Op de laatste dag van de Brussels Motor Show stapten in het centrum van Brussel zo'n 70.000 betogers op in de grootste klimaatmars ooit in ons land. 'De wereldwijde klimaatopwarming is een ernstig probleem. Onmiddellijke actie op nationaal niveau is noodzakelijk,' aldus hun boodschap aan iedereen die het horen wilde. Her en der werd gevreesd dat een delegatie zou afzakken naar het autosalon om daar hun actie kracht bij te zetten, maar die vrees bleek ongegrond.
...

Op de laatste dag van de Brussels Motor Show stapten in het centrum van Brussel zo'n 70.000 betogers op in de grootste klimaatmars ooit in ons land. 'De wereldwijde klimaatopwarming is een ernstig probleem. Onmiddellijke actie op nationaal niveau is noodzakelijk,' aldus hun boodschap aan iedereen die het horen wilde. Her en der werd gevreesd dat een delegatie zou afzakken naar het autosalon om daar hun actie kracht bij te zetten, maar die vrees bleek ongegrond. Het spreekt voor de sérieus van de overwegend jonge betogers dat zij de voorkeur geven aan een vreedzame actie boven gewelddadig vertoon. Autobanden in de fik steken, zou inderdaad een verkeerd signaal zijn van wie pleit voor een gezondere luchtkwaliteit. Sowieso lijkt zich langzaam maar zeker een mind switch te voltrekken. Getuige daarvan de ontelbare gerichte vragen over elektromobiliteit op de stands van het autosalon en de honderden bestelbonnen voor een elektrische auto. Bij Audi, Hyundai, Jaguar, Kia, Nissan, Renault en VW hebben de e-modellen uitstekend verkocht. Bij Tesla is dat per definitie het geval. Het heeft lang geduurd maar nu is het zover... de Belg heeft de elektrische auto ontdekt. Dat geldt trouwens ook voor de automagazines en gespecialiseerde sites. Die besteden hoe langer hoe meer aandacht aan het fenomeen elektromobiliteit. In het buitenland zijn er zelfs media die enkel over dit thema berichten. Ook voor consumentenorganisaties en automobielclubs is elektromobiliteit een aandachtspunt geworden.Sinds 1 september 2018 worden nieuwe auto's onderworpen aan de nieuwe World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP)-testprocedure die beter aansluit bij de dagdagelijkse realiteit. Er wordt getest bij hogere gemiddelde en maximumsnelheden, in verschillende rijomstandigheden, over een langere tijdsduur met meer dynamische acceleraties en vertragingen en met hogere motorvermogens. De labotests worden aangevuld met een cyclus op de openbare weg. Conclusie: de nieuwe WLTP-test is pittiger dan de oude en levert duidelijk verschillende meetresultaten op. Die liggen voor de WLTP-cyclus gemiddeld 20 procent hoger dan in het geval van de NEDC-test, zowel voor wat betreft het verbruik als de CO2-uitstoot.Betekent dit dat de WLTP precies aangeeft hoeveel je nieuwe auto gaat verbruiken? Neen, daarvoor zijn rijstijl, rijomstandigheden (stad, platteland, autoweg) en omgevingsfactoren (temperatuur, wind, geografie) te bepalend. De nieuwe gemiddelden sluiten nauwer aan bij de realiteit, toch blijven er nog altijd afwijkingen van 5 tot 35 procent, wat behoorlijk veel is. Afhankelijk van het model kunnen door de hogere CO2- en NOx-waarden de BIV en jaarlijkse rijtaks verhogen voor de eigenaar. De automobilist blijkt eens temeer de melkkoe! De gezaghebbende Duitse automobielclub ADAC, te vergelijken met VAB en Touring in ons land, heeft zopas de resultaten bekendgemaakt van zijn ECO-test van 109 modellen