Dodge Charger Daytona aan de stekker

Alain De Jong

Zelfs deze rasechte Amerikaanse muscle car krijgt een elektrische aandrijving.

Dodge stelt de nieuwe generatie voor van de Charger die deze keer Daytona heet. Dit model maakt gebruik van de STLA-platform van Stellantis en komt als coupé en vijfdeurs. De belangrijke vernieuwing schuilt onder de motorkap waar de potente V8 plaats ruimt voor een elektrische aandrijving of een schamele zespitter. Een teken des tijds.

In de elektrische uitvoering maakt de Dodge Charger Daytona gebruik van twee elektromotoren die samen 550 pk produceren en meteen een integrale aandrijving leveren. Ondanks een gewicht van 2,6 ton sprint deze R/T-versie in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De sportievere Scat Pack variant beschikt over liefst 670 pk en doet hetzelfde in slechts 3,3 seconden. Indrukwekkend.

Het rijbereik met de accu van 100,5 kWh bedraagt 418 kilometer volgens de Amerikaanse EPA-norm, tegenover 510 kilometer voor de R/T. Noteer dat er later nog een straffere Banhee-versie komt die met een performanter 800V elektrisch systeem meer dan 1.000 pk levert.

Toch nog benzinemotor

Daarnaast is er nog altijd een benzinemotor voor de liefhebbers. Deze 3-liter en zes-in-lijn biturbo produceert in de versie Standard Output 420 pk en zelfs 550 pk bij de variant High Output.

Ook het interieur evolueert mee met digitale schermen voor het dashboard en het infotainmentsysteem. Een versnellingspook in de vorm van een pistoolgreep en rode stiksels op de bekleding zorgen voor een vleugje sportiviteit. Tegelijk biedt de Charger Daytona de nodige functionaliteit met een koffer van 1.090 liter, waarbij nog een zogenaamde frunk van 42,5 liter vooraan komt op de elektrische versie.

Deze fraaie Dodge Charger Daytona komt binnenkort op de Amerikaanse markt voor een zeer aantrekkelijke prijs van 55.000 euro. De oversteek naar Europa is echter niet gepland.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content