Dacia Spring weer hertekend

De Dacia Spring is van Chinese origine maar krijgt een nieuwe, Europese look.
Gert Verhoeven

Dacia heeft zijn elektrische Spring nog eens hertekend. Het compact en betaalbaar elektrowagentje krijgt een nieuwe look die aansluit bij de andere modellen van Dacia.  

Kreeg de Spring vorige zomer nog een vooral technische update in de vorm van sterkere motoren, dan lag nu het koetswerk op de tekentafel. Dit is een poging om het wat iele wagentje extra stamina te geven. Voor alle duidelijkheid: het platform en de aandrijflijn bleven onaangeroerd, maar het koetswerk is wel helemaal anders met nieuwe zijpanelen, bumpers, motorkap, radiatorrooster en lichtunits. Dit sluit aan bij het design dat de Roemeense Renault-dochter al op de jongste generatie Dusters toepaste.

Dacia behoudt wel de twee verschillende motorisaties: een basisversie met 45 pk en een pittiger variante goed voor 65 pk die ook inzetbaar is voor een streepje snelweg. Het interieur blijft ruim genoeg dankzij de buitenafmetingen van de compacte EV. Het dashboard is ook grondig aangepakt. Dat zie je aan de nieuwe digitale schermen achter het stuur en op de centrale console. Ondanks die moderne interface werkt het klassieke startslot met een sleutel waaraan je moet draaien om te starten.

Premie

De Dacia biedt extra rijhulpmiddelen. Wie die systemen te opdringerig vindt, kan ze via een klassieke drukknop op het dashboard uitschakelen. Die knop kan je zelf programmeren zodat je kiest welke veiligheidsfuncties (bijvoorbeeld lane assist of een piepje bij het overschrijden van de maximumsnelheid) je het zwijgen wil opleggen. Europese regelgeving stipuleert dat deze systemen by default worden ingeschakeld bij het starten. Door de knop kan je ze dus op een gebruiksvriendelijke en intuïtieve manier uitschakelen.

Tot slot gaat de ergonomie van de wagen erop vooruit want het stuur is voortaan in de hoogte en in de diepte instelbaar. Met een batterijcapaciteit van 26,8 kWh komt deze auto in de praktijk een kleine 200 km ver. De basisversie is er al vanaf 15.990 euro en Vlaamse privékoper heeft recht op een EV-premie van 5.000 euro. 

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content