Te duur voor een impulsaankoop

De ideale vakantie bestaat niet. Reis je alleen, heb je niemand om vreugde of verdriet te delen. Reis je in gezelschap van familie of vrienden, blijkt dat die meestal een eigen voorstelling hebben van een onvergetelijke vakantie. Daardoor ontaardt die vaak in een onvergetelijke vakantie in negatieve zin, eentje die achteraf voor nachtmerries zorgt.
...

De ideale vakantie bestaat niet. Reis je alleen, heb je niemand om vreugde of verdriet te delen. Reis je in gezelschap van familie of vrienden, blijkt dat die meestal een eigen voorstelling hebben van een onvergetelijke vakantie. Daardoor ontaardt die vaak in een onvergetelijke vakantie in negatieve zin, eentje die achteraf voor nachtmerries zorgt. 'Negatieve reiservaringen zijn de beste publiciteit voor een vakantie met een motorhome', dat zegt Louis Van Eyck. Zijn vader Dirk Van Eyck startte 30 jaar geleden met de in- en uitvoer van bestelwagens. Via de ombouw van deze bedrijfswagens verlegde de hoofdactiviteit van zijn Kempens familiebedrijf zich naar de verhuur en verkoop van motorhomes. Vandaag is Dicar de nummer één in Europa, met een markaandeel van meer dan 30 procent in eigen land. 'We beschikken over een stock van 400 nieuwe en zo'n 60 tweedehandsmotorhomes van zowat alle bekende merken. Kandidaat-kopers raad ik aan om eerst een motorhome te huren: koop geen kat in een zak, is mijn devies. Na een week hebben zij aan den lijve kunnen ondervinden of het model dat zij voor ogen hebben aan hun wensen en noden beantwoordt. 'Tussen het eerste bezoek aan onze showroom en de ondertekening van het koopcontract verlopen gemiddeld zo'n vier maanden. Vergeet dus dat een motorhome een impulsaankoop is, daar is die te duur voor. De prijsvork varieert van 45.000 euro voor een alkoof tot 450.000 euro voor een luxueuze half integraal of integraal. Een goed uitgeruste camper kost al gauw 45.000 euro.'Flexibele inrichting, duurzame materialenEen goede verstaander heeft de boodschap begrepen: motorhomes zijn er in alle maten en gewichten én ze zijn verre van goedkoop. Dat kan ook niet voor een huis op wielen dat beschikt over een keuken en een bad- en slaapkamer(s), naast een opbergruimte/garage voor allerhand vakantiegerief, inclusief (elektrische) fietsen of een scooter. In extreme gevallen past daar zelfs een stadsauto in. Wat opvalt: de nieuwe generatie motorhomes is luxueus ingericht. Louis Van Eyck: 'De fabrikanten gebruiken doorgaans duurzame materialen, de sanitaire installatie en huishoudtoestellen zijn van een gedegen kwaliteit. De verschillende merken betrekken hun onderdelen en modules meestal van dezelfde toeleveranciers. De inrichting varieert: voor elk model bestaan diverse grondplannen, afhankelijk van de configuratie van de slaapkamer(s). Op die manier proberen de merken tegemoet te komen aan de behoeften en wensen van de individuele klant.'Die wensen en noden verschillen van land tot land. Dat blijkt uit een bevraging van 3.800 kampeerders uit negen Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland) door de IFT Freizeit- und Tourismusberatung GmbH uit Keulen in opdracht van de Erwin Hymer Group (EHG) uit het Zuid-Duitse Bad Waldsee. Waar moet een mobilhome aan voldoen? Een comfortabele zitgroep, een goede isolatie en veel opbergruimte staan bij zowat iedereen bovenaan het verlanglijstje. Voor de Fransen, Britten en Zweden zijn een bak- en microgolfoven een must terwijl de Italianen veel belang hechten aan een zo groot mogelijk aantal kookplaten, een goede airco en een ruim bed. Wat leert de IFT-studie nog meer over de vakantiegewoonten van kampeerders? Terwijl Britten (72 procent), Nederlanders (56 procent) en Zweden (53 procent) de voorkeur geven aan een sleurhut kiest 83 procent van de Italianen voor een motorhome. Samen met de Nederlanders opteren ze in overgrote meerderheid voor een huurformule. De gemiddelde leeftijd van de gemobiliseerde kampeerder bedraagt 39 jaar, hij is ambtenaar van beroep, gehuwd en vader van één kind. Qua bestemming scoren de landen rond de Middellandse Zee zeer hoog, ook bij de Noren en Zweden voor wie de heen- en terugreis nochtans tot 5.000 kilometers in beslag neemt. De Duitsers hebben een uitgesproken voorkeur voor de Noord- en Oostzee terwijl vier op de tien Nederlanders richting de Oostenrijkse bergen reizen. Die zijn - samen met de Fransen en Zwitsers - gemiddeld 14 dagen onderweg. Italianen, Noren en Zweden trekken voor hun vakantie op wielen gemiddeld 10 dagen uit, terwijl de Britten amper 1 week op pad zijn. Nederlandse kampeerders verblijven meestal op één camping terwijl de Italianen van hot naar haar rijden, op zoek naar toeristische bezienswaardigheden en culturele events. Wat beweegt hen voor deze of gene camping te kiezen? Voor negen op de tien moet die netjes en opgeruimd zijn en moeten de sanitaire installaties proper zijn. Tweede aandachtspunt is de beschikbare ruimte; vooral de wat oudere kampeerders hechten daar veel belang aan. De beschikbare sport- en ontspanningsmogelijkheden komen op plaats drie gevolgd door de factor prijs. Die ligt vooral bij de Fransen erg