Hyundai FCEV-auto’s waren baanbrekend in het verleden, inmiddels zijn zij toonaangevend én vormgevend voor de toekomst. De Koreaanse constructeur blaakt van zelfvertrouwen en zegt waar het op staat, durft nieuwe paden te bewandelen. Terwijl andere merken afhaken, investeert Hyundai in de ontwikkeling van waterstoftechnologie. Een overzicht.
Duurzaamheid combineren met bruikbaarheid op een manier die innovatief en vooruitstrevend aanvoelt, dat is de visie van Hyundai achter het waterstofproject dat Hyundai in 1998 heeft opgestart. Met hun groot rijbereik en zero-uitstoot dragen zij bij aan milieuvriendelijke mobiliteit én het afremmen van de klimaatverandering.
Voorloper en volhouder
Hyundai Motor Company is dus al ruim een kwarteeuw actief op het gebied van brandstofceltechnologie en geldt intussen als dé expert op het gebied van duurzame mobiliteit. Naast aandrijving op waterstof biedt Hyundai ook volledig elektrische aangedreven auto’s aan alsook hybrides in alle mogelijke varianten.
Woordvoerster Anne Potemans doet het verhaal. ‘Hoewel de implementatie complex kan zijn, is het idee achter waterstoftechnologie eenvoudig. In feite werkt een brandstofcelauto ongeveer hetzelfde als een batterij-elektrische auto (BEV), met één belangrijk verschil: de elektriciteit die nodig is voor de aandrijving stamt niet uit een batterij maar wordt tijdens het rijden opgewekt. Een brandstofcelstank in de wagen fungeert als een energiecentrale en produceert elektriciteit door de reactie van waterstof uit de tank en zuurstof uit de omringende lucht.’
Potemans: ‘Met de ix35 Fuel Cell hebben we een eerste belangrijke stap in de goede richting gezet. De ix35 Fuel Cell was meer dan alleen een auto, hij was de eerste in serie geproduceerde elektrische auto op brandstofcellen ter wereld mét een rijbereik van 594 kilometer met één tankbeurt – het resultaat van 15 jaar onderzoek en ontwikkeling. Met de NEXO introduceerde Hyundai in 2018 zijn tweede generatie brandstofcelauto. De nieuwkomer onderscheidde zich van zijn concurrenten door zijn superieure actieradius van 666 km en innovatieve functies en werd hiervoor onderscheiden met de CES Editors’ Choice Award en Digital Trends Top Tech Award. De NEXO is wereldwijd nog altijd de meest verkochte waterstofauto.’
Potemans: ‘De recente N Vision 74 is de voorafbeelding van een sportieve waterstofauto. Hij combineert waterstofcellen met een hoogwaardige accu en opent de weg naar high performance waterstofmobiliteit. Ook in het elektrotijdperk willen mensen plezier hebben aan autorijden.’
INITIUM: een statement over waterstoftechnologie en iconisch design
Potemans: ‘De INITIUM-concept car vertegenwoordigt de gedurfde visie van Hyundai Motor op waterstofaangedreven transport. De modelnaam is afgeleid van het Latijnse woord voor ‘begin’ of ‘eerste’ en weerspiegelt het leiderschap van ons merk op het gebied van waterstoftechnologie. De ontwikkeling van de INITIUM focust op drie: het bereiken van een grote actieradius en verbeterde rijeigenschappen, de kernpunten van elektrische voertuigen met waterstofbrandstofcellen, het bieden van een interieur en bagageruimte die voldoende ruim zijn voor een gezin alsook het integreren van unieke comfort- en veiligheidssystemen. De INITIUM introduceert bovendien de designtaal ‘Art of Steel’ die het karakter van ons waterstofwaardeketenmerk belichaamt.’
Nieuwe NEXO, nieuwe mijlpaal
Potemans: ‘Tijdens de Seoul Mobility Show 2025 heeft Hyundai de nieuwe NEXO gepresenteerd die nieuwe maatstaven zet op het gebied van waterstofaangedreven mobiliteit. Dankzij een efficiëntere aandrijflijn verrast de nieuwkomer in aangename zin met een actieradius van meer dan 700 kilometer na vijf minuten opladen. De nieuwe NEXO is bovendien de eerste Hyundai FCEV met trekvermogen. Het nieuwe interieurconcept biedt bovendien meer comfort en functionaliteit.’
Sinds de lancering in 2020 van XCIENT, ’s werelds eerste in serie geproduceerde zware vrachtwagen op brandstofcellen, loopt Hyundai Motor ook voorop op het gebied van commerciële voertuigen op waterstof. In Europa heeft een 100-tal Hyundai XCIENT Fuel Cell vrachtwagens probleemloos een totale afstand van meer dan 16 miljoen kilometer afgelegd. Zij hebben daarmee het bewijs geleverd dat waterstoftechnologie ook over langere afstand en over een langere periode uitermate betrouwbaar is. Wereldwijd zijn dagelijks bijna 3.000 Hyundai brandstofcelvrachtwagens en -bussen onderweg in 14 landen.
Potemans: ‘Sinds dit voorjaar zet de openbare vervoersmaatschappij Wiener Liener in de Oostenrijkse hoofdstad een demo ELEC City fuel cell bus Made by Hyundai in. Die is uitgerust uitgerust met dubbele tankopeningen voor 350 bar en 700 bar, een primeur voor Europa. De bus doorloopt een l angeduurtest van drie jaar. De brandstofcel drijft een 180 kW-elektromotor aan en zorgt ervoor dat het voertuig geen schadelijke broeikasgassen uitstoot en dat de luchtkwaliteit in Wenen verbetert.’
Het waterstofecosysteem van Hyundai Motor
Hyundai bouwt niet alleen personen- en vrachtwagens op waterstof maar experimenteert ook met waterstofaandrijving voor treinen en schepen. Misschien ligt daar zelfs de grootste toekomst weggelegd voor waterstoftoepassingen. Hyundai zou Hyundai niet zijn als het niet naar meer zou streven.
Potemans: ‘Onze ambitie reikt veel verder dan het revolutioneren van het personenvervoer. Hyundai wil de toekomst van waterstoftechnologie op veel grotere schaal vormgeven en daarmee zijn leiderschap op dit transformatieve gebied versterken. Hyundai verbindt als geen ander bedrijf energie met mobiliteit en geen enkel ander automerk is zo diep vertakt in de energiesector. Dit gegeven stelt Hyundai in staat om innovatie te stimuleren in de hele waterstofwaardeketen, van productie en opslag tot distributie en toepassing. Door gebruik te maken van zijn end-to-end expertise in de hele waardeketen breidt Hyundai Motor Group zijn waterstofactiviteiten uit onder HTWO, het waterstofmerk en bedrijfsplatform dat zich inzet voor de wereldwijde energietransitie. HTWO blijft zich ontwikkelen als een open platform voor samenwerking, investeringen en partnerschappen en versterkt daardoor de bijdrage van de groep aan de opbouw van een waterstofeconomie.’
Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken, investeert Hyundai Motor ook in innovatieve koolstofarme methoden voor de productie van waterstof, zoals Waste-to-Hydrogen (W2H). Deze technologieën maken de weg vrij voor een schoner en duurzamer waterstofecosysteem. De groep is eerder samenwerkingsverbanden aangegaan met overheden in Korea en Indonesië om zijn activiteiten op het gebied van waterstof met kringloop van grondstoffen te bevorderen.
Waterstof als gamechanger
Voor Hyundai is waterstof niet zomaar een alternatief, maar een gamechanger. Met baanbrekende innovaties en een gedurfde visie op een schonere toekomst effent het de weg naar een toekomst waarin voertuigen zonder uitlaatemissies de norm worden, net als batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), hybrides en plug-in hybrides als onderdeel van zijn streven naar duurzame mobiliteit.
Potemans: ‘Dit is nog maar het begin. Hyundai is vastbesloten om grenzen te verleggen en voorop te blijven lopen op het gebied van waterstofinnovatie. Onze reis is nog niet ten einde, zij komt juist in een stroomversnelling. Meer dan 70 procent van de Hyundai-voertuigen die in Europa worden verkocht is in Europa ontworpen, getest en geproduceerd én afgestemd op de specifieke behoeften van Europese klanten. Deze voertuigen worden geproduceerd in onze fabrieken in Tsjechië en Turkije. In 2023 was ongeveer 14 procent van de Hyundai-auto’s die in Europa werden verkocht, emissievrij (BEV’s en FCEV’s), waaronder de winnaars van de World Car of the Year 2022 en 2023, de IONIQ 5 en IONIQ 6. Dit versterkt de positie van Hyundai als een van de toonaangevende fabrikanten in termen van zowel het aandeel in het wagenpark als de totale verkoop van voertuigen zonder uitlaatemissies in Europa. Bovendien is ongeveer 85 procent van het huidige aanbod van Hyundai in Europa verkrijgbaar als geëlektrificeerde versie.’
Met de focus op zijn visie ‘Progress for Humanity’ en een duidelijke toezegging om tegen 2035 uitsluitend emissievrije voertuigen te verkopen in Europa, is Hyundai van plan om meer BEV’s in zijn elektrische line-up op te nemen.
Berekend risico
Terwijl andere merken hun waterstofprojecten tijdelijk of definitief hebben stilgelegd, blijft Hyundai dus investeren in een technologie die feitelijke voor- en nadelen heeft en daardoor voor- en tegenstanders telt. Het grote voordeel van waterstofaandrijving is dat het tanken van waterstof minder tijd in beslag neemt dan het laden van stroom aan een laadpaal. Daar staat tegenover dat het aanbod aan waterstoftankstations quasi onbestaande is, niet alleen in ons land maar ook in de rest van Europa. Bovendien moet de benodigde waterstof worden opgeslagen in waterstoftanks in de auto waardoor die technologie minder geschikt is om te worden toegepast in compacte personenwagens.
Dat Hyundai volhoudt, bewijst de uitdrukkelijke wil van het Koreaanse merk een pioniersrol te willen blijven vervullen in de strijd tegen luchtverontreiniging door de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen, dat alleen al verdient een pluim. De voorbije twee decennia hebben Hyundai en zustermerk Kia een opmerkelijke metamorfose ondergaan, van budget- naar kwaliteitsmerk en dat op meerdere terreinen. Made in Korea is een kwaliteitslabel geworden ook al is het onzeker of de waterstofauto een succes wordt in de vorm zoals wij ons die ons vandaag voorstellen. Maar wat niet is, kan nog komen.