JA
Waarin zit precies dat voordeel voor het milieu?
De rekensom is simpel: als er minder trucks op de wegen rijden, wordt er minder brandstof verbruikt en is er dus minder CO2-uitstoot. Ook de files worden minder lang.
En het transport dat wordt afgesnoept van het spoor en de binnenvaart?
Dat mag niet. De voorwaarden van het proefproject stellen duidelijk dat al het transport sowieso al met gewone vrachtwagens gebeurd zou zijn. Op langere termijn zou dat effect ook zo goed als verwaarloosbaar zijn. In Nederland rijden al een paar honderd van dit soort trucks, daar was de impact op de binnenvaart nauwelijks 0,1 procent. Overigens, bij gecombineerd spoor-wegverkeer is de overslag een extra kost. Door supertrucks te gebruiken, waarbij het transport goedkoper is, zou dit soort vervoer wel eens een stuk interessanter kunnen worden.
Zijn zulke wegreuzen wel veilig?
Als je minder vrachtwagens moet inzetten, doe je minder kilometers en daalt dus de kans op ongevallen. Uit Nederlandse studies blijkt dat er zo goed als geen impact is op de veiligheid. De trucks zullen ook uitgerust worden met speciale remsystemen en extra bescherming voor andere weggebruikers. Het blijkt bijvoorbeeld ook dat supertrucks een stuk minder spoorvorming veroorzaken, ook al zijn ze langer en zwaarder. Daarenboven is het voor ons overduidelijk dat dit soort trucks op de snelweg horen. In de stad hebben zij niks te zoeken.
En de economische voordelen?
Die zijn er natuurlijk ook. Transport wordt goedkoper en met een speciaal tussenstuk kunnen transporteurs hun bestaande opleggers hergebruiken. Dat scheelt dus qua investering.
Twee supertrucks vervangen drie gewone vrachtwagens. Is dat niet goed voor het milieu?
Dat idee wil de transportsector ook verkopen door de supertrucks ‘ecocombi’s’ te noemen. Maar door die vrachtwagens in te zetten, haal je transport weg bij het spoor en de binnenvaart, twee mogelijkheden die nog een stuk milieuvriendelijker zijn dan wegvervoer. Bovendien drukken supertrucks de kosten van het transport, waardoor de vraag stijgt en je er op den duur almaar meer van zult zien opduiken. Dat zal ook een negatief effect hebben op lokale productie. Zeker als de trucks grensoverschrijdend zouden mogen rijden, zul je één lange kolonne zien van Rekkem tot Helsinki, met alle gevolgen van dien voor het zeetransport.
Hoe zit het met de veiligheid?
De mortaliteit bij ongevallen met vrachtwagens is sowieso hoger en supertrucks zijn nog een stuk langer en zwaarder. In het KB staat dat ze geen gevaarlijke stoffen mogen vervoeren, dat lijkt me veelzeggend. Bovendien zijn onze vangrails niet op zo’n machines berekend. Die zullen dus vervangen moeten worden. Idem voor de op- en afritten, die verlengd zullen moeten worden.
In Nederland rijdt dit soort trucks toch al langer?
Daar is de verkeerssituatie heel anders. Gewestwegen lopen er haast nooit door dorpskernen zoals hier. Als zo’n supertruck in België van de autosnelweg afrijdt, zit hij meteen in de dorpskern.
Waarom zijn de transporteurs dan zo gebrand op de supertrucks?
Voor hen is dit een puur economisch verhaal. Transport wordt goedkoper en omdat er minder vrachtwagens rijden, moeten ze minder chauffeurs in dienst nemen.
Vorige week: centrum voor illegale criminelen?
85% ja
15% nee
NEE
Waarin zit precies dat voordeel voor het milieu?
De rekensom is simpel: als er minder trucks op de wegen rijden, wordt er minder brandstof verbruikt en is er dus minder CO2-uitstoot. Ook de files worden minder lang.
En het transport dat wordt afgesnoept van het spoor en de binnenvaart?
Dat mag niet. De voorwaarden van het proefproject stellen duidelijk dat al het transport sowieso al met gewone vrachtwagens gebeurd zou zijn. Op langere termijn zou dat effect ook zo goed als verwaarloosbaar zijn. In Nederland rijden al een paar honderd van dit soort trucks, daar was de impact op de binnenvaart nauwelijks 0,1 procent. Overigens, bij gecombineerd spoor-wegverkeer is de overslag een extra kost. Door supertrucks te gebruiken, waarbij het transport goedkoper is, zou dit soort vervoer wel eens een stuk interessanter kunnen worden.
Zijn zulke wegreuzen wel veilig?
Als je minder vrachtwagens moet inzetten, doe je minder kilometers en daalt dus de kans op ongevallen. Uit Nederlandse studies blijkt dat er zo goed als geen impact is op de veiligheid. De trucks zullen ook uitgerust worden met speciale remsystemen en extra bescherming voor andere weggebruikers. Het blijkt bijvoorbeeld ook dat supertrucks een stuk minder spoorvorming veroorzaken, ook al zijn ze langer en zwaarder. Daarenboven is het voor ons overduidelijk dat dit soort trucks op de snelweg horen. In de stad hebben zij niks te zoeken.
En de economische voordelen?
Die zijn er natuurlijk ook. Transport wordt goedkoper en met een speciaal tussenstuk kunnen transporteurs hun bestaande opleggers hergebruiken. Dat scheelt dus qua investering.
Twee supertrucks vervangen drie gewone vrachtwagens. Is dat niet goed voor het milieu?
Dat idee wil de transportsector ook verkopen door de supertrucks ‘ecocombi’s’ te noemen. Maar door die vrachtwagens in te zetten, haal je transport weg bij het spoor en de binnenvaart, twee mogelijkheden die nog een stuk milieuvriendelijker zijn dan wegvervoer. Bovendien drukken supertrucks de kosten van het transport, waardoor de vraag stijgt en je er op den duur almaar meer van zult zien opduiken. Dat zal ook een negatief effect hebben op lokale productie. Zeker als de trucks grensoverschrijdend zouden mogen rijden, zul je één lange kolonne zien van Rekkem tot Helsinki, met alle gevolgen van dien voor het zeetransport.
Hoe zit het met de veiligheid?
De mortaliteit bij ongevallen met vrachtwagens is sowieso hoger en supertrucks zijn nog een stuk langer en zwaarder. In het KB staat dat ze geen gevaarlijke stoffen mogen vervoeren, dat lijkt me veelzeggend. Bovendien zijn onze vangrails niet op zo’n machines berekend. Die zullen dus vervangen moeten worden. Idem voor de op- en afritten, die verlengd zullen moeten worden.
In Nederland rijdt dit soort trucks toch al langer?
Daar is de verkeerssituatie heel anders. Gewestwegen lopen er haast nooit door dorpskernen zoals hier. Als zo’n supertruck in België van de autosnelweg afrijdt, zit hij meteen in de dorpskern.
Waarom zijn de transporteurs dan zo gebrand op de supertrucks?
Voor hen is dit een puur economisch verhaal. Transport wordt goedkoper en omdat er minder vrachtwagens rijden, moeten ze minder chauffeurs in dienst nemen.
Vorige week: centrum voor illegale criminelen?
85% ja
15% nee
Opgetekend door Frederic Petitjean
‘Minder vrachtwagens betekent minder afgelegde kilometers en dus minder kans op ongevallen.’
‘Dit heeft niks met milieu te maken. Voor de transpor-teurs is dit een puur economisch verhaal.’