Rudy Tambuyser
Rudy Tambuyser Muziekjournalist

Een nieuw pianowonder is binnenkort te horen in onze concertzalen: Alexei Volodin.

Nee, vroeger was alles niet beter. Tenminste, wie dat zou willen bewijzen, vindt daar geen afdoende bewijzen voor. Voor elke generatie komt het eropaan een eigen verhaal te bedenken en het verleden te herdefiniëren. Nieuwe generaties hoeven niet zozeer tabula rasa te maken met wat hen is voorafgegaan, maar moeten toch iets vervangen op het schrijfbord van de tijd.

Het is niets voor mensen om alleen maar te ‘ pypen so d’ouden songen‘. Wat de klassieke muziek betreft, is dat problematisch: dat pypen is zowat de bestaansreden van de klassieke muziekwereld. Allicht omdat de ouden iets kostbaars op het schrijfbord hebben gezet, waarvan we niet zeker zijn dat we het ons nog lang herinneren als het wordt afgeveegd.

De angst om straks te moeten vaststellen dat vroeger alles beter was.

Het liefst luister ik naar de pianisten van vroeger, al kraken hun opnamen. Ze hebben een betere techniek, omdat ze het pianospel niet opvatten als een fysieke handeling. Ze koesteren elke noot. De context van wat ze doen lijkt louter muziek, terwijl de zoveelste nieuwe, met chirurgische precisie bijgevijlde opname van een jonge pianist vanzelf de hectische wereld oproept waarin hij werkt en leeft. Deze wereld heet vrijer te zijn dan die van vroeger, maar de uitdrukkingsvormen van onze tijd zijn veel geformaliseerder als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met die van de oude opnamen.

Maar soms ontmoet je een muzikant die inzicht koppelt aan talent, en die het geluk heeft dat hij al op jonge leeftijd de juiste mentor heeft gevonden. Alexei Volodin is er zo een: geniaal begaafd, maar bovendien gevormd door Elisso Virsaladze, de grootste levende pianiste.

In de ons omringende landen heeft het publiek Volodin al jaren geleden ontdekt. Bij ons hebben de meeste concertorganisatoren jammer genoeg de slechte gewoonte om hun scouting aan anderen over te laten. Volodin komt eindelijk voor twee recitals naar ons land: op 18 maart treedt hij op in de Gentse Handelsbeurs, en op 19 maart in het Brusselse Conservatorium. Hij speelt onder meer de Moments musicaux van Sergej Rachmaninov, de Zevende pianosonate van Sergej Prokofjev en de Pianosonate opus 111 van Ludwig van Beethoven.

Ga luisteren. Wie niet kan wachten, kan zich de liveopname van hetzelfde programma aanschaffen, die Live Classics een jaar geleden heeft uitgebracht.

LIVE CLASSICS LCL 802. ALEXEI VOLODIN SPEELT OP 18 MAART IN HANDELSBEURS GENT (www.handelsbeurs.be) EN OP 19 MAART IN HET CONSERVATORIUM VAN BRUSSEL (www.bozar.be). WWW.ALEXEIVOLODIN.COM

Rudy Tambuyser

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content