Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Terug naar de bron van het theater: de extase.

Die paters leken collectief een orgasme te krijgen!’ aldus beeldend kunstenares en performer Dolores Bouckaert over haar verblijf in een Roemeens klooster en de aldaar bijgewoonde misvieringen. Net als beeldend kunstenaar en performer Hans Bryssinck is zij gefascineerd door religieuze rituelen. ‘Denk niet dat ik diepgelovig ben. Ik ben gedoopt en heb mijn eerste communie gedaan. Dat is het.’ Wel koesteren Bouckaert en Bryssinck een grote nieuwsgierigheid naar het goddelijke. ‘De mensen kijken nogal raar op als twee dertigers beweren dat ze op zoek zijn naar god. Maar die god moet je vooral interpreteren als een gemoedstoestand.’

Ter voorbereiding van hun The Kindness of Geometry trok het duo afgelopen zomer op excursie. Bryssinck verbleef in een boeddhistisch centrum in het Amerikaanse Colorado. En Bouckaert bezocht het Roemeense klooster. Ze nam er deel aan het kloosterleven en maakte opnames van de gezangen, de muziek én van de paarden. ‘Die lopen op ijzeren hakken om op de drassige gronden te kunnen galopperen.’ Dat bijzondere geluid fungeert als mantra in de hele creatie. Maar niet alleen de hakken zullen klakken. Het ritme van de voorstelling wordt bepaald door de geluidsmachine – ‘godmachine’ – van beeldend kunstenaar en muzikant Aarich Jespers. ‘Religie is een manier om te zoeken naar extase. Muziek is daarbij cruciaal.’ Het trio maakt van het theater opnieuw het religieuze ritueel dat het ooit was. In hun voorstelling vertolkt Bouckaert de vrouw die door de muziek in vervoering wordt gebracht (en ‘god’ of ‘het almachtige’ bereikt). Daarbij doorloopt ze zeven fasen. Elke fase verwijst naar een bepaalde muzikale structuur die de trance kan intensifiëren. En nee, de toeschouwers zullen de zaal niet in vervoering verlaten. Het trio wil het publiek vooral verwonderen. Met de bedwelmende muziek van Jespers en de mobiele eilanden waaruit de geluidsmachine bestaat. Jespers manipuleert de machine, Bouckaert is het medium en Bryssinck speelt de duivel.

Die duivel figureert deze week ook in Hanneke Paauwes Sneeuwwitje en de 77 vergiften. Paauwe zweert bij de stoute, pittige interpretatie van sprookjes en bovenal het vrouwbeeld in die sprookjes. ‘In elke stiefmoeder schuilt een duivel’, dat blijkt het motto van deze creatie.

Voor degenen die goden en duivels als flauwe verzinsels afdoen: rep u naar een bankje in het park. Zet de koptelefoon op die u van Vooruit kreeg toen u het kaartje kocht voor The Bench, ‘autotheater’ (oftewel: doe-het-zelftheater) van de performancekunstenaar Ant Hampton. Wacht tot uw blind date naast u plaatsneemt. En doe wat de instructeur in het oortje u beveelt. Extase is niet verzekerd, maar een eerste, intieme date wél.

INFO: WWW.MARGARITAPRODUCTION.BE, WWW.ANTHAMPTON.COM/BENCH-NL.HTML EN WWW.VILLANELLA.BE

Els Van Steenberghe

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content