Volkswagen blijft ook in 2019 de nummer één in ons land met een marktaandeel van 9,81 procent, wat overigens beter is dan in 2018 (+0,05 procent).
...

Volkswagen blijft ook in 2019 de nummer één in ons land met een marktaandeel van 9,81 procent, wat overigens beter is dan in 2018 (+0,05 procent). VW-woordvoerder Jean-Marc Ponteville: 'Het ene jaar is het andere niet. De autoverkoop in ons land wordt gekenmerkt door ups-and-downs en ik vrees dat we nu in een neerwaartse spiraal zijn terechtgekomen. De dip heeft te maken met een combinatie van factoren: eerst en vooral is er een correlatie met de economische conjunctuur. Hoe meer mensen aan het werk zijn en goed hun boterham verdienen, hoe meer nieuwe auto's we verkopen. 'Punt twee: wij worden vandaag geconfronteerd met tal van onbekenden die invloed hebben op die conjunctuur. Vooreerst is er de brexit, komt die er of komt die er niet? En hoe evolueert de handelsoorlog tussen de VS en China? Dat zijn vragen die de bedrijven in ons land bezighouden en tot voorzichtigheid aanzetten. Voor merken die veel omzet realiseren via de verkoop van bedrijfswagens vormt dat dus nu een probleem, dat hopelijk van tijdelijke aard is.' 'Zowel de bedrijven als particulieren leven bovendien in grote onzekerheid over wat de volgende regering zinnens is te doen op het vlak van autofiscaliteit. Geen enkele partij - op uitzondering van extreem links en Groen - durft het aan om ter zake klare taal te spreken. In het geval van Volkswagen staan we daarenboven voor een modelwissel van Passat en Golf, twee populaire modellen binnen ons gamma.'Ook Renault-woordvoerder Karl Schuybroek dringt eropaan dat de politieke partijen kleur bekennen en eindelijk, op minder dan twee maanden voor de verkiezingen, met een duidelijk standpunt naar buiten komen. 'Bedrijven én particulieren willen weten waar ze morgen aan toe zijn. Afhankelijk van waar iemand woont, wordt die geconfronteerd met compleet verschillende fiscale regimes, met soms grote financiële repercussies. De invoering van de nieuwe WLTP-cyclus heeft de onzekerheid en twijfel nog doen toenemen. Zowel bedrijven als particulieren schuiven de aankoop van een nieuwe auto daarom op de lange baan. 2019 wordt voor alle merken een moeilijk jaar.'Lees verder onder de foto'sDe Duitse premiummerken doen het traditioneel zeer goed op de Belgische markt door het hoge aandeel bedrijfswagens. Dat uitgerekend Audi (- 19,77 procent) en BMW (- 10,71 procent) nu fors achteruitgaan, wordt door hun woordvoerders op een verschillende manier geïnterpreteerd. Sofie Luyckx (Audi): 'Door de perikelen in de nasleep van dieselgate hebben wij vertraging opgelopen bij de voorbereiding van de invoering van de nieuwe WLTP-cyclus. Daardoor was in de tweede helft van 2018 een aantal modellen- en motorencombinaties niet beschikbaar waardoor wij een aantal verkopen hebben gemist, in het bijzonder voor de nieuwe A6. Het gaat om gemiste verkopen die in normale omstandigheden nu zouden afgeleverd en ingeschreven worden. Dat is niet gebeurd, we hebben daar lessen uit getrokken en initiatieven genomen om een herhaling te voorkomen. 'We hebben recent ook een modelwissel gehad van twee sterkhouders uit ons gamma, met name de A1 en Q3. Uit ervaring weten we dat er altijd enkele maanden overheen gaan voor die modelwissel zich vertaalt in een positief resultaat. Wij beschouwen de terugloop van onze verkoop daarom als het gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.'Jeroen Lissens (BMW): 'De cijfers zijn een momentopname en geven een vertekend beeld van de werkelijkheid. We hebben zopas een modelwissel achter de rug van de 3-reeks, een groot aantal klanten heeft hierop gewacht wat niet betekent dat wij die klanten hebben verloren. Ik stel ook vast dat onze plug-in hybridemodellen vlot verkopen. BMW blijft afgetekend marktleider in het premiumsegment.'Tussen BMW en Mercedes gaapt inderdaad een kloof van een duizendtal auto's, tussen BMW en Audi van bijna 3.400. Het verschil tussen BMW en Volvo is nog groter, maar slinkt wel