die recent op de markt zijn gekomen en Euro 6d-TEMP gecertificeerd zijn. Alle doorliepen de gebruikelijke testcyclus, zoals ADAC die ook voor andere autotests hanteert. Voor deze specifieke ECO-test werden zowel de CO2- alsook de CO-, NOx- en HC-uitstoot gemeten. Bij de waterstof- en elektrische auto's werd rekening gehouden met de emissie die vrijkomt bij de aanmaak van de brandstof (waterstof en stroom). Die wordt geschat op 579 g/km CO2 per kilowattuur en wordt vertaald in een CO2-index. Lees verder onder de foto'sBij de top 20 vinden we bijna uitsluitend modellen op stroom, waterstof of aardgas, die laatste in combinatie met een benzinemotor. De Hyundai Ioniq Electric is als eerste uit de vergelijkende test gekomen met een puntentotaal van 105/110 en dankt die uitstekende uitslag aan een gemiddeld stroomverbruik van 14,7 kWh en CO2-index van 85 g/km. Op een gedeelde tweede plaats vinden we met een puntentotaal van 100/110) de VW e-Golf (stroomverbruik: 17,3 kWh, CO2-index: 100 g/km) en de eerste generatie BMW i3 (stroomverbruik: 17,4 kWh, CO2-index: 101 g/km). Plaats vier gaat met 99/110 punten naar de VW e-Up (stroomverbruik: 17,7 kWh, CO2-index: 102 g/km). De gedeelde vijfde plaats (98/110 punten) is voor de BMW i3s (stroomverbruik : 18,4 kWh, CO2-index: 106 g/km) en de Smart fortwo coupé EQ (stroomverbruik: 18,3 kWh, CO2-index: 106 g/km). Met 96/110 punten eindigt de Hyundai Kona EV op een eervolle zevende plaats (stroomverbruik: 19,5 kWh, CO2-index: 113 g/km), gevolgd door de Opel Ampera E op een achtste plaats met 95/110 punten (stroomverbruik: 19,7 kWh, CO2-index: 114 g/km). Plaats negen (94/110) gaat naar de Renault ZOE Intens (stroomverbruik: 20,3 kWh, CO2-index: 118 g/km) en de Nissan Leaf van de eerste generatie (stroomverbruik: 20,3 kWh, CO2-index: 118 g/km). Op een gedeelde 11de plaats (93/110 punten) vinden we het eerste model op waterstof, de Toyota Mirai alsook de eerste plug-in hybride, de Toyota Prius (benzineverbruik: 4,1 l/100 km, CO2-index 114 g/km). De Fiat Panda 0,9 8V CNG (91/110 punten) op plaats 13 is het eerste model op aardgas (verbruik: 4,3 kg CNG/100 km, CO2-uitstoot: 125 g/km). Hij deelt die plaats met de nieuwste generatie Nissan Leaf CO2-index: 128 g/km) en wordt gevolgd door de Toyota Yaris 1.5 hybrid (89/110 punten) op plaats 15 (benzineverbruik: 4,8 l/km, CO2-uitstoot 132 g/km). Plaats 16 (88/110 punten) gaat naar de Audi A4 Avant g-tron (verbruik: 4,6 kg CNG/100 km, CO2-uitstoot 135 g/km) en de Hyundai Nexo (verbruik 1,2 kg waterstof/100 km, CO2-index: 137 g/km), het tweede model op waterstof in de top 20. De Opel Astra 1.4 Ecotec CNG (verbruik: 4,2 kg CNG/100 km, CO2-uitstoot 124 g/km) en Tesla Model X 100d (stroomverbruik: 24,0 kWh, CO2-index 139 g/km) eindigen op een gedeelte 18de plaats met 87/110 punten. De top 20 wordt met 86/110 punten afgesloten door de VW Caddy 1.4 TGI Blue Motion (verbruik: 4,8 kg CNG/100 km, CO2-uitstoot: 141 g/km).Hyundai, Toyota en VW zijn ieder met drie modellen vertegenwoordigd in de top 20, de bevestiging van de sterke opmars van de Aziatische merken. Terwijl Audi het moet stellen met één model dat uit het gamma verdwijnt, komt Mercedes zelfs niet eens in het verhaal voor tenzij met de Smart fortwo Coupé EQ met een rijbereik van schamele 125 km/u. Willen de Duitse constructeurs een voorloperrol blijven vervullen, moeten zij dringend een versnelling hoger schakelen.