China is de grootste automarkt ter wereld en telt zo’n 130 eigen automerken. De overgrote meerderheid werkt met verlies en zal niet overleven. Slechts een handvol zal voet aan de grond krijgen buiten China. Xpeng is een van hen en profileert zich volgens onze auto-expert als hét Chinese automerk van de toekomst.
Er gaat geen dag voorbij zonder dat een of ander Chinees automerk de voorpagina’s haalt met nieuws dat weinig goeds voorspelt voor de toekomst van de Europese autoconstructeurs. De snelheid waarmee de Chinese automerken hun technologische achterstand in een voorsprong hebben omgebogen, is verbazingwekkend, maar tegelijk ook zeer beangstigend vanuit het oogpunt van de Europese constructeurs. Die zijn niet langer voorlopers maar meelopers op het vlak van technologische innovatie en zijn aangewezen op support van Chinese partners.
De keiharde waarheid is dat driekwart van alle onderdelen in alle Europese auto’s made in China is. De Chinezen controleren en/of beheren bovendien de overgrote meerderheid van de voorraad aan zogenaamde zeldzame aardmetalen. Die laatste worden gebruikt om de dure batterijen voor elektrische auto’s te maken. CATL & Co beheersen ook de technologie die daarvoor nodig is.
China-speed
Toch stelt de aanwezigheid van de Chinese automerken op de Belgische markt niet veel voor. De voorspelde tsunami van goedkope Chinese auto’s is uitgebleven, maar wat niet is, kan nog komen. De vertraging van de opmars heeft onder andere te maken met de onzekere geopolitieke situatie, de gevechten in Oekraïne en Gaza, en de escalerende handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten en China.
Voornoemde factoren hebben een negatieve impact op de economische en industriële activiteiten en, in het verlengde hiervan, op de koopkracht van de mensen. Het consumentenvertrouwen daalt zienderogen; de terugloop van de autoverkoop houdt aan.
Was China tot voor enkele jaren nog een wingewest voor de Duitse autoconstructeurs, dan zijn de verkoop van Duitse auto’s in China en de winsten van Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen aldaar geïmplodeerd.
Minstens even verontrustend is de snelheid waarmee BYD & Co hun aanwezigheid op de Europese markt in de breedte uitbouwen – ten koste van de Europese volumemerken. Dat heeft alles te maken met de gunstige kwaliteit-prijsverhouding, aantrekkelijke look en het hoge uitrustingsniveau van de Chinese auto’s. De tijd van de Chinese brol is verleden tijd!
Sterker nog, de nieuwste generatie modellen made in China is state-of-the-art op het vlak van aandrijving en software. Dat bewijzen de G6 en G9 van Xpeng. Dat Chinese automerk bestaat sinds 2014 en is dé revelatie van het voorbije jaar. Sinds kort is Xpeng ook in ons land te koop via het dealernetwerk van de Zweedse autogroep Hedin.
Spectaculaire opgang
Terwijl de ontstaansgeschiedenis van Europese merken zoals Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Fiat, Mercedes, Opel, Peugeot, Porsche en Volkswagen teruggaat tot het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw, staan de Chinese constructeurs, bij wijze van spreken, nog in hun kinderschoenen.
Xpeng, met hoofdkantoor in Guangzhou, wordt in 2014 boven de doopvont gehouden door Xia Heng en He Toa, twee oudgedienden van de Guangzhou Automobile Group. De eerste Xpeng rolt in 2019 van de band. Dankzij een batterij van 47,6 kWh beschikt de G3 over een WLTP-autonomie van 300 kilometer. In datzelfde jaar debuteert ook de elektrisch aangedreven XPENG 7. De sedan met een batterij van 80,8 kWh heeft in zijn achterwielaangedreven versie een rijbereik van 706 kilometer.
Vanaf 2020 maakt Xpeng gebruik van de revolutionaire LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat), die zonder kobalt wordt geproduceerd en goedkoper en bedrijfszekerder is. In 2021 brengt Xpeng de G9 op de markt, een luxueuze SUV waarmee de Chinese autobouwer de handschoen opneemt tegen vergelijkbare modellen van de Duitse premiummerken.
In 2023 lanceert Xpeng de G6 SUV op de markt, en voltrekt zich misschien wel de grootste stap vooruit in de korte geschiedenis van de Chinese startup. De Volkswagen Group, nog altijd de nummer twee in de wereld, legt 653 miljoen euro op tafel voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen voor de Chinese markt en wordt aandeelhouder van Xpeng. In feite erkent Volkswagen op die manier dat het niet in staat is om zelf die klus te klaren. Een publieke bekentenis van onmacht die hard aankomt bij de aandeelhouders van de Volkswagen Group en die nog maar eens bewijst dat de Duitse autogroep achteroploopt op het vlak van elektrische aandrijving en software. Het blijkt dat de Xpeng-ingenieurs een derde minder tijd nodig hebben om een nieuw model te ontwikkelen dan hun Duitse collega’s.
Aangename kennismaking
Xpeng is sinds vorig jaar in ons land op de markt en beschikt met de G6 en G9 over twee SUV-modellen waarmee het de strijd aanbindt met gerenommeerde concurrenten zoals de Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron en Q5 e-tron, Hyundai Ioniq 9, Kia EV9 en Mercedes EQE SUV.
Worden de goede verkoopresultaten van de voorbije maanden bevestigd, dan hoopt Xpeng dit jaar de kaap van 2.000 voertuigen te benaderen. Wat een uitermate positief resultaat is voor een nieuwkomer op een afkalvende markt. Op mondiaal vlak heeft Xpeng tot nu toe meer dan 800.000 full electric cars verkocht. Geen wonder dat de koers van Xpeng op de beurs van New York en Hongkong het voorbije jaar met 50 procent is gestegen.
