In de aanloop naar de Geneva International Motor Show (GIMS) zag het er lange tijd naar uit dat de editie 2019 in mineur zou verlopen, zonder interessante premières. Dat vooruitzicht zorgde op de autoredacties voor een lichte vorm van paniek. Tijdens de laatste dagen voor de opening keerde het tij en raakten we plots bedolven onder een berg van persmededelingen met hoopgevend nieuws over een reeks nieuwe modellen. Uiteindelijk verraste de GIMS 2019 met niet minder dan 150 wereld- en Europese premières op een totaal van 900 tentoongestelde modellen.
...

In de aanloop naar de Geneva International Motor Show (GIMS) zag het er lange tijd naar uit dat de editie 2019 in mineur zou verlopen, zonder interessante premières. Dat vooruitzicht zorgde op de autoredacties voor een lichte vorm van paniek. Tijdens de laatste dagen voor de opening keerde het tij en raakten we plots bedolven onder een berg van persmededelingen met hoopgevend nieuws over een reeks nieuwe modellen. Uiteindelijk verraste de GIMS 2019 met niet minder dan 150 wereld- en Europese premières op een totaal van 900 tentoongestelde modellen. Eén op de zes was een nieuwkomer, nog te bewonderen tot zondag 17 maart in Palexpo. Nooit eerder werden zoveel concept cars met elektrische aandrijving getoond, nooit eerder werden er zoveel hypercars gespot. Genève is en blijft the place to be. Meer dan eens heb ik hier de Duitse constructeurs bekritiseerd voor hun afwachtende houding met betrekking tot het ontwikkelen en implementeren van alternatieve aandrijfsystemen. Hoe vaak heb ik hier gewaarschuwd voor de kracht die uitgaat van de Aziatische merken en sectorvreemde concerns en het daaraan verbonden gevaar voor de Europese autonijverheid. Ook hun aandeelhouders spaarden hun kritiek niet, wat zich vertaalde in ronduit ontgoochelende beursresultaten. Beleggers hadden geen vertrouwen meer in de slagkracht van de Duitse autobouwers, ondanks de schitterende verkoops- en winstcijfers van de voorbije jaren. Ook de wederkerende achterhoedegevechten tussen de Duitse constructeurs werden hier op de korrel genomen. Zij waren en zijn gefundenes Fressen voor de media, leveren smeuïge verhalen op over zelfoverschatting en navelstaarderij maar dragen niet bij aan een oplossing. En dus verheugde het mij te kunnen vaststellen dat de Duitse autobazen de kritiek ter harte hebben genomen.Zowel Audi als Mercedes en Volkswagen leverden in Genève een overtuigend antwoord in de vorm van een reeks rijklare modellen en concept cars met elektrische aandrijving. In het geval van Volkswagen geldt dit ook voor de dochtermerken Seat en Skoda. Die zijn definitief uit de schaduw van het moedermerk getreden en ontwikkelen zich in snel tempo tot toonaangevende volumemerken met enorm veel potentie. Wat noodzakelijk is om te kunnen weerstaan aan de toenemende concurrentie van de Japanse en Zuid-Koreaanse constructeurs die beter gewapend zijn dan ooit. Zij hebben geleerd uit hun fouten uit het verleden en focussen niet langer enkel op de prijs maar almaar meer op alternatieve aandrijving én design. Hyundai, Kia maar ook Mazda, Nissan en Toyota laten hun nieuwe modellen in Europa ontwerpen én produceren. Hun enthousiasme en gedrevenheid staat in schril contrast met de houding van de Amerikaanse merken. Zowel Chevrolet, Chrysler, GM en Ford blonken uit door hun afwezigheid. Gelukkig was er Jeep om de Amerikaanse eer te redden. Onder druk van president Trump plooien zij zich almaar sterker terug op de eigen markt waardoor zij de aansluiting met de rest van de wereld dreigen te verliezen, ook op het technologische vlak. In Genève zijn ook merken present waar de meeste mensen het bestaan niet eens vermoeden. Het gaat om nichemerken met een roemrijke geschiedenis of startups die aan het begin staan van een succesvolle carrière zoals Piëch Automotive of Pininfarina Automobili. Last but not least beleefde Genève de wereldpremières van de Mazda 3, Peugeot 208 en Renault Clio, compacte en aantrekkelijke gezinswagens voor een breed publiek die qua design, uitrusting en prestaties niet moeten onderdoen voor auto's uit de hogere marktsegmenten. De Peugeot 208 is verkrijgbaar in een 100 procent elektrische versie terwijl de vijfde generatie als eerste Renault is uitgerust met een hybride E-Tech-aandrijving én een reeks innovatieve rijhulpsystemen.Op de Audi-stand enkel geëlektrificeerde auto's met de in België gebouwde e-tron in pole position. Die krijgt in 2020 het gezelschap van de e-tron Sportback, e-tron GT en Q4 e-tron. Bij BMW is het uitkijken naar de nieuwe 7-reeks, verkrijgbaar als benzine, diesel of hybride en de X3 xDrive 30e plug-in hybrid. Mercedes-Benz stelt zowaar zes wereldpremières voor met als eyecatcher de CLA