VRIJE TRIBUNES OP KNACK.BLOGT

Michaël De Cock, directeur van ’t Arsenaal: ‘Alsin de kranten die zichzelf een kwaliteitslabel aanmeten deze verschraling doorgezet wordt, dan dreigt de papcultuur. Zij zullen worden als alle andere kranten. Nog meer eenheidsworst. Ze zullen met deze verschraling hun kwaliteitslabel verliezen. En op termijn ook lezers.’

Yves T’Sjoen, docent Nederlandse Letterkunde UGent: ‘In Gent bloeit dan wel het culturele leven, maar daar heeft het huidige beleid geen verdienste aan. Het ziet ernaar uit dat de aangekondigde lente weer koud en blauw zal zijn.’

blogs.knack.be/vrijetribune

GERT MEESTERS BLOGDE IN ANGOULÊME

Striprecensent Gert Meesters van Focus Knack bracht verslag uit van het stripfestival in Angoulême. De Vlaamse strip stond daar centraal. Een overzicht van de voorbije week.

‘Voor een keer ben ik te pessimistisch geweest. Ondanks alle reserves vooraf maakt de “andere” Vlaamse strip veel indruk op het festival. Gisteren was wat dat betreft het hoogtepunt.

De tentoonstelling van de twintig Vlaamse auteurs springt eruit, ondanks het grote aantal tentoonstellingen op het programma van het festival. (…) Er wordt ook over de Vlamingen gepraat in Angoulême. Internationale journalisten komen spontaan naar me toe met juichkreten à la “That Randall. C is fantastic!” of “Ce Brekt Evens a un style extraordinaire”. Van de Vlamingen die de Fransen nog niet kenden, lijken die twee het meest in de smaak te vallen, maar de boodschap is ook ruimer overgekomen: de Vlaamse strip kent een creatieve hausse en dat beseffen nu ook de aanwezige Canadezen, Italianen of Oostenrijkers.

Het orgelpunt was gisterenavond het concert van Arno met tekeningen van Nix en Johan De Moor. Het was een vreemde beslissing van de festivaldirectie om die twee namen aan Arno te koppelen, want hun absurditeit en humoristische stijlen hadden op het eerste gezicht weinig te maken met de rockpersoonlijkheid van Arno. Maar de drie heren hebben Angoulême wel ingepakt.’

blogs.knack.be/angouleme

FRANK ALBERS OVER KIM D. EN JOTIE T’HOOFT

‘Hij lijkt op Jotie T’Hooft: dat was het eerste wat ik dacht toen ik in de krant de zwart-witfoto van ‘babybeul’ ( De Morgen) Kim De Gelder zag.

Jotie T’Hooft was een Vlaamse, drugverslaafde en door de dood bezeten dichter die in 1977 door een overdosis cocaïne om het leven kwam, amper 21 jaar oud. Kim De Gelder is twintig. T’Hooft was afkomstig uit Oudenaarde, Oost-Vlaanderen. (Het jeugdcentrum van Oudenaarde heet Jotie.) De Gelder komt uit Eksaarde, Oost-Vlaanderen, 50 kilometer van Oudenaarde. Volgens diverse nieuwsbronnen had De Gelder zijn gezicht wit geschminkt en waren zijn ogen zwart omrand. Jotie T’Hooft schreef over zijn eerste zelfmoordpoging: ‘Ik (…) schminkte me op in goede decadente traditie (…).’ Over het decor van zijn tweede zelfmoordpoging verklaarde zijn moeder later: ‘Alles was zwart geverfd, overal stonden er witte bloemen.’

blogs.knack.be/albers

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content