In ons land wordt Xpeng verdeeld door de autogroep Hedin Automotive. De Zweedse multimerkenverdeler viert dit jaar zijn 70ste verjaardag en is sinds 2018 actief op de Belgische markt. Hedin Automotive baat in ons land 30 verkooppunten uit op 26 locaties en heeft zowel bekende als minder bekende merken in portefeuille, van Mercedes over Smart, Lexus, Toyota, Mazda, Firefly, Hongqi, Ineos Grenadier en Nio tot en met Xpeng.
Begin september, enkele dagen voor de opening van de IAA 2025, nodigde de Europese directie van Xpeng de Europese vakpers uit naar München voor een eerste kennismaking met de G6 en G9 op een mix van secundaire en autosnelwegen in en rond de Beierse hoofdstad.
Hoe is die eerste kennismaking verlopen? Zowel de G6 als de G9 maakten een overtuigende indruk, zowel qua prestaties, veiligheid, rij- en zitcomfort, flexibiliteit, afwerking als kwaliteit van gebruikte materialen. De G9 AWD Performance met 575 pk, de grootste en meest luxueuze van de twee, is misschien wel de beste Chinese auto waarmee ik dit jaar heb gereden. Vergelijk de G9 met een vliegend tapijt op wielen van 4,9 bij 1,9 m.
De jaargang 2025 heeft onderhuids een facelift ondergaan in de vorm van een nieuwe LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat) met een capaciteit van 93,4 kWh die op 800 volt draait en supersnel oplaadt – van 10 tot 80 procent in 12 minuten!
De XPENG G9 focust op comfort en luxe, en die elementen vind je overvloedig terug in de vorm van royale hoofd-, been- en kofferruimte (660 l), uitstekend zittende stoelen met verwarmings-, ventilatie- én massagefunctie. Ook de relaxstoelen achteraan zijn van deze functies voorzien. In de hoofdsteun van de bestuurder is zowaar een luidspreker ingebouwd zodat hij of zij, indien gewenst of nodig, discreet kan telefoneren of zijn of haar favoriete muziek kan beluisteren zonder de andere passagiers te storen.
De kwaliteit van de gebruikte materialen en het niveau van afwerking zijn gewoon top. Vijfennegentig procent van het interieur is bekleed met zachte materialen.
Qua rijcomfort evenaart de XPENG G9 het hoge niveau van de Duitse premiummerken; daar zorgt de uitstekend werkende luchtvering voor, in combinatie met schokdempers die in realtime anticiperen op de staat van de weg en het rijgedrag van de bestuurder.
Voor een kolos van 5 meter en bijna 2,4 ton laat de G9 zich vrij gemakkelijk manoeuvreren en munt hij uit door een gemiddeld verbruik van 18,6 kWh. Dat zijn vrij uitzonderlijke prestaties voor een vijfzitter van dit formaat die, zo gewenst, in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u spurt.
Kwaliteit heeft een prijs. In het geval van de XPENG G9 AWD Performance bedraagt die 72.600 euro. Dat is veel geld, maar beduidend minder dan de prijs van zijn concurrenten. Kies je voor de G9 Standard Range (351 pk), dan daalt de prijs naar 57.990 euro en krimpt de WLTP-actieradius van 540 naar 502 kilometer. De supersnelle laadtijd van 12 minuten blijft behouden en compenseert de geringere autonomie.
Spraaktechnologie
Ook de XPENG G6 is verkrijgbaar als Standard Range-versie (252 pk) met een kleinere batterij (68,5 kWh) die een WLTP-autonomie van 480 km garandeert, terwijl ook hier de laadtijd 12 minuten bedraagt. In zijn goedkoopste versie kost de G6 41.490 euro, als G6 AWD Performance 51.600 euro. In beide gevallen is de warmtepomp standaard.
De G6 is in alle opzichten een nummer kleiner (4,75×1,92×1,65 m) dan de G9, maar biedt nog altijd voldoende hoofd-, been- en kofferruimte (571 l) voor vijf inzittenden. Op uitzondering van de luchtvering biedt de G6 een vergelijkbaar hoog uitrustingsniveau; aan assistentiesystemen geen gebrek. Het rij- en veercomfort verrassen in positieve zin en situeren zich op het niveau van de Duitse premiummerken – ondanks een prijsverschil van om en bij de 20.000 euro.
Ja dus, Xpeng heeft de potentie om hét Chinese merk van de toekomst te worden. De sportieve rijbelevenis die de elektrische modellen van Audi, BMW of Mercedes bieden, die heb ik (nog) niet teruggevonden bij de G6 – hoewel die in ongeveer 4 seconden van 0 naar 100 km/u spurt. Het goede nieuws is dat die amper 17 kWh verbruikt en dat de G6 en G9 in het Oostenrijkse Graz van de band rollen.
Dat de spraaktechnologie nog niet op punt staat, is een verbeterpunt. Maak daar werk van. Ik erger mij er ook aan dat XPENG zo veel mogelijk bedieningsfuncties en apps in één aanraakscherm samenbrengt. Dat zorgt ervoor dat de aandacht van de bestuurder wordt afgeleid, wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Stop daar dus mee.
Ik ben niet de enige autojournalist die daar zo over denkt. Spijtig genoeg vind ik geen gehoor bij de automerken, ongeacht of die van Duitse, Franse of Chinese origine zijn. Telkens wanneer ik de kans daartoe krijg, blijf ik daarop hameren. Wie niet horen wil, moet voelen.