‘Wie een reis boekt, moet ook de kleine lettertjes lezen’

MICHEL MAUS

Bedrog door taxichauffeurs komt regelmatig voor op reis, weet Anne Moriau van Test-Aankoop. ‘Daarom moet je je op voorhand goed informeren en onderhandelen.’

Wat moet je concreet doen als je in een kamer komt vol kakkerlakken, zonder het beloofde balkon of zicht op zee. Kun je dan iemand bellen op het moment zelf? En moet je die kamer wel nemen? (Ann Daenens, Hansbeke)

MORIAU: Als de kamer niet overeenstemt met wat je verwachtte, moet je dat zo snel mogelijk aankaarten bij de hotelier. De kans bestaat dat je een andere kamer krijgt. Indien niet: meld het dan zo snel mogelijk bij je reisorganisatie. Vaak is er een host in het hotel, of kun je een klachtenformulier invullen. Het is heel belangrijk om dat onmiddellijk en het liefst schriftelijk te doen. Als er op reis geen oplossing komt, kun je thuis binnen de maand een klacht indienen bij je reisorganisatie. Vaak lukt het dan om tot een minnelijke schikking te komen. Als ook dat niet lukt, kun je je wenden tot de Geschillencommissie Reizen (meer info op www.clv-gr.be, nvdr.).

Onlangs miste ik een vlucht naar Riga omdat mijn trein naar de luchthaven drie uur stilstond wegens een personenongeval. De reisverzekering bleek niet tussen te komen. Koos ik voor de verkeerde verzekeraar of heb ik gewoon niet hard genoeg onderhandeld? (Hanne Lentacker, Gent)

ANNE MORIAU: Er zijn grote verschillen tussen verzekeraars. Soms lijkt het alsof zo’n verzekering indrukwekkend veel dekt. Maar als je dan naar de lijst met beperkingen kijkt, is die even lang. Het is dus heel belangrijk om de kleine lettertjes te lezen en op voorhand te vergelijken. Want nadien valt er niet meer te onderhandelen. Al worden treinvertragingen bij de meeste verzekeraars niet gedekt.

Bij een pakketreis of vlucht wordt vaak vermeld dat de vluchturen kunnen wijzigen. Maar bij de ontvangst van de reisdocumenten heb ik al verschillende keren vastgesteld dat er opeens een tussenlanding is bijgekomen bij de heen- en/of terugvlucht. Is dit wettelijk? (Raymond Tulkens, Steenokkerzeel)

MORIAU: Dat is een vraag die ik vaak krijg. Maar toch staat dat uitdrukkelijk in de voorwaarden. Helaas worden die kleine lettertjes meestal niet gelezen. Zeker niet bij onlineboekingen: veel mensen klikken snel op ‘ik ga akkoord met de voorwaarden’ zonder die te lezen. De meeste touroperators hebben dat trouwens in hun voorwaarden staan. Soms is er een soort garantie op een rechtstreekse vlucht of bepaalde vlieguren, maar daar betaal je meer voor.

Bestaat er een kwaliteitslabel voor websites waarop je reizen en vluchten kunt boeken? Indien niet: is dat misschien een goed idee, om bedrog te voorkomen? (Elias Driessen, Gent)

MORIAU: Er bestaan heel wat labels en gedragscodes voor (reis)websites in binnen- en buitenland, maar de voorwaarden en intenties zijn niet altijd duidelijk. Daarom ben je beter op je hoede door vooraf het een en ander te checken. Zo kies je het best voor een Belgische website (de domeinnaam .be is helaas geen garantie) en controleer je beter ook of er een verzekering voor beroepsaansprakelijkheid en een verzekering bij het garantiefonds is. Kijk ook na of je ergens terechtkunt met eventuele klachten.

Vraag van de week

In Tel Aviv rekende een taxichauffeur uit het officiële circuit meer aan dan het normale tarief. In Vietnam tikte de meter met grote sprongen aan telkens wanneer de chauffeur aan het knopje van de airco kwam. Hoe kun je zulk misbruik voorkomen of aankaarten? (Hildegarde Mariman, Sint-Niklaas)

MORIAU: Dat is een groot probleem voor reizigers, zeker in verre landen. Over het algemeen geldt: voorkomen is beter dan genezen. Kies dus steevast voor een officiële taxi, al blijkt dat niet altijd een garantie te zijn, en onderhandel over de prijs voor je instapt. Schrijf die prijs ook neer, zodat je achteraf geen discussie hoeft te voeren. Probeer vooraf ook te achterhalen hoeveel de rit zou moeten kosten, bij je hotel bijvoorbeeld. En als je toch ‘op de meter’ rijdt, controleer dan zeker of die aanstaat.

Hoe kunt u successierechten vermijden?

Stel uw vraag aan MICHEL MAUS (VUB).

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Stefanie Van den Broeck

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content