De Europese organisatie van autoconstructeurs ACEA publiceert opmerkelijke cijfers over de elektrificatie van ons wagenpark. Die verloopt veel trager dan verwacht. BYD blijkt een van de belangrijkste winnaars, ook in België.
Alsmaar meer merken worstelen met de energietransitie en zelfs de pioniers op vlak van elektrificatie krijgen klappen. Zo zag het Amerikaanse Tesla de verkoopcijfers kelderen tot een derde van het volume van een jaar geleden. Het Chinese BYD doet het in Europa veel beter en zag de verkoop in dezelfde periode meer dan verdubbelen. Dat is ook het geval op de Belgische markt. Eind juli 2025 had het merk bij ons al ongeveer evenveel wagens verkocht als in heel 2024.
In België toont BYD zich bijzonder ambitieus en timmert het gestaag aan een groter dealernet. Waren er begin 2025 nog negen verkooppunten, tegen het jaareinde moeten er dat ruim 20 zijn. Bovendien blijft het gamma groeien met ook betaalbare producten zoals de Dolphin Surf en de Atto 2. BYD levert ondanks de Europese invoerheffingen op EV’s van Chinese makelij, aantrekkelijke producten aan prijzen lager dan die van Europese concurrenten.
Build Your Dreams rekent die extra kost niet door aan de consument omdat dit een tijdelijke situatie is. In Hongarije komt een Europese productiesite en er zijn geruchten dat Europa straks wagens krijgt uit Thailand waardoor de Europese invoerheffing wegvalt. Ook speelt hier de verkoop van plug-inhybride modellen – zonder extra invoerheffing – die aan scherpe prijzen worden aangeboden.