Eerste Xiaomi is verkoopsucces

Alain De Jong

De Chinese smartphoneproducent Xiaomi lijkt een sterk debuut te maken met zijn eerste elektrische auto.

Er duiken nieuwe spelers op de automarkt op. En vaak uit onverwachte hoek. Zo was er de Apple Car, hoewel dit project nooit verder geraakte dan een concept. Maar toch bestaat er in de sector van de consumentenelektronica een sterke interesse om zelf voertuigen te ontwikkelen.

Dat lijkt knettergek, maar vergeet niet dat een hedendaagse wagen met alle elektronische en geconnecteerde snufjes niet zomaar een ‘smartphone op vier wielen’ heet. Vandaar dat het plan van een smartphoneproducent als Xiaomi om zelf een elektrische auto te ontwikkelen, niet zo waanzinnig is. Dat bedrijf levert al veel applicaties aan automerken waardoor de stap om zelf een hele auto te bouwen, aanlokkelijk wordt.

Hiervoor ging Xiaomi een samenwerking aan met autoconstructeur BAIC. Die heeft de knowhow in huis om de hardware van het voertuig voor dit ambitieuze project te leveren. Nu is het eerste model SU7 zo goed als klaar voor de productie. De sierlijke, elektrische berline met een rijbereik tot 830 km kost in China omgerekend net geen 28.000 euro. Dat is zo’n 4.000 euro minder dan concurrent Tesla 3 op dezelfde markt. Het betekent dat de Xiaomi SU7 een echte prijzenkraker kan worden in dit segment en snel tot een succes kan uitgroeien.

Bestellingen

Bij het openen van de orders voor de Xiaomi SU7 zijn de eerste 24 uur bijna 89.000 bestellingen genoteerd en werd na 48 uur de kaap van 100.000 stuks bereikt. Dat is indrukwekkend. De keerzijde van de medaille: de kopers moeten wellicht tot zes maanden wachten op hun nieuwe auto.

Xiaomi ontwikkelt zijn auto-activiteiten momenteel enkel op de thuismarkt. Verwacht is wel dat de SU7 en de volgende modellen uit dit gamma binnen enkele jaren wereldwijd aangeboden worden. Wachten is het nu op de reactie van Tesla en de Europese merken wiens positie alsmaar serieuzer wordt bedreigd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content