Focus ST ook als racer en break

Snelle Fordjes lijken van alle tijden te zijn. Aan de vooravond van het 64ste internationaal autosalon van Frankfurt heeft Ford de nieuwste ST op basis van de recentste Focus voorgesteld.

De vorige Focus ST had al een stevige reputatie bij sportieve rijders en de nieuwste versie moet deze naam en faam verder zetten. Enthousiastelingen zullen wellicht rouwig zijn omdat de zalig ronkende vijfcilinder van de vorige versie – trouwens op basis van een Volvo-motor- niet werd overgenomen. In de plaats komt er een viercilinder, de 2.0 Ecoboost die een vermogenpiek van 250 pk laat optekenen. De ingenieurs hebben hun uiterste best gedaan om de nieuwe viercilinder met turbo minstens even opwindend te laten klinken, zo benadrukken de woordvoerders van Ford. De viercilinder heeft alleszins het voordeel heel wat, 20% om precies te zijn, zuiniger met brandstof om te springen. De nieuwe ST zal wereldwijd worden verkocht en werd trouwens ook met input vanuit de VS ontwikkeld. Wel uniek voor Europa is een ST-versie van de Clipper, de break dus. De ST, die altijd standaard Recaro-sportstoelen en een aangepast interieur meekrijgt, zal verkrijgbaar zijn in drie uitrustingsniveaus, beginnend met de ST1 en gevolgd door de ST2 en uiteindelijk de ST3. In Frankfurt toon Ford meteen ook de ST-R, een circuitversie op basis van de nieuwe ST. De commercialisering van de snelle Focus gaat van start in 2012. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content