7 doden bij ongeval op E314: bestuurder had geen rijbewijs

Het ongeval op de E314 in Zonhoven kostte het leven aan 7 mensen © BELGA
Eddy Eerdekens
Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

De bestuurder van de BMW waarin 7 jongeren uit Leopoldsburg om het leven kwamen had geen rijbewijs en reed voor het ongeval in Zonhoven tussen de 142 en 148 kilometer per uur.

Het onderzoek naar het ongeval in Zonhoven, waarbij begin maart zeven jongeren om het leven kwamen, is afgerond. Daaruit blijkt dat de BMW waarin de jongeren zaten, tussen de 142 en 148 kilometer per uur reed, en dat de bestuurder de controle over het stuur verloor toen hij een vrachtwagen wilde passeren, schrijft Het Laatste Nieuws.

De technische details van het ongeval zijn nu bekend. De oudste van het gezelschap zat volgens het onderzoek achter het stuur. Op de E314 wilde de chauffeur, die geen rijbewijs had, een truck voorbijsteken die 85 km/u reed. Tijdens dat manoeuvre ramde de BMW de vrachtwagen aan de linkerachterzijde. De auto werd meegesleurd en kwam tot stilstand tegen een vangrail. Daar vloog het voertuig in brand.

Volgens minstens één getuige hadden de meeste inzittenden drugs en alcohol gebruikt. De eigenaar van de wagen zou te zwaar onder invloed geweest zijn om te rijden. Hij zat op de achterbank. Sommigen van hen zouden XTC hebben gebruikt.

Of dat klopt, zal wellicht nooit helemaal duidelijk worden. Het parket van Hasselt liet geen enkele autopsie uitvoeren. Eerder al liet het parket weten dat het strafrechtelijk gezien niet uitmaakt wie er aan het stuur zat. Hij is dood en zal niet vervolgd worden.

De zeven slachtoffers van het dramatisch verkeersongeval op de E314 in Zonhoven waren tussen de 15 en 23 jaar oud. Het ging om vier jongemannen van 15, 20, 22 en 23 jaar uit Leopoldsburg, twee meisjes van 15 en 16 jaar uit Leopoldsburg en een 16-jarig meisje uit Hechtel-Eksel.

Het is nog niet duidelijk of er een burgerrechtelijke procedure komt om de verantwoordelijkheid voor het ongeval vast te stellen met het oog op eventuele schadevergoeding. Zo’n procedure dreigt alvast een juridisch kluwen te worden.

De vader van één van de slachtoffers schreef zopas een open brief naar alle partijvoorzitters waarin hij het gebruik van enkelbanden hekelde. Hij hield een pleidooi om de dragers van enkelbanden – zoals de bestuurder van de wagen – beter te begeleiden. ‘Voor sommige jongeren is het dragen van een enkelband een statussymbool.’ De vader meent dat de achterliggende sociale omstandigheden zeker een rol hebben gespeeld bij het ongeval. Hij trok eerder al aan de alarmbel maar kreeg van de politie horen dat ze spijtig genoeg niet veel voor hem konden doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content