LUC LUWEL
Het Antwerpse bedrijfsleven is ontgoocheld over de beslissing van de Vlaamse regering om de startbaan van de luchthaven van Deurne niet te verlengen en wel in Oostende te investeren. Dat zegt Luc Luwel, direkteur-generaal van de kamer van koophandel.
“De Vlaamse regering heeft altijd gewezen op het belang van de regionale luchthavens. Oostende zou een cargo-luchthaven worden, Antwerpen een moderne zakenluchthaven. Voor de regionalizering is Antwerpen door België uitermate stiefmoederlijk behandeld. Er werd niets geïnvesteerd. Na de regionalizering kwam er, dankzij minister Johan Sauwens (VU), een dynamiek op gang. Het aantal passagiers groeit met twintig procent per jaar. Daardoor stevent de luchthaven nu af op 260.000 passagiers, wat haar het statuut van Europese regionale luchthaven bezorgt.
Wij willen Deurne uitbouwen tot een moderne zakenluchthaven, dat wil zeggen zonder goederen en nachtvluchten. Momenteel blijven de verbindingen beperkt tot Londen en Amsterdam maar met een verlenging van de startbaan zijn er meer bestemmingen mogelijk. Bovendien wordt nu, om veiligheidsredenen, bij warm of regenachtig weer een deel van de bagage met taxi’s naar Amsterdam gevoerd ! Maar ondanks die beperkingen blijft Deurne groeien. Omdat het zo’n snelle luchthaven is, waar je slechts een kwartier voor het vertrek aanwezig moet zijn.
De hogesnelheidslijn die over enkele jaren Antwerpen aandoet, vult de bestaande luchthaven aan. Het is niet het ene of het andere. Ik citeer wat dat betreft graag professor Herman Daems, nu kabinetschef van Vlaams minister van Ekonomie Eric Van Rompuy (CVP) : Een stad met internationale allures heeft een regionale luchthaven nodig. Uit onderzoek blijkt dat 47 procent van de bedrijven de aanwezigheid van Deurne van belang vinden om te investeren. En ook als er van privatizering sprake is, moet de verlenging er komen. Wij begrijpen niet waarom alle geld naar Oostende gaat en Antwerpen amper genoeg krijg voor het elementaire onderhoud. “
RIA VAN DEN HEUVEL
Agalev is tevreden met de beslissing van de Vlaamse regering. Maar de groenen vrezen dat met de privatizering de verlenging van de startbaan terug op de agenda staat. Zegt Vlaams parlementslid Ria Van Den Heuvel (Agalev).
“Het is uiteraard goed nieuws dat de Vlaamse regering eindelijk beslist om geen overheidsgeld in de verlenging van de startbaan te steken. De voorbije twintig jaar is al twee miljard frank overheidsgeld in de luchthaven gepompt. Dat geld kon veel beter worden gespendeerd aan infrastruktuur voor het openbaar vervoer. Dat is een absolute prioriteit, de luchthaven van Deurne niet. De lokale aktiegroepen tonen al sinds 1973 aan dat de luchthaven een bodemloze put is.
Ondanks de beslissing van de regering om niet te investeren, blijven wij argwanend, met name over de mogelijke privatizering. Want minister van Verkeer Eddy Baldewijns (SP) was duidelijk : het is niet omdat de Vlaamse regering geen geld in de startbaan steekt, dat de luchthaven zal verdwijnen. De luchthaven kan niet rendabel worden zonder verlenging. Dus vragen wij ons af wat de houding van de Vlaamse regering zal zijn, wanneer er wel geld wordt gevonden voor de startbaan. Zal zij dan instemmen met de uitbreiding en het gewestplan wijzigen ? De eindbestemming van het gewestplan, parkzone, moet bewaard blijven.
Zonder voorstander te zijn van de hogesnelheidslijn, kunnen wij alleen maar vaststellen dat de HSL en de luchthaven dezelfde bestemmingen aandoen. Het kan niet dat tegelijk in de HST en de luchthaven wordt geïnvesteerd. Bovendien hebben wij berekend dat als alle passagiers van Deurne in Zaventem een zitje zouden nemen, er geen vliegtuig extra de lucht in moet. Vanop Zaventem wordt namelijk op dezelfde bestemmingen gevlogen.
Blijft de maatschappelijke last van de luchthaven : de lawaaihinder, de funeste invloed op de gezondheid, het groeiende veiligheidsrisico door de toename van het luchtverkeer, de aantasting van de open ruimte. Wij willen van de luchthaven een parkzone maken. “