Grandland GSe, sportief maar toch ecologisch

Alain De Jong

De sportiefste versie van Opels crossover heeft een verrassend groen tintje.

Eerst en vooral is er het voorkomen: de zwarte tint van de motorkap en het dak contrasteert mooi met het onderste deel van het koetswerk in een andere kleur. Hierdoor schitteren ook de 19 duims velgen met een diamantdesign. Dat plaatje wordt in het interieur doorgetrokken met een sportstuur en fraaie alcantara kuipvormige stoelen voorzien van het GSe-logo.

Maar de Opel Grandland GSe biedt meer dan alleen uiterlijk vertoon. De plug-inhybride aandrijflijn combineert een benzinemotor met twee elektromotoren en produceert zo 300 pk. De dynamische gezinswagen met achttrapsautomaat en vierwielaandrijving spurt hierdoor zelfs in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een top van 235 km/u. Indrukwekkend.

Natuurlijk moet het niet altijd zo snel gaan. Wie het rechterpedaal met zachtheid behandelt, kan misschien het normverbruik van slechts 1,3 liter per 100 kilometer (WLTP) halen. Indien de accu van 14,2 kWh volgeladen is, haalt die ook 63 kilometer volledig elektrisch.

Prijzig

Om deze prestaties in goede banen te leiden, kreeg de Grandland GSe een aangepast onderstel met gestuurde FSD-dempers, een strakkere stuurinrichting en laagprofielbanden. Daardoor stuurt deze crossover zeer dynamisch. Maar uiteraard kan hij de vergelijking met een rasechte sportwagen niet doorstaan, ook door het concept met hybride ondersteuning en een accupakket wat extra gewicht (ca. 400 kg) betekent. Als Grand Tourer lost hij de verwachtingen wel in want vlotte ritten over nationale en snelwegen zijn een pretje aan boord van deze Opel.

Jammer genoeg hangt aan dit rijplezier een stevig prijskaartje: liefst 59.900 euro. Gelukkig krijgt de koper daarvoor niet alleen een krachtige en sportieve, maar ook zeer compleet uitgeruste Opel Grandland GSe in handen. 

1/6

2/6

3/6

4/6

5/6

6/6

1/6

2/6

3/6

4/6

5/6

6/6

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content