De cabriolet is zo oud als de auto zelf. Eind van de negentiende eeuw luidden veredelde paardenkoetsen met een puffende motor het begin in van een nieuw tijdperk op het vlak van mobiliteit. Maar het zou nog enkele jaren duren voor de chauffeur en zijn passagiers een dak boven hun hoofd kregen.
...

De cabriolet is zo oud als de auto zelf. Eind van de negentiende eeuw luidden veredelde paardenkoetsen met een puffende motor het begin in van een nieuw tijdperk op het vlak van mobiliteit. Maar het zou nog enkele jaren duren voor de chauffeur en zijn passagiers een dak boven hun hoofd kregen.Personenwagens zijn ondertussen gemeengoed geworden, verkrijgbaar in de meest uiteenlopende modelvarianten en voorzien van alle mogelijke veiligheids- en comfortfeatures. Dat de cabriolet de tand des tijds heeft overleefd, is niet vanzelfsprekend. Hij is minder comfortabel dan een limousine of coupé en meestal fors duurder in aankoop en onderhoud. Een kleine of soms zelfs helemaal geen koffer maakt hem ongeschikt voor dagelijks gebruik of gezinswagen. Hij creëert vaak ook valse verwachtingen. Hij appelleert aan zon, zomer en zee maar open rijden in de volle zon garandeert een zonnebrand. Bovendien krijg je ongefilterd schadelijke uitlaatgassen binnen. Maar dat is voor doorgewinterde cabriorijders geen valabel argument om hun cabrio in te ruilen voor een coupé mét pollenfilter. Daar is meer overredingskracht voor nodig. Met het dak open voelen ze zich vrij als een vogel in de lucht en genieten ze met volle teugen van het contact met de natuur. Vergelijk het met wat motards op hun tweewieler ervaren. Open rijden heeft ook te maken met zien en gezien worden. Door hun opvallende verschijning refereren cabrio's aan succes en rijkdom. Of zij ook het etiket 'vrouwenauto' verdienen, daar lopen de meningen over uiteen. Dat verschilt van model tot model en van merk tot merk. De bestuurder van een Rolls-Royce Dawn of Mercedes S cabrio heeft wellicht een ander verwachtingspatroon dan diegene die met een Mazda MX 5, Porsche Boxer of Jaguar F-type rondrijdt. Er bestaan trouwens grote verschillen onder de cabrio's. Afhankelijk van het aantal zitplaatsen, comfortniveau en dakconstructie spreek je van een cabrio, roadster of coupécabriolet. De klassieke roadster met soft top is de meest pure vorm van open rijden en biedt ook het meeste rijplezier. Sommige cabrio's hebben een stoffen vouwdak, andere een hardtop. In dat laatste geval krijg je twee auto's voor de prijs van één. In de winter rijd je met een coupé, vanaf de lente tot de herfst met een cabriolet. Het dak boven het hoofd is gratis! Stalen vouwdaken hebben echter het nadeel dat ze log en zwaar zijn wat de rijstabiliteit niet ten goede komt. Bovendien heb je te maken met een ingewikkeld en daardoor duur vouwmechanisme dat de toch al kleine kofferruimte nog kleiner maakt. Hardtops hebben de voorbije tien jaren een sterke opgang gekend, maar nu is er opnieuw meer vraag naar stoffen vouwdaken. Die zijn goedkoper, zowel in aankoop als onderhoud. En zij gaan langer mee. Dat zij een minder goede geluidsisolatie bezitten, is niet correct. Metingen in een ideale laboratoriumomgeving tonen zwart op wit aan dat het geluidsniveau nauwelijks verschilt. Om iedereen te vriend te houden, bieden Mercedes en BMW beide varianten aan. Audi, Fiat, Jaguar en Range Rover houden vast aan de soft top. Citroën, Mini en Smart hebben nog een derde variante bedacht. Het rolvouwdak uit stof of kunststof vergt minder aanpassingen en extra verstevigingen, weegt minder zwaar maar oogt minder sexy. Overlopen we de historiek van de cabriolet, dan kunnen we niet omheen het pionierswerk van Mercedes-Benz. De meeste innovaties in dit nichesegment staan op naam van de Duitse autobouwer die tot op vandaag het meest veelzijdige modellenaanbod bezit. Voor elk wat wils, maar spijtig genoeg niet voor ieders beurs. De MB-roadsters dragen een zogeheten 'vario' dak. Mercedes ontwikkelde deze dakconstructie in samenwerking met de Amerikaanse toeleverancier CTS. Het systeem ging twintig jaar geleden in serieproductie op de SLK en heeft ondertussen een ijzersterke monopolypositie verworven. Het valt op dat met name de Duitse premiummerken Audi, BMW, Mercedes en Porsche ook in het cabriosegment een toonaangevende rol spelen. De Aziatische merken zijn niet of nauwelijks vertegenwoordigd. De cabriomarkt loopt overigens terug, als gevolg van de steile opgang van de compacte SUV's en de geringe populariteit van cabrio's op de Aziatische en Zuid-Amerikaanse markten. Het klinkt contradictorisch, maar in de typische zonnelanden heb je minder aan een cabrio dan in een regenland als België. In het zuiden schijnt de zon zo ongenadig hard dat open rijden gegarandeerd zonnebrand oplevert. Terug naar het nieuws van de dag. Met de komst van de nieuwe A5 Cabrio is de nieuwe generatie Audi A5-familie opnieuw compleet. Zijn silhouet herinnert sterk aan het vorige model, het design refereert aan de vloeiende lijnen van de A5 Coupé. Toch hebben we te maken met een compleet nieuwe auto, vijf centimeter langer dan zijn voorganger en dankzij een langere wielbasis met meer beenruimte voor de passagiers op de achterbank. Ook de kofferinhoud is groter geworden: van 320 naar 380 liter. Voldoende ruim voor een weekendje uit. Zo gewenst kan de rugleuning van de achterbank naar voren worden geklapt. Voor het openen van het volautomatische akoestische dak volstaat één ruk aan een hendeltje, het openen zelf duurt nauwelijks 15 seconden en dat kan zelfs al rijdend, tot 50 km/u. Door de perfecte isolatie van het stoffen dak is het geluidsniveau voortreffelijk tijdens het rijden met het dak toe. Met het dak open rijden is een plezier, zelfs bij 120 km/u treedt geen storende windturbulentie op. Van haren in de wind is er geen sprake. Het koetswerk van de nieuwe A5 Cabrio behoort bij de lichtste en stijfste in zijn segment. Door een intelligente combinatie van materialen en een lichtgewicht geometrische constructie zijn de Audi-ingenieurs erin geslaagd om de torsiestijfheid met 40 procent te verhogen. Terzelfdertijd werd het gewicht van de nieuwe generatie met 40 kg verminderd. In combinatie met de optionele dynamische stuurinrichting garanderen die ingrepen rijplezier van het hoogste niveau. De Audi A5 is beschikbaar met een manuele 6-versnellingsbak, S tronic 7- versnellingsbak met dubbele koppeling of 8-traps tiptronic in combinatie met een 2.0 TFSI benzinemotor (252 pk), 2.0 TDI dieselmotor (190 pk) en een 3.0 TDI dieselmotor (218 pk). Standaard wordt het vermogen overgebracht naar de voorwielen. Vierwielaandrijving is een optie. Het topmodel, de Audi S5 Cabrio, is uitgerust met een nieuwe 3.0 TFSI-zescilindermotor met een vermogen van 354 pk. Dankzij de V6-turbomotor accelereert de S5 Cabrio in 5,1 seconden van 0 tot 100 km/u. Natuurlijk klinkt de motorsound van de V6-turbo als muziek in de oren, maar nodig heb je dat motorgeweld niet. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de 2.0 TFSI-benzinemotor, in combinatie met de S tronic 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Traditiegetrouw benadert de ergonomie binnenin de perfectie. Het aanbod aan infotainment- en assistentiesystemen is up-to-date en allesomvattend. Voor het eerst hebben Audi-ingenieurs zelfs standaard microfoons in de veiligheidsgordels ingewerkt voor het bereiken van de best mogelijke stemkwaliteit bij het rijden met open dak. Dat alles heeft vanzelfsprekend een prijs. De goedkoopste Audi A5 cabrio kost 48.790 euro, btw inbegrepen. Wie nog voor de zomer met open dak wil rijden, moet snel beslissen. Let the sun go down on you!