gevoelig. Last but not least: waarom kiezen mensen voor een vakantiehuis op wielen? Voor 89 procent van de ondervraagden staat relaxen en ontspannen op nummer één, gevolgd door de wens om nieuwe horizonten te ontdekken (83 procent) en toeristische bezienswaardigheden live te beleven (77 procent). Daarbij voelen zij zich in de eigen motorhome zowel thuis als onderweg: vanuit hun vertrouwde huiskamer op wielen beleven zij de wereld vanuit een ander perspectief, zien zij de wereld aan zich voorbijschuiven en leren zij andere mensen en culturen kennen. Onderweg wordt gekookt en gelezen (76 procent), surfen op het internet en tv-kijken worden plots minder belangrijk. Bij kinderen verdwijnen computerspelletjes snel in de vergeethoek. Dat heeft ermee te maken dat het sociaal contact met de andere campingbewoners vrij intens is en veel genoegdoening oplevert. Op het einde van de vakantie overheerst een gevoel van samenhorigheid, tussen man en vrouw en tussen ouders en kinderen. In de helft van de gevallen is één kind mee aan boord, één op de tien Britse gezinnen is met twee kinderen onderweg. Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse kampeerders zijn meestal met zijn tweetjes op pad. Op het einde van de rit zegt 80 procent van de ondervraagden een vervolg te willen breien aan deze vorm van vakantiebeleving. 40 procent wil het ook eens in de winter uitproberen, op aanbeveling wellicht van de 35 procent kampeerders die zowel tijdens de zomer- als wintermaanden met de motorhome op reis gaat. Nog maken de meeste motorhomefabrikanten gebruik van het onderstel van een lichte bestelwagen van Fiat, Renault of Peugeot. Dat is een doorn in het oog van Mercedes en Volkswagen die over een uitgebreid gamma van lichte bedrijfswagens beschikken en nu een deel van de snel groeiende motorhomemarkt willen veroveren. Zij hebben daar specifieke modellen voor ontwikkeld die zowel als gezinswagen voor dagelijks gebruik als vakantiehuis kunnen gebruikt worden. Als inspiratiebron dient de legendarische T 1 van Volkswagen die onder verzamelaars recordprijzen van 100.000 euro en meer haalt. Naar aanleiding van het Caravan Salon van Düsseldorf onthulde Volkswagen de Grand California 600 en 680. Beide modellen staan op het technische platform van de VW Crafter en zijn een hommage aan de eerste VW California. Die viert dit jaar zijn 30ste verjaardag en is met 160.000 exemplaren de meest verkochte camper ter wereld. De Grand California heeft draaizetels vooraan en een 2-zitsbank in de leefruimte. Een eettafel biedt plaats aan vier personen. Een uittrekbare koelkast van 70 liter met vriesvak, een gasfornuis met twee kookpitjes, een spoelbak en diverse opbergblokken, laden en neerklapbare opbergvakken maken deel uit van de standaard keuken. Het grootste verschil met de California T6 zijn de lengte van 6 meter voor de Grand California 600 en 6,8 meter voor 680-versie, een ruime slaapplek achteraan en een natte cel. Naast een wc en douche vind je er een uitklapbare wasbak, schappen met houders voor de douchebenodigdheden en een dakluik voor de verluchting. De standaardverwarming op gas kan optioneel worden uitgebreid naar een systeem dat werkt op gas-stroom en diesel-stroom. De nieuwkomers beschikken over de nieuwste rijhulp- en infotainmentsystemen, inclusief achteruitrijcamera en adaptieve afstandsregeling. Ze worden aangedreven door een 4-cilinderturbodieselmotor met een vermogen van 177 pk, al dan niet gekoppeld aan een handgeschakelde 6- of automatische 8-gangwissel. Vierwielaandrijving (4Motion) is een optie. De marktintroductie is gepland voor het voorjaar 2019, de instapprijzen bedragen 55.000 euro voor de Grand California 600 en 57.125 euro voor de 680-versie. Beide modellen worden geproduceerd in het Poolse Wrzésnia. De Erwin Hymer Group (EHG) is de nummer één inzake verkoop van motorhomes en caravans met een marktaandeel van 26 procent. EHG stelt 6700 mensen tewerk en realiseerde vorig jaar een omzet van 2,5 miljard. Tot EGH behoren naast Hymer bekende motorhomemerken zoals Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, LMC en het Canadese Roadtrek. Sinds kort coöpereert EGH ook met het Chinese Loncen. Vooralsnog stelt de Chinese caravan- en motorhomemarkt weinig voor, maar daar zal volgens EHG-woordvoerder Stefan von Terzi snel verandering in komen. 'Tien jaar geleden telde China zo'n 3.000 motorhomes en caravans, nu zijn er dat 70.000. Hun aantal zal de komende jaren explosief stijgen, nu de Chinese overheid opdracht heeft gegeven om 4.000 nieuwe campings te bouwen tegen 2020.'Hymer is naast marktleider ook trendsetter. Zo introduceert de Duitse mobilhomebouwer nieuwe energiebesparende lichtconcepten die positief inwerken op het gemoed van de passagiers. Bovendien doorloopt een prototype met elektrische aandrijving momenteel een langeduurtest in Canada. 'Wij investeren volop in de ontwikkeling en implementatie van innovatieve accutechnologie. Elektrische aandrijving is daar een onderdeel van omdat deze technologie bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit en zowel onze gezondheid als de natuur ten goede komt.'