Microsoft-topman Bill Gates bindt de strijd aan met ongewenste reclame- mail.

Van advertenties voor geneesmiddelen en verzekeringen tot reclame voor penisverlengstukken en pornosites: drievierde van alle e-mailverkeer op het internet bestaat uit ongewenste commerciële boodschappen, oftewel spam. Ook de voorzitter en chief software architect van Microsoft Bill Gates wordt daar horendol van. Hij wil de wereld tegen 2006 spamvrij maken.

Vindt u dat Microsoft het voortouw moet nemen in de strijd tegen spam?

BILL GATES: Jazeker. Wij zijn niet de oorzaak van het probleem. Wij versturen geen spam. Maar het zou bijzonder vervelend zijn voor onze softwaregebruikers als het probleem niet wordt opgelost. En dus slecht voor het imago van Microsoft. Daarom stellen we alles in het werk om zelf met een oplossing te komen. Maar we hebben ook de stap gezet naar het gerecht en de internet service providers (ISP’s). Zo zijn we er samen met de ISP’s in geslaagd een groot aantal virussen tegen te houden. Maar daarmee haal je de voorpagina’s niet. Die haal je alleen als je virussen dóórlaat.

Het duurt nog twee jaar om spam volledig te bannen, zei u begin dit jaar in Davos. Hoe ver staat u nu?

GATES: Het gaat bijzonder goed. Spam is anderhalf jaar geleden plots heel sterk opgekomen. We hebben toen meteen een plan uitgewerkt om die ongewenste boodschappen drastisch te beperken. Een eerste idee was het filteren van e-mailberichten. 200.000 Hotmailgebruikers stuurden ons al hun spamberichten door. Die lieten we dan bekijken door onze onderzoeksprogramma’s en daar hebben we veel uit geleerd. Welke woorden en beelden worden gebruikt, naar welke websites wordt gelinkt, enzovoorts. Zelfs als de spammers nieuwe truken gebruikten – zoals verkeerd gespelde woorden en rare spaties – konden we ze ontmaskeren. Het resultaat is beter dan ik had durven hopen. Vroeger kreeg ik in mijn Hotmail twintig spamberichten per dag, nu krijg ik er gemid- deld nog eentje.

Zijn er nog andere methodes?

GATES: We gaan ook na welke IP-adressen (Internet Protocol) spamberichten doorsturen. En als de filter waarschuwt voor een spambericht, wordt een bericht teruggestuurd met de vraag om te bevestigen dat het níét om spam gaat. Dat is een technische test. En er zijn de juridische middelen. Op grond van ‘Can Spam’, de nieuwe wet tegen misleidende of frauduleuze spam, hebben we al meer dan 40 processen aangespannen. De rechtbanken hebben al voor zo’n 80 miljoen dollar boetes opgelegd. In één geval is er zelfs een gevangenisstraf uitgesproken.

En toch krijgen een heleboel mensen nog altijd erg veel spam.

GATES: Niet als ze Hotmail gebruiken. In vergelijking met een jaar geleden is het aantal spamberichten dras- tisch gedaald. Tegen 2006 zal het probleem verwaarloosbaar zijn. En er zijn ook al speciale technieken om ongewenste reclame via instant messaging of msn’en tegen te houden. Die spam heet daar ‘spim’.

©Newsweek

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content