zienderogen. Woordvoerder René Aerts: 'Volvo (+9,97 procent) zit op een wolk. Onze verkoop én winst blijven kwartaal na kwartaal, jaar na jaar fors vooruitgaan, het ene record volgt het andere op. In minder dan vier jaar hebben we ons gamma compleet vernieuwd en in de breedte uitgebouwd. Volvo positioneert zich als een outsider binnen het premiumsegment met modellen en innovatieve technologie die ertoe doen. Hoewel onze fabrieken op volle toeren draaien, hebben we alle moeite van de wereld om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat geldt met name voor onze V60- en V90-modellen en T8-versies. 2019 is uitstekend gestart voor Volvo met een vooruitgang van bijna 10 procent in vergelijking met het topjaar 2018, goed begonnen is half gewonnen!'Bij hybridepionier bij uitstek Toyota/Lexus ziet woordvoerder Aurélie Gerth een samenhang tussen de terugval van 9,78 procent (Toyota) en 14,41 procent (Lexus) en de recente lancering van de nieuwe modellen zoals de RAV4, Corolla, ES 300h en UX 250h. '2019 is voor ons goed gestart. Onze verkoopdirecteur is opgetogen over het volume aan verkopen tijdens het eerste kwartaal, spijtig genoeg vinden wij die aantallen nog niet terug in de statistieken. Maar dat komt nog.' Ook Citroën-woordvoerster Anouk Van Vliet toont zich tevreden... 'In een afkalvende markt houdt Citroën goed stand dankzij het succes van de C5 Aircross en het feit dat wij ons huiswerk met betrekking tot de invoering van de WLTP-cyclus prima hebben gedaan. Al onze modellen waren vanaf dag één Euro 6d Temp gecertificeerd. Noteer ook de formidabele vooruitgang van ons luxemerk DS, plus 63,27 procent. De DS7 Crossback slaat goed aan en van de DS3 Crossback verwachten we een zo mogelijk nog groter succes. Eind van het jaar komt die ook met een elektrische motor op de markt.' Op de vraag naar een verklaring voor de achteruitgang (- 8,23 procent) van Peugeot - de nummer drie op de Belgische markt - antwoordt woordvoerder Wim Doms dat de verkoop aan bedrijven en leasingmaatschappijen flink is vooruitgegaan in vergelijking met 2018 maar dat de particuliere markt achteruitgaat. 'Aan onze producten ligt het niet, getuige de florerende B2B-verkoop. Van onze verkopers krijgen we te horen dat de particuliere klanten niet meer weten wat te kiezen, de twijfel is groot. Dé grote onbekende is de overheid: welke maatregelen houdt die achter de hand? Niemand die daar een antwoord op heeft. En dan kom je tot de situatie dat kandidaat-kopers gewoon met hun oude wagen blijven rijden, wat de luchtkwaliteit niet ten goede komt. Ik neem dat die mensen niet kwalijk, de schuld ligt bij de overheid die geen klaarheid schept over de richting die zij wil inslaan op het vlak van de autofiscaliteit.' Het laatste woord is aan Febiac-topman Luc Bontemps: 'Het voorbije autosalon kende een succesvol verloop, de opkomst lag hoger dan verwacht en ook het aantal offertes liet het beste verhopen. Waarom die gunstige situatie uiteindelijk niet het verhoopte aantal bestellingen heeft opgeleverd, heeft onder andere te maken met het feit dat de auto van alle kanten onder vuur wordt genomen en dat het de respectievelijke regeringen ontbreekt aan een weloverwogen en geconcerteerde visie en strategie op het vlak van mobiliteit. Wie zinnens was een nieuwe auto te kopen, wordt plots overmand door twijfel en stelt de aankoop uit. 'In plaats dat ons wagenpark vernieuwt en de uitstoot van schadelijke uitstoot vermindert, veroudert het wapenpark en gaat de CO2-uitstoot opnieuw de hoogte in. Daardoor wordt het problematisch om in 2021 de CO2-doelstelling van 95 g/km te halen, wat allerminst wenselijk is. 'In een poging de mensen een houvast te bezorgen, hebben wij als beroepsfederatie zopas een website (https://hoezitdat.be) gelanceerd die een eerlijk en duidelijk antwoord geeft op veel gestelde vragen over uiteenlopende vormen van mobiliteit. Op die manier willen wij de bevolking informeren maar ook bewustmaken van de ernst van de situatie. Terzelfdertijd reiken wij oplossingen aan die iedereen ten goede komen.'