Autosalon Parijs: afwezigheid grote merken zorgt voor onrust

02/10/18 om 11:44 - Bijgewerkt om 12:49

Autosalons hebben een lange traditie. Die gaat terug tot 1894 en berust op een initiatief van de Automobile Club de France. Plaats van afspraak was het Salon du Cycle in Le Jardin de Tuileries hartje Parijs. 140.000 enthousiaste bezoekers zorgden voor een overrompeling. In de loop der jaren is het aantal bezoekers successief opgelopen tot meer dan 1 miljoen. Waar veel licht is, is ook veel schaduw. Zo hebben enkele grote merken forfait gegeven voor de Mondial de l'Automobile 2018. Een signaal dat onrust zaait in de wereld van de automobiel.

De autoverkoop is een goede barometer van de economische activiteit in een regio en met die verkoop gaat het in Europa al enkele jaren opnieuw de goede kant op. Dat bewijst de aanhoudende stroom hoeraberichten van de automerken over stijgende omzetten en recordwinsten. Het slechte nieuws is dat minstens één op drie automerkverdelers met de rug tegen de muur staat, dat mediabedrijven hun inkomsten uit autoreclame drastisch zien dalen én dat de organisatoren van autosalons alle zeilen moeten bijzetten om break-even te draaien. Dat geldt zelfs voor motorshows met internationale renommee zoals de IAA in Frankfurt of de Mondial de l'Automobile in Parijs. Sinds 1976 passen die, op uitdrukkelijke vraag van de exposanten, een beurtrol toe. In de pare jaren is Parijs aan de beurt, in de onpare Frankfurt. Onder de zogenaamde A-autosalons houdt enkel Genève nog een jaarcadans aan.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners