Voor de derde keer op rij vindt de IAA Mobility plaats in München. Het verrast allicht niemand dat BMW de wereldpremière van de iX3 in zijn thuishaven organiseert. Dat een nieuwkomer uit Stuttgart het meeste applaus krijgt, is daarentegen wél een verrassing. De ster van de IAA Mobility 2025 is immers de nieuwe Electric GLC van Mercedes.
Decennialang beheersten de Duitse automerken de internationale autowereld, anno 2025 zijn zij op achtervolgen aangewezen. Hun koppositie is in handen van Aziatische merken, waarvan sommige amper tien jaar bestaan. Made in China wordt het nieuwe kwaliteitslabel.
Op het vlak van elektrische aandrijving en digitalisering kijken Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen aan tegen een technologische achterstand tegenover de toonaangevende Chinese constructeurs. Die hebben intussen ook Tesla ingehaald.
Made In China
De transitie van verbrandings- naar elektromotoren heeft de machtsverhoudingen in de autowereld volledig overhoop gehaald. Europese autoconstructeurs investeerden te lang in het verbeteren van hun superieure diesel- en benzinemotoren en sprongen te laat op de elektrische trein.
Uit kortzichtig winstbejag besteedden zij bovendien de ontwikkeling en implementatie van software én batterijen uit aan Chinese bedrijven, waardoor ze hun kerncompetenties uit handen gaven. Daardoor zijn ze vandaag sterk afhankelijk van hun Chinese toeleveranciers. Tot 75 procent van de onderdelen van alle Europese auto’s is Made in China.
CATL & Co beschikken niet alleen over de technologische knowhow, maar ook over toegang tot de zogeheten zeldzame metalen die nodig zijn om batterijen voor elektrische auto’s te produceren. Volgens een recente studie controleren Chinese bedrijven 90 procent van de wereldwijde ontginning en verwerking van lithium.
Chinezen als meesters in kopiëren
Tot enkele jaren geleden had niemand daar oog voor of nam daar aanstoot aan. Waarom ook? De Duitse autoconstructeurs profiteerden van hun renommee en boekten recordwinsten. Achter de schermen maakten hun bazen grapjes over de krankzinnige werklust en de bewonderenswaardige kopieerkunst van de Chinezen.
Zij gaan pas naar huis nadat het werk af is, overuren worden niet aangerekend. Zij kopiëren als de besten en beschouwen kopiëren als een compliment voor de bedenkers van het originele product. Europeanen zijn creatiever en inventiever, zo klonk het. De meeste Chinezen weten niet eens wat sciencefiction is.
Nieuw businessmodel voor nieuw concept
De geschiedenis van de Internationale Automobilausstellung (IAA) gaat terug tot 1951. De autosalons van Brussel, Parijs en Genève dateren van begin 20ste eeuw. In de jaren tachtig en negentig groeide de IAA in Frankfurt uit tot het belangrijkste autosalon op het Europese vasteland, met 750.000 bezoekers uit alle windstreken.
De voorbije jaren hebben de grote autosalons echter aan belang ingeboet. De legendarische Geneva International Motor Show (GIMS) is zelfs van de kalender verdwenen. Ook de toekomst van de Mondial de l’Automobile in Parijs en de Brussels Motor Show is onzeker.
Dat geldt overigens ook voor de IAA. Die verhuisde in 2021 van Frankfurt naar München, kreeg de nieuwe naam IAA Mobility en een ander concept. Het evenement vindt voorlopig elke twee jaar plaats en is niet langer een statisch gebeuren maar heeft een festivalkarakter. De focus ligt op beleving, en de activiteiten zijn verspreid over meerdere locaties.
De statische productpresentaties en workshops vinden plaats in de grote tentoonstellingshallen op het terrein van de voormalige luchthaven Riem, een halfuur rijden van München. Bezoekers betalen daar inkom. De activiteiten in het historische centrum van München spelen zich af in en rond de zogeheten Open Spaces, zijn gratis toegankelijk en hebben een hoog festivalgehalte. Ze trekken zo ook de aandacht van toevallige passanten. München is immers een toeristische hotspot. Het beroemde Oktoberfest is met 5 miljoen bezoekers het grootste bierfestival ter wereld.
De organisatoren van de IAA Mobility moeten zich tevredenstellen met minder belangstellenden en inkomsten. In afwachting van betere tijden bestaat de kunst erin uit de kosten te dekken. De autosector verkeert in crisis. Er wordt overal bespaard – ook op reclame-uitgaven.
Gelukkig is het spectrum aan exposanten en thema’s ruimer en internationaler geworden. Mobiliteit heeft vele raakvlakken. Dat verklaart de aanwezigheid van grote bedrijven als Amazon, Google, Microsoft en SAP, maar ook van fietsfabrikanten en openbaarvervoermaatschappijen zoals Deutsche Bahn. De IAA Mobility 2025 brengt actoren samen uit mobiliteit en digitalisering die tot voor kort gescheiden werelden waren.
De tijd van de Chinese brol is voorbij
Bovendien zorgt de opkomst van Aziatische autoconstructeurs voor een toevloed aan Chinese en Zuid-Koreaanse exposanten – 55,6 procent van de 750 exposanten komt van buiten Duitsland. BYD & Co zijn prominent aanwezig en maken op specifieke domeinen een betere indruk dan hun Europese concurrenten. De voorspelde tsunami van betaalbare en kwaliteitsvolle auto’s uit China komt eraan.
In de aanloop naar de IAA Mobility 2025 kon ik proefrijden met de nieuwste modellen van onder meer Jaecoo, Nio, Omoda, Polestar, Xpeng en Zeekr. Chinese constructeurs die nog geen tien jaar bestaan en nu al op bepaalde vlakken beter en vooral veel goedkoper zijn dan Europese tegenhangers. De tijd van de Chinese brol is voorbij!
De snelheid waarmee Chinese constructeurs nieuwe technologieën en software ontwikkelen en implementeren is bewonderenswaardig, maar vanuit Europees perspectief ook beangstigend. De suprematie van de Duitse premiummerken is voorbij.
De verkoop van Audi, BMW, Mercedes, Porsche en VW op de belangrijke Chinese markt is sterk teruggelopen. Hun winsten kelderden in het eerste semester van 2025 dramatisch – bij Porsche zelfs met meer dan 90 procent.
Nogmaals: de Duitse autoconstructeurs sprongen te laat op de elektrische trein en gaven hun kerncompetenties uit handen aan Chinese toeleveranciers die nu bepalen wie wanneer welke onderdelen en software krijgt, en tegen welke prijs.
Daar komt bij dat Europese – en vooral Duitse – constructeurs de kleine man met een bescheiden budget uit het oog hebben verloren. Bij welk merk vindt die nog een betaalbare gezinswagen?
Omdat zij moeten voldoen aan soms onredelijk strenge uitstoot- en veiligheidsnormen, lopen de kosten te hoog op en worden de wagens onverkoopbaar duur. De hoge lonen en fors gestegen energie- en grondstoffenprijzen doen daar nog een schep bovenop.
De Europese autoconstructeurs wijzen met een beschuldigende vinger naar de politiek. Europa wilde vooruitlopen met toekomstgerichte, klimaatbewuste regelgeving in de veronderstelling dat de rest van de wereld zou volgen. Fout! Europa is de enige regio ter wereld die de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035 verbiedt zonder een valabel alternatief aan te bieden. Waarom is er niet geïnvesteerd in een eigen batterij-industrie? De Europese autoconstructeurs hebben een punt.
Chinese merken ontwikkelen een nieuw model in 18 maanden
Maar ook zij gaan niet vrijuit. Soms investeren ze meer tijd, geld en energie in het bedenken van nieuwe modelnamen dan in de ontwikkeling van technologie. Pure verspilling.
Weet nog iemand waar de modelbenamingen A3, A4, A5 en A6 bij Audi nog voor staan? Waarom is de Porsche Macan E met drie jaar vertraging gelanceerd, om vervolgens vast te stellen dat de meeste Macan-klanten liever een benzinemotor verkiezen? Volgens een doorgaans goed ingelichte bron is een plug-inhybride in de maak, maar die komt ten vroegste in 2027 op de markt – onder een andere naam, om geen gezichtsverlies te lijden.
Ter vergelijking: Chinese automerken ontwikkelen een compleet nieuw model in 18 maanden.
Hoop doet leven
Het goede nieuws: de Europese merken geven in München opnieuw een teken van leven en gaan in de tegenaanval. Renault stelt de nieuwe Clio voor, de meest verkochte kleine gezinswagen. De satellietmerken van de Volkswagen Group onthullen een reeks compacte elektrische modellen, zoals de Cupra Raval, Skoda Epi en VW ID.Polo. BMW zet de schijnwerpers op de iX3.
De meeste aandacht gaat echter naar de elektrische Mercedes GLC. Dat model is al jaren het populairst bij Mercedes en krijgt nu een vervolg in elektrische vorm. De nieuwkomer met EQ-technologie is het eerste model van een nieuwe voertuigfamilie en is van meet af aan ontworpen voor elektrische aandrijving.
De elektrische GLC zet nieuwe maatstaven op het vlak van efficiëntie, actieradius, laadsnelheid en design, maar ook qua flexibiliteit en ruimte. Hij is bovendien het eerste model met de nieuw vormgegeven verchroomde grille, die meteen alle aandacht trekt en het nieuwe gezicht van Mercedes wordt.
Binnenin vallen het imposante MBUX-hyperscreen en hoogwaardige materialen op, waarmee Mercedes het verschil wil maken met zijn concurrenten – die nu ook uit China komen. Wie veel opbergruimte nodig heeft, kan moeilijk om dit model heen: de nieuwkomer beschikt over een koffervolume van in totaal 678 liter.
Mercedes-topman Ola Källenius sprak zondagavond tijdens de wereldpremière van het grootste productoffensief uit de geschiedenis van het merk. ‘Wij introduceren niet alleen een nieuw model, maar een nieuwe voertuigfamilie die gedurfd design combineert met geavanceerde technologie. De Electric GLC verenigt het beste wat wij in huis hebben op het vlak van comfort, dynamiek, efficiëntie en intelligentie.’
Zelfs bezitters van een paardentrailer worden op hun wenken bediend: de Electric GLC heeft een trekgewicht tot 2,4 ton.
De IAA Mobility 2025 loopt nog tot 14 september. Het Oktoberfest 2025 begint de dag nadien.