Derde generatie VW Tiguan komt eraan

De derde generatie VW Tiguan blijft trouw aan verbrandingsmotoren.
Gert Verhoeven

Volkswagen is druk in de weer met volledig elektrische ID.-modellen, maar blijft ook investeren in SUV-modellen met verbrandingsmotoren. Al zitten in de nieuwe Tiguan vooral hybride aandrijvingen.

Precies 17 jaar geleden lanceerde VW de eerste Tiguan en van deze compacte SUV wist VW er in al die tijd ruim 7,5 miljoen exemplaren van te slijten. Hoewel deze VW duidelijk inspeelde op het trendy SUV-koetswerk met een stoere look en een hogere zit, leverde Wolfsburg – op aanvraag – ook een volwaardige vierwielaandrijver met 4-Motiontechnologie. Die deinsde er niet voor terug om een stevige aanhangwagen te trekken of een strook onverhard op te gaan.

De nieuwe Tiguan krijgt een herkenbare snuit en biedt nog altijd vijf zitplaatsen. De bijkomende bank in de koffer om hem tot zevenzitter om te toveren, wordt niet langer aangeboden. Onder de motorkap zit de mild hybride versie van de 1.5 TSi benzinemotor. Het 48 Volt-systeem ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het versnellen waardoor het brandstofverbruik wordt gedrukt.

Verder is er een tweeliter TDI-diesel en de topversie krijgt de tweeliter TFSI-turbomotor die 204 of 265 pk sterk is. Er worden ook plug-inhybride varianten voorzien die de 1.5 benzinemotor combineren met elektro-aandrijving gevoed door een batterij van net geen 20 kWh. Deze PHEV zou zuiver elektrisch tot 100 km ver komen waardoor heel wat pendelaars de benzinemotor nauwelijks nodig hebben. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content