Shooting Brake. Porsche richt de spots op de nieuwe 911 cabrio die in de S-versie beschikt over een 450 pk sterke twinturbo zescilinder. Op de stand van Volkswagen zijn alle ogen gericht op de ID. Buggy die het concept van de legendarische dune buggies wil transformeren naar het elektrotijdperk. De ID. Buggy staat op het MEB-elektroplatform van de VW-Groep en wordt aangedreven door een 204 pk sterke elektromotor, gevoed door een 62 kWh batterijpakket. Van VW naar de stands van Seat en Skoda is maar een stap. Het Spaanse dochtermerk etaleert hier zijn visie op de elektromobiliteit van morgen in de vorm van de el-Born, de eerste 100 procent elektrisch aangedreven Seat. Die staat hier in het gezelschap van de Minimó, een e-citycar met een verwisselbare batterij die het midden houdt tussen een auto en een motorfiets en herinnert aan de Renault Twizy. Daarnaast presenteert Seat een voorafbeelding van de Cupra Formentor, een high performance plug-in hybride CUV (Cross Utility Vehicle) die, samen met de el-Born, in 2020 in serieproductie gaat. Skoda staat niet langer in de schaduw van VW en bewijst dat met de elektrisch aangedreven Vision iV concept car, een vierdeurs 4x4 crossover-coupé met twee elektromotoren en een systeemvermogen van 306 pk. Daarnaast toont Skoda de productieversie van de Kamiq, het derde en meest compacte lid van de SUV-familie. Groot nieuws is er ook bij Mazda dat hier het doek haalt van de CX-30, een uitermate sierlijke SUV die zich situeert tussen de CX 5 en CX 3. De Japanse constructeur herinnert ook aan de succesvolle carrière van de MX-5 roadster met een speciale 30th Anniversary-versie.De herboren Toyota Corolla - hier met drie koetswerkvarianten vertegenwoordigd - mikt naar eigen zeggen op klanten met een actieve levensstijl en outdoor hobby's terwijl de Supra, ontwikkeld in samenwerking met BMW, een publiek van hardrijders voor ogen heeft. Zustermerk Lexus toont de LC Convertible Concept, een designstudie voor de cabrioversie LC Coupé. SsangYong blijft zijn gamma vernieuwen en uitbreiden. Dit keer is het de beurt aan de Korando, een sterke vertegenwoordiger in het SUV C-segment. Daarnaast is er aandacht voor de Musso Grand Pick-Up, een upgrade van de 'normale' Musso, met een langer laadvlak en een groter laadvermogen en de keuzemogelijkheid uit een handgeschakelde 6-bak of 6-trapsautomaat van Aisin. Bij Kia zijn alle spots gericht op de nieuwe e-Soul, verkrijgbaar met een batterijcapaciteit van 39,2 of 64 kWh, die de ambitie van de Zuid-Koreaanse constructeur weerspiegelt op het vlak van elektromobiliteit. Vorig jaar presenteerde Kia al de e-Niro, met een realistisch rijbereik van 350 à 400 kilometer. De concept car 'Imagine by Kia' is ontstaan onder de regie van onze landgenoot Luc Donckerwolke, sinds vorig jaar benoemd tot Executive Vice President en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de progressieve designtaal het merk voor zowel het exterieur als interieur. In afwezigheid van Volvo neemt Polestar de honneurs waar. Het dochtermerk van het Chinese Geely presenteert hier in wereldpremière de Polestar 2, bedoeld als een concurrent van de Tesla 3. De nieuwkomer is gebaseerd op het platform van de Volvo XC40, is uitgerust met een 78 kWh-batterij wat hem een WLTP-actieradius van 500 kilometer garandeert. Het vermogen van de twee elektromotoren bedraagt 408 pk. De Polestar 2 wordt een van de allereerste auto's met het Android infotainmentsysteem en kan enkel online worden besteld tegen een vaste prijs van 59.900 euro. Vergeleken met de Tesla 3 maakt de Polestar 2 een veeleer ontgoochelende indruk. Dat kan niet worden gezegd van de Maserati Levante Trofeo V8 Launch Edition, een op 100 exemplaren gelimiteerde reeks van de 580 pk sterke SUV. Een speciaal kleurtje en tal van verleidelijke accessoires moeten de aandacht afleiden van het feit dat de Italiaanse constructeur dringend nieuwe modellen moet lanceren, wil het zijn trouwe klanten niet verliezen. Dat is ook mijn boodschap aan het adres van Fiat. Het roemrijke Italiaanse merk viert dit jaar zijn 120ste verjaardag en doet dat in Genève met stijl in de vorm van een concept car, de Fiat Concept Centoventi. Die is een voorafbeelding van een elektrisch aangedreven stadsauto die tegen een zeer democratische prijs volgend jaar op de markt zal komen. In feite gaat het om een lege doos op vier wielen die kan ingevuld worden volgens de smaak en behoeften van de klant. De Centoventi biedt plaats aan vier accu's, met één batterij beschikt die over een actieradius van 100 kilometer. Het concept verdient alleszins een eerste prijs voor zijn vernieuwend karakter. Benieuwd of Fiat erin slaagt om van het revolutionair concept een commercieel succes te maken.