Hyundai Ioniq 5 N gaat racen

Alain De Jong

Hyundai ontwikkelde een potente circuitversie van de Ioniq 5 N die in een eigen categorie gaat racen.

Elektrische wagens zetten indrukwekkende prestaties neer maar wat zijn ze waard op een circuit? Tot nu is de EV-transitie slechts bescheiden ingezet in de autosport. Er bestaat een Formula E, een elektrisch eenzitterkampioenschap, maar verder blijven de initiatieven zeldzaam.

Daarin wil Hyundai verandering brengen met de Ioniq 5 N eN1 Cup Car. Die is op basis van de bekende hatchback ontwikkeld om in actie te komen in een specifieke merkencup voor deze elektrische mini-bolide. Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren op de voor- en achteras die samen 650 pk produceren. De raceversie werd zo’n 200 kg lichter en blijft daarmee onder de grens van 2 ton om rijdynamiek op een omloop te verzekeren.

Snel rijden en laden

Een accu van 84 kWh moet het rijbereik garanderen voor sprintraces. Die gaan meestal over maximaal 100 km wat dus best haalbaar is. Tussen de manches door kan de batterij ook weer snel opgeladen worden met een vermogen tot 350 kW. Van 10 naar 80 procent van de capaciteit laden, is volgens Hyundai in 18 minuten achter de rug met de Ioniq 5 N eN1 Cup Car. Dat klinkt goed.

Verder moet een uit de kluiten gewassen achterspoiler deze snelle EV tegen het asfalt drukken in de bochten. Er is een rolkooi en een brandblusser geïnstalleerd voor de veiligheid. De N e-Shift en N Active Sound+ zorgen respectievelijk voor gesimuleerde schakelmomenten en artificiële motorgeluiden om het allemaal wat spannender te maken.

De Hyundai Ioniq 5 N eN1 maakt zijn debuut op 27 april 2024 tijdens het Hyundai N Festival op het circuit van Inje Speedium in Zuid-Korea. Daar licht de producent ook zijn verdere raceplannen toe.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content