Ford wil leren in F1
Ford wordt een van de nieuwe tenoren in de F1. De Amerikaanse constructeur maakt vanaf seizoen 2026 opnieuw zijn opwachting in de koningsklasse van de autosport.
Na ruim twee decennia afwezigheid komt Ford terug naar de F1. Ford zal samen met Red Bull Powertrains (dat levert krachtbronnen voor Red Bull) nieuwe motoren ontwikkelen die verschillende teams (onder andere Oracle Red Bull Racing) gaan gebruiken. Ford heeft natuurlijk een verleden in de F1. Vooral in de late jaren zestig was het zeer succesvol in deze autosport met Graham Hill aan het stuur van een Ford in combinatie met Lotus. In een recenter verleden (midden jaren negentig) reed ook Michael Schumacher met een Benetton Ford.
Verbranding is niet dood
Ford geeft hiermee een onwaarschijnlijk sterk signaal, want F1 is als het ware het laboratorium voor de ontwikkeling van nieuwe aandrijvingen. Niet dat er morgen een F1-motor onder de motorkap van elke Ford zal zitten, maar men leert er wel veel over nieuwe technologieën en bedrijfszekerheid. In casu gaat het over hybride aandrijvingen, want vanaf seizoen 2026 verandert het F1-reglement en zullen alle bolides over een hybride motorisatie moeten beschikken.
Dat impliceert uiteraard een luik elektroaandrijving, met batterijen en elektromotor, maar in deze aandrijfvorm blijft de verbrandingsmotor een cruciale rol spelen. Daarmee maakt Ford – net als andere merken die terugkeren in de F1 zoals Porsche en Audi – een statement dat de verbrandingsmotor niet dood is, al wil Europa deze technologie vanaf 2035 verbieden. Maar ons continent is niet de enige afzetmarkt van autoconstructeurs die wereldwijd opereren.
Een ander interessant puntje in het F1-reglement dat vanaf 2026 in voege gaat, is de brandstofkeuze. De verbrandingsmotoren moeten immers op sustainable fuels kunnen draaien en dat zijn synthetische brandstoffen waar onder meer Porsche vandaag al sterk op inzet. Meer en meer experts zien die schone brandstoffen als een volwaardig alternatief voor elektromobiliteit omdat men op die manier bestaande hardware (lees: benzinemotoren) quasi even schoon krijgt als elektroaandrijving, zonder de nadelen van EV’s (laadproblematiek, autonomie, schaarse en deels gemonopoliseerde grondstoffen, gewicht….).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier