Autosalon gaat slotweekend van topeditie in

Autosalon van Brussel © Knack.be
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Het Autosalon van Brussel gaat zijn slotweekend in. Vooral vandaag en zaterdag verwacht organisator Febiac nog veel bezoekers. Joost Kaesemans: ‘We zijn bijzonder tevreden over de opkomst en over het enthousiasme van de exposanten. De dalende trend is gekeerd’.

Tot en met donderdagavond verwelkomde het Auto- en Motorsalon van Brussel reeds 382.000 bezoekers. Op hetzelfde moment in 2012, het vorige ‘groot salon’, was dat 368.000, een stijging met 13.000 of 3,8 procent dus. Het salon sluit zondag. Vooral vandaag met de nocturne en zaterdag verwacht Febiac nog twee topdagen, de allerlaatste dag is traditioneel iets rustiger.

In 2012 klokte het Autosalon af op 561.000 bezoekers, dit jaar stelde Febiac zichzelf een ambitieus doel: 600.000. ‘Of we dat cijfers zullen halen, is niet zeker maar dat hoeft ook niet per se,’ zegt directeur communicatie Joost Kaesemans aan Knack.be. ‘Het belangrijkste is dat de dalende trend van de voorbije jaren gekeerd is, dat merken we dag na dag.’

Dealers doen goede zaken

Kaesemans is dan ook zeer tevreden. ‘Niet alleen omwille van de opkomst, maar vooral ook omwille van de enthousiaste reacties van de exposanten. Zij doen goede zaken en hebben het gevoel dat ze niet voor niets hebben gewerkt. Er zijn een pak meer offertes uitgeschreven dan de vorige jaren.’

De fabrikanten draaien tijdens het salon traditioneel zowat 30 procent van hun jaaromzet, al wordt er steeds minder verkocht op het salon zelf. Potentiële kopers gaan naar het salon om te vergelijken en kortingen te bedingen, maar doen hun aankoop meestal later bij de dealer zelf.

Partner Content