‘WEES NIET BANG OM DE ENIGE VROUW IN JE RICHTING TE ZIJN’

© ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

Te weinig studenten kiezen voor een wetenschappelijke of technologische richting. Vooral meisjes passen ervoor. Knack kreeg vijf tips om hen toch zover te krijgen. ‘Schuimende zeep, een regenboog, nagellak verwijderen – ons hele leven zit vol wetenschap.’

Erg aantrekkelijk klinken ze niet, die wetenschappelijke en technologische studierichtingen. En dat laat zich voelen bij de inschrijvingen. Ze leveren te weinig afgestudeerden af, en het evenwicht tussen jongens en meisjes in de klassen en aula’s is zoek. Amper één op de vijf uitgereikte diploma’s in het hoger onderwijs is een STEM-diploma – wat staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics. Dat is te weinig om aan de vraag van de arbeidsmarkt te kunnen voldoen, en meisjes zijn er schaars. In richtingen als industriële wetenschappen en technologie is amper 11,4 procent van de afgestudeerden een vrouw.

Waarom meisjes per se een STEM-studie moeten overwegen? Omdat de maatschappij hen nodig heeft, en ze vaak foute redenen hebben om er níét voor te kiezen. ‘Ze zouden meer het maatschappelijk of persoonlijk belang van een STEM-job moeten inzien’, stond in een actieplan dat de Vlaamse regering vorig jaar lanceerde. Ook VRT-weervrouw Sabine Hagedoren probeert die richtingen te promoten. ‘Als ik ouders en scholen één raad mag geven: maak kinderen, en zeker meisjes, ervan bewust dat we in een wetenschappelijke wereld leven’, zegt ze. ‘Doe dat door wetenschappelijke theorie aan alledaagse situaties te koppelen. Wetenschappen leer je niet alleen op school. Het weer, de klimaatopwarming, biologisch voedsel of allergieën zijn allemaal dingen die meisjes elke dag omringen. Hun interesse voor wetenschap wordt vaak geprikkeld als je ze kunt koppelen aan sociale thema’s die ze belangrijk vinden, zoals nieuwe medicijnen ontwikkelen of duurzame energie.’ Hagedoren ging destijds scheikunde studeren omdat ze geboeid is door alles wat ze ziet, voelt en ruikt. ‘Een regenboog aan de hemel, het schuimen van zeep in het bad, het verwijderen van nagellak: het ontrafelen van de logica die daarachter zit, sprak me als kind al aan.’

Net als elektriciteit

Onder STEM vallen alle studies en jobs met een technische, technologische of wetenschappelijke component. Van autotechniek en luchtvaarttechnologie tot hogere studies chemie, fysica en wiskunde. Beatrijs Moerkerke, docente data-analyse en statistiek aan de faculteit psychologie en pedagogie van de UGent, wil meisjes vooral aanmoedigen om wiskunde te studeren. ‘We leven in een wereld waarin steeds meer informatie beschikbaar is’, zegt ze. ‘We zullen almaar meer mensen nodig hebben die een enorme hoeveelheid cijfers en data in begrijpelijke informatie kunnen omzetten. Meisjes mogen daarbij niet achterblijven. Het is belangrijk dat ouders hun eigen houding tegenover wiskunde en wetenschappen opzijschuiven. Bezoek met je kind eens vaker een wetenschapsmuseum, bijvoorbeeld.’

Lien Deboosere, die als burgerlijk ingenieur in de com-puterwetenschappen voor Melexis werkt, koos op de middelbare school al bewust voor een tso-opleiding omdat informatica haar boeide, niet Latijn of moderne talen. ‘Mijn vader was tso-leerkracht. Door hem wist ik dat je met bepaalde technische opleidingen nog altijd naar de universiteit kunt. Voor ik aan burgerlijk ingenieur begon, heb ik bijlessen wiskunde gevolgd. Voor mechanica en informatica had ik dan weer een voorsprong op mijn medestudenten. De raad die ik jonge meisjes wil meegeven is: ga naar infodagen en wees niet bang om de enige vrouw in een studierichting te zijn.’

Jolien Aegden volgt een lerarenopleiding technische vakken aan de Artesis Hogeschool en heeft nog een reden waarom meisjes voor wetenschap of techniek moeten kiezen. ‘Ze zijn meestal nauwkeuriger dan jongens, ze hebben een fijnere motoriek en ze kunnen goed probleemoplossend denken. Dat merk ik in onze Studio T-workshops: toveren met techniek voor meisjes van 10 en 11 jaar. We laten ze door leuke proefjes zien dat techniek hen overal omringt, van de modewereld tot fotografie.’

Saskia Van Uffelen, ten slotte, ceo bij Bull Belux, wil het grote publiek bewust maken van de maatschappelijke veranderingen. ‘Technologie is zoals elektriciteit: het is tegenwoordig overal aanwezig’, zegt ze. ‘Ook iemand die letterkunde of criminaliteit studeert, zal nadien in een digitale wereld werken. We moeten kinderen laten studeren wat ze willen, maar élke studie, ook de zachte humane richtingen, zou een digitaal tintje moeten krijgen.’

DOOR ELKE LAHOUSSE, ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

‘Elke studie, ook in de zachte humane richtingen, zou een digitaal tintje moeten krijgen.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content