De autoverkoop is een goede barometer van de economische activiteit in een regio en met die verkoop gaat het in Europa al enkele jaren opnieuw de goede kant op. Dat bewijst de aanhoudende stroom hoeraberichten van de automerken over stijgende omzetten en recordwinsten. Het slechte nieuws is dat minstens één op drie automerkverdelers met de rug tegen de muur staat, dat mediabedrijven hun inkomsten uit autoreclame drastisch zien dalen én dat de organisatoren van autosalons alle zeilen moeten bijzetten om break-even te draaien. Dat geldt zelfs voor motorshows met internationale renommee zoals de IAA in Frankfurt of de Mondial de l'Automobile in Parijs. Sinds 1976 passen die, op uitdrukkelijke vraag van de exposanten, een beurtrol toe. In de pare jaren is Parijs aan de beurt, in de onpare Frankfurt. Onder de zogenaamde A-autosalons houdt enkel Genève nog een jaarcadans aan.
...

De autoverkoop is een goede barometer van de economische activiteit in een regio en met die verkoop gaat het in Europa al enkele jaren opnieuw de goede kant op. Dat bewijst de aanhoudende stroom hoeraberichten van de automerken over stijgende omzetten en recordwinsten. Het slechte nieuws is dat minstens één op drie automerkverdelers met de rug tegen de muur staat, dat mediabedrijven hun inkomsten uit autoreclame drastisch zien dalen én dat de organisatoren van autosalons alle zeilen moeten bijzetten om break-even te draaien. Dat geldt zelfs voor motorshows met internationale renommee zoals de IAA in Frankfurt of de Mondial de l'Automobile in Parijs. Sinds 1976 passen die, op uitdrukkelijke vraag van de exposanten, een beurtrol toe. In de pare jaren is Parijs aan de beurt, in de onpare Frankfurt. Onder de zogenaamde A-autosalons houdt enkel Genève nog een jaarcadans aan. Wat is er aan de hand, zijn de hoeraberichten over recordwinsten dan fake news? Neen, krijgen we te horen. De recordwinsten zijn niet verzonnen maar zijn mede het resultaat van het rigoureus snijden in de uitgaven. Sommige CEO's geven zelf het goede voorbeeld. Het verhaal doet de ronde dat PSA-topman Carlos Tavares een trouwe klant is van de goedkope Ibis-hotels en bijna altijd in economy vliegt. Dat bezorgt zijn medewerkers een slecht geweten... kunnen zij het zich , in het belang van hun carrière, nog veroorloven om in dure hotels te overnachten of business te vliegen terwijl de baas consequent opteert voor de goedkoopste oplossing. De tijd is voorbij dat the sky the limit was! Nu wordt elke investering en elke uitgave kritisch onderzocht. Door de opkomst en impact van de sociale media en de onlineverkoop zijn de automerken bovendien verplicht om hun marketing- en communicatiestrategie aan te passen aan de nieuwe situatie. Budgetten die traditioneel naar printmedia gingen, krijgen nu een andere bestemming waarbij het element beleving sterker op de voorgrond treedt. Het interactieve karakter van de sociale media opent nieuwe perspectieven voor de merken maar vergt de inzet van gespecialiseerde medewerkers en innovatieve technieken en dat alles kost handenvol geld. Daar komt bij dat auto's een andere betekenis en inhoud gekregen dan pakweg tien jaar geleden. De jonge generatie vindt connectiviteit belangrijker dan motorvermogen, auto's lijken almaar meer op smartphones op wielen. En dus geven almaar meer automerken forfait voor de traditionele autosalons en presenteren ze hun nieuwe modellen op Amerikaanse technologiebeurzen. Volvo beet de spits af en kreeg snel navolging. Voor de Mondial de l'Automobile 2018 gaat het om Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Ford, Infiniti, Jeep, Lamborghini, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Volvo én Volkswagen. Als zelfs de grootste constructeur zijn kat stuurt, moeten wij ons vragen stellen over de toekomst van dit soort evenementen.Toch blijft een bezoek aan de Mondial de l'Automobile 2018 de moeite waard. Op de Audi-stand beleven de Q3 en e-tron hun Europese première terwijl BMW het doek haalt van de vierde generatie X5 alsook van de imposante 8 coupé, het nieuwe vlaggenschip van BMW. Bij Mercedes gaat alle aandacht naar de EQC, de eerste elektrisch aangedreven SUV van het merk met de ster. Die ziet er minder revolutionair uit dan verwacht. Mercedes stelt voor de nieuwkomer een actieradius van 450 kilometer in het vooruitzicht maar die is berekend op basis van de NEDC-cyclus uit 1992 en is helemaal niet representatief voor het reële verbruik. Dat ligt volgens het MOBI-departement van de Vrije Universiteit Brussel 30 tot 40 procent hoger, waardoor het reële rijbereik van de EQC rond de 300 kilometer zou schommelen. Het is onbegrijpelijk dat Mercedes met dit soort laakbare praktijken zijn geloofwaardigheid op het spel zet. Vanuit Stuttgart volgt nog meer slecht nieuws: de productiestart van de EQC is verplaatst naar midden 2019, wat de Audi e-tron en Jaguar I-Pace de kans biedt om hun voorsprong op een belangrijke concurrent te vergroten.De aanwezige Aziatische merken demonstreren hun ambitie en dynamisme met enkele interessante blikvangers. Zo beschikt de Kiae-Niro met een 64 kWh-lithiumpolymeeraccu volgens de nieuwe WLTP-cyclus over een rijbereik van 485 kilometer. Wanneer de e-Niro wordt aangesloten op een snellader van 100 kW bedraagt de oplaadtijd 54 minuten voor 80 procent van de accucapaciteit. Suzuki rijdt in Parijs de lang verwachte opvolger van de legendarische Jimny voor die zo sympathiek en authentiek oogt dat een zoveelste revival tegemoet gaat. Toyota haalt met de Corolla Touring Sports een in de vergetelheid geraakte modelnaam van onder het stof en zet zo een blunder uit het verleden recht.Voor de Franse merken is de Mondial de l'Automobile een thuismatch. Citroën grijpt die gelegenheid aan om te doek te halen van de C5 Aircross mét hybrideaandrijving terwijl DS applaus oogst voor de DS3 Crossback, een hartenbreker pur sang die herinnert aan de gloriejaren van de Franse auto-industrie. Tot begin van de jaren tachtig gaven Citroën, Peugeot en Renault internationaal de toon op het vlak van technologie en design.Renault refereert aan die epoche met een concept car die een voorafbeelding is van een autonoom rijdend en elektrisch aangedreven voertuig voor de levering van goederen aan huis. De zogeheten 'last mile'-leveringen vertegenwoordigen vandaag ruim 30 procent van het stadsverkeer, tendens stijgend. De Renault EZ-PRO vormt een onderdeel van een milieuvriendelijke en efficiëntie stadsmobiliteit die anno 2018 misschien nog utopisch lijkt, maar over afzienbare tijd dagelijkse kost wordt. Door de explosieve stijging van de onlineverkoop en de vraag van de klant naar alsmaar snellere leveringen, zoeken de leveranciers naar oplossingen om hun leveringskosten te optimaliseren. Terzelfdertijd proberen de steden de toestroom van voertuigen terug te dringen.Hoewel de Renault EZ-PRO autonoom rijdt, heeft hij een conciërge aan boord die de routeplanning van de robotpods superviseert en instaat voor de persoonlijke levering van voedingsmiddelen of breekbare voorwerpen. Hierover Renault-woordvoerder Karl Schuybroek: "Met de EZ-PRO leveren we een bijdrage aan de mobiliteit van morgen. Aan de ene kant levert ons concept heel wat opportuniteiten op voor professionals en aan de andere kant vereenvoudigt het de dienstverlening voor al zijn gebruikers. EZ-PRO is een gedeelde oplossing waarbij een konvooi van robotspods, beheerd door één logistieke operator, verschillende types van goederen vervoert. Elke pod heeft zijn eigen expediteur, klanten en leveringsplaats. Een pod kan dus over een en dezelfde route diverse reeksen van leveringen voor online shops uitvoeren. Die aanpak verhoogt de productiviteit van de pods en helpt de leveringskosten te beperken".De Renault EZ-PRO werd zo ontworpen dat zijn visuele impact minimaal is en eenvoudigweg opgaat in het stadslandschap. De gesatineerde afwerking van het koetswerk en de wielkasten en de glanzende look van de opengaande panelen creëren een spiegeleffect.