De (Duitse) automobielindustrie verkeert in crisis. Sinds eind vorig jaar lopen de omzet en winst terug, ook bij de producenten van onderdelen. Beterschap is niet in zicht. De malaise is het rechtstreekse gevolg van de handelsoorlog tussen de VS, China en Europa, de terugloop van de autoverkoop in China en de aangekondigde brexit. Ook de verwarring in de hoofden van de consumenten speelt een rol. Die is veroorzaakt door de dieselhetze en kortzichtige politiek van de overheid inzake elektromobiliteit.
...

De (Duitse) automobielindustrie verkeert in crisis. Sinds eind vorig jaar lopen de omzet en winst terug, ook bij de producenten van onderdelen. Beterschap is niet in zicht. De malaise is het rechtstreekse gevolg van de handelsoorlog tussen de VS, China en Europa, de terugloop van de autoverkoop in China en de aangekondigde brexit. Ook de verwarring in de hoofden van de consumenten speelt een rol. Die is veroorzaakt door de dieselhetze en kortzichtige politiek van de overheid inzake elektromobiliteit. Ieder gezond denkend mens is het erover eens dat de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen dringend moet teruggedrongen worden, maar over de manier waarop bestaat er grote onenigheid. Onder meer door een gebrek aan elementaire kennis van zaken. De politiek blaast koud en warm terzelfdertijd terwijl de constructeurs uiteenlopende en soms tegenstrijdige pistes bewandelen. Overschakelen op alternatieve aandrijving is een must maar daartegenover staat dat elektrisch aangedreven auto's nog te duur voor de particuliere klant, dat ze over een te beperkt rijbereik beschikken en dat het opladen van de batterij veel te lang duurt. In de veronderstelling dat er al een laadpunt voorhanden is. Het ontbreekt met andere woorden aan een langetermijnvisie en voluntaristisch beleid van de overheid én automerken. Dieselhetze lost niks opIn een reactie op het dieselschandaal is de diesel kop van jut maar de hetze lost niks op. Tegen 2021 mag de CO2-uitstoot van het volledige gamma van een merk niet meer bedragen dan 95 g/km. Zonder een ruim dieselaanbod wordt dat voor de meeste constructeurs quasi onmogelijk. Om de eenvoudige reden dat een diesel minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor. De constructeurs die de nieuwe CO2-doelstelling niet halen, moeten hoge boetes betalen. Op basis van de huidige verkoopmix gaat het om 32 miljard euro voor alle Europese merken samen. Voor VW loopt die op tot 3,8 miljard, voor Mercedes en BMW tot elk 2,7 miljard - respectievelijk 30 en 50 procent van hun jaarwinsten. Plug-in hybride en elektrische aandrijving moeten boetes beperken In een vertwijfelde poging de boetes en imagoschade tot een minimum te beperken, lanceren de constructeurs de komende maanden een serie geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven derivaten van bestaande modellen. Zij zien plug-in hybrides als een overgangsoplossing en grijpen de IAA aan om die aan het grote publiek te tonen. Het forfait van de Italiaanse, Franse constructeurs en Aziatische merken voor Frankfurt kan erop wijzen dat die nog niet zo ver zijn of dat zij hun wereldpremières reserveren voor de Mondial de L'Auto 2020 in Parijs. Focus op elektrische modellen De constructeurs die wel present zijn krijgen daardoor extra aandacht. Dat geldt in de eerste plaats voor sportwagenfabrikant Porsche die het doek haalt van de Taycan. Knack.be was afgelopen week aanwezig op de wereldpremière in Berlijn en maakte er kennis met een hoogtechnologische creatuur waarvan ik verwacht dat die autogeschiedenis zal schrijven door zijn elektrische aandrijving én futuristisch design. De Taycan, bijna 5 meter lang, 2 meter breed en 1,38 meter hoog, ziet uit als een combinatie van een Porsche Panamera en 911. Een geslaagde symbiose van enerzijds een luxueuze vierdeurs limousine en anderzijds een sportieve tweedeurs coupé. Achteraan is er plaats zat voor twee, de passagiers zitten bovendien lager én comfortabeler dan bijvoorbeeld in een Tesla S. In een Taycan zit je uiteraard liever achter het stuur, met blik op een flinterdun 16.8-inch display. De virtuele cockpit kan aangepast worden aan je persoonlijke smaak en wordt gecompleteerd door twee multimediaschermen, eentje voor de bestuurder en eentje voor de bijzit(s)ter. Lees verder onder de foto'sDe nieuwkomer is uitgerust met twee elektromotoren, eentje op elke as, met een gezamenlijk vermogen van 625 pk en koppel van 850 Nm. De combinatie van vierwielaandrijving en vierwielsturing zorgt voor optimale tractie en nog meer stabiliteit. Het is wachten op de dynamische presentatie eind van de maand voor een persoonlijke beoordeling van de prestaties, weggedrag en comfort van de nieuwkomer die straks het gezelschap krijgt van een CUV-derivaat. Volgens de fabrikant beschikt de Taycan over een accu met een capaciteit van 96 kWh die een reëel rijbereik van 450 kilometer garandeert. De oplaadtijd in ideale omstandigheden bedraagt 22 minuten. Thuis of aan openbare gebouwen opladen aan een 11 kWh-terminal duurt 6 à 8 uur. Volkswagen presenteert in Frankfurt de e-up!, die voor weinig geld een grote actieradius biedt. De meeste aandacht op de VW-stand zal wellicht uitgaan naar de verwachte ID.3 van wie wordt gehoopt dat hij, naar het voorbeeld van de Golf, de nieuwe standaard wordt in zijn e-segment. De ID.3 beschikt over sterke troefkaarten die hem goed van pas zullen komen in de strijd tegen sterke Aziatische concurrenten zoals de Nissan Leaf, Kia Niro EV en Soul EV, Hyundai Kona EV en Ioniq EV. De nieuwe VW T-Roc cabrio heeft dat probleem niet, Land Rover heeft immers beslist om de productie van de Evoque Convertible stop te zetten. Audi richt de spots op de Audi Q3 Sportback, RS 6 Avant en RS 7 Sportback, de sportieve derivaten van bestaande modellen waarbij de Q3 Sportback de eerste compacte crossover van het merk is. De SUV in coupévorm combineert de robuuste uitstraling en veelzijdigheid van een SUV met het elegante uitzicht en sportieve rijgedrag van een coupé. Skoda, een van de sterkhouders van de Volkswagen Group, bouwt zijn gamma in de breedte verder uit en rijdt in Frankfurt de Kamiq voor, een compacte crossover die het SUV-gamma van Skoda naar onder afrondt. De Tsjechische autobouwer viert op de IAA bovendien de 60ste verjaardag van de Octavia en heeft naar verluidt een verrassing in petto voor de salonbezoekers. Bij Seat maakt de Tarraco PHEV zijn debuut, met een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Met een totaal vermogen van 245 pk onderstreept hij de sportieve ambities van het Spaanse dochtermerk van Volkswagen. Mercedes richt de spots op de EQS, een elektrisch aangedreven limousine à la S-klasse en de EQV, een V-klasse op stroom met een naar mijns inziens te beperkt rijbereik om een verkoopsucces te kunnen worden. Van de GLB, de kleinste SUV van het merk met de ster, wordt verwacht dat hij de positie van Mercedes op de SUV-markt nog zal versterken. Ook de GLE Coupé kan en moet daartoe een bijdrage leveren.BMW heeft zijn budget voor de IAA-editie 2019 met twee derde verlaagd, een drastische ingreep die zich vertaalt in een veel kleinere stand. Op de ruimte die overblijft, krijgen de BMW X6 en 3 Touring een prominente plaats. In Frankfurt krijgen de bezoekers eindelijk ook de MINI Cooper SE te zien. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Bij de Duitse merken lijkt Opel opnieuw op het rechte pad. Het zet de elektrische aangedreven Corsa in de kijker, een compacte familiewagen die weleens hoge ogen zou kunnen gooien. Binnen de PSA Group kan Opel profiteren van de knowhow van Peugeot en Citroën en dat is een welgekomen hulp. De nieuwe Corsa kan/moet de wederopstanding van Opel inluiden. Samen uit, samen thuisOp de stand van Land Rover viert de opvolger van de Defender zijn wereldpremière, een iconisch model met een zeer polariserend karakter en authentiek voorkomen. Ik heb de voorbije jaren talrijke studiemodellen de revue zien passeren, geen enkel heeft het productiestadium bereikt. Het is daarom uitkijken naar de reacties van de wereldwijd verspreide Defender-community. Van de trouwe Defender-aanhang is geweten dat die geen blad voor de mond neemt wanneer de positie van zijn idool wordt belaagd. Zoals men dat van compagnons de route mag verwachten. Samen uit, samen thuis. Renault is niet present op de IAA maar grijpt de gelegenheid aan voor een perspresentatie van de nieuwe Captur, een van de bestsellers op de markt van de compacte SUV's en zodoende ook een van de sterkhouders van de Franse constructeur. De nieuwe Captur is in alle opzichten een nummer groter dan zijn voorganger en is uitgerust met de allernieuwste infotainment- en rijhulpsystemen.