Groter hart voor KTM Adventure

KTM stelde op de Intermot in Keulen zijn nieuwe grote trail voor, de 1190 Adventure. Deze fiets heeft voortaan ook een 1.200 cc, naar het voorbeeld van de BMW R 1200 GS, de Triumph Tiger Explorer, de Ducati Multistrada en andere Yamaha Super Ténérés. Maar toch blijft ook dit nieuwe model de basisfilosofie van de vorige 990 trouw met een laag gewicht voor dit segment, een tweecilinder in V met injectie en waterkoeling, en vooral degelijke offroadkwaliteiten, terwijl heel wat concurrenten net baangerichter werden.

KTM kondigt een volgetankt gewicht van 230 kg aan voor een vermogen van maar eventjes 150 pk en een maximumkoppel van 125 Nm. In tegenstelling tot concurrenten BMW, Triumph en Yamaha, werd voor de eindoverbrenging nog steeds voor een ketting gekozen, die minder complex en duur is dan een cardan. Deze nieuwste KTM komt in twee versies: de Adventure, die meer baangericht is met een 19 duims voorwiel en 190 mm veerweg, en de Adventure R, die eerder de sportieve en avontuurlijke toer opgaat met een vering met meer speelruimte (220 mm, voor en achter) en een groter voorwiel (21″). Zoals elke moderne trail, pakt deze nieuwe KTM ook uit met een ABS en een tractiecontrole (MTC), alsook een windscherm, een zadel en pedalen met instelmogelijkheden en tal van andere snufjes. Dankzij de tank met een inhoud van 23 liter, biedt de nieuwe Adventure ook een grotere autonomie, want dat was een zwak punt van de oude 990. (Importer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content