus beschikt de I-Pace over een theoretisch rijbereik van 480 kilometer. In de praktijk zijn er dat om en bij de 400, afhankelijk van de manier van rijden en de weersomstandigheden. In minder dan 45 minuten is 80 procent van de accu opgeladen. Door draadloze updates beschikt de I-Pace steeds over de nieuwste software. De I-Pace is niet alleen een opvallend milieuvriendelijke maar ook een slimme SUV. Het navigatiesysteem analyseert immers de topografie van de route tot aan de eindbestemming en combineert deze gegevens met eerdere ritten voor een nauwkeurige en betrouwbare berekening van het gepersonaliseerde rijbereik en de laadstatus. De bestuurder moet dus niet bang zijn dat ie onderweg zonder stroom valt. De computer van de I-Pace onthoudt ook uw rijgewoonte, favoriete radiozenders en zelfs de adressen van uw lievelingsrestaurants. Plaatsnemen in de I-Pace is binnentreden in de rijke Jaguar-wereld, met veel aandacht voor detail en geavanceerde connectiviteit en functionaliteit. De nieuwkomer ziet er niet alleen uitdagend en verleidelijk uit, hij rijdt bovendien als de beste en dat op elk terrein. Rijden met een elektrische auto vergt aanpassing, achter het stuur van de Jaguar I-Pace verloopt die aanpassing echter probleemloos en ontpopt elektrisch rijden zich tot een feest. Want de I-Pace is ook comfortabel én zuinig in verbruik (17 kWh/100 km). Een aanrader dus voor wie zinnens is zich een elektrische auto aan te schaffen en geen aanstoot neemt aan de ongemakken die daar nu nog aan verbonden zijn zoals de beperkte actieradius en een ontoereikende én klantonvriendelijke laadinfrastructuur. De I-Pace is vanaf nu beschikbaar in vier versies: First Edition, S, SE en HSE. De goedkoopste kost net geen 79.000 euro, te verminderen met fiscale en financiële incentives. Voor de I-Pace EV400 First Edition loopt het prijskaartje op tot 101.850 euro. In ruil krijg je een sierlijke SUV die rijdt als een sportwagen. Jaguar heeft zijn Duitse concurrenten in snelheid genomen! Met de I-Pace is er voor het eerst een alternatief voor de Tesla X op de markt dat zowel veel goedkoper als veelzijdiger is. En niet te vergeten: Jaguar beschikt over meer dan 90 jaar ervaring en vakkennis, inclusief een efficiënt productieapparaat en goed functionerend dealernet. In plaats van een computerstem vanuit de Tesla-centrale vindt de Jaguar-klant bij zijn dealer een luisterend oor en helpende hand. Dat is overigens geen overbodige luxe voor een merk met premiumallures.