Han Renard

Ring TV heeft geen geldschieter meer. Roularta Media Group zei vorige week het exploitatiecontract met de regionale zender op. Als de overheid niet bijspringt, verdwijnt Ring TV in september uit de ether.

Media watchers tonen zich allerminst verrast door het mislukken van Ring TV. Eerder verbaasd dat het zo lang heeft geduurd voor er eentje failliet dreigt te gaan. Het loopt namelijk al een hele tijd niet goed met de regionale televisiezenders in Vlaanderen. Aan de kijkcijfers zal het niet liggen. Dagelijks kijken meer mensen naar de journaals van de tien regionale zenders in Vlaanderen dan naar die van de nationale concurrenten. Maar de reclamemarkt wil die trend niet volgen. De reclame-inkomsten liggen ver onder wat nodig is om de kosten te dekken. Ring TV stapelt de verliezen op. Maar ook andere zenders komt het water tot de lippen. Afgezien van TV-Brussel dat wegens zijn bijzondere taak, het versterken van de Vlaamse aanwezigheid in Brussel, mag rekenen op royale overheidssteun, zitten alle regiozenders in slechte papieren. Het aanbod van de Leuvense zender ROB om Ring TV te helpen, heeft dan ook iets van de blinde die de blinde wil leiden.

Ring TV is op het vlak van werkings- en personeelskosten nochtans de goedkoopste van allemaal. Exuberante uitgaven kunnen dus niet de oorzaak zijn van het gat (zo’n 25 miljoen) in de begroting. Voor mediakenner Tuur Van Wallendael (SP) is Ring TV echter een typisch voorbeeld van hoe het niet moet. Van Wallendael alludeert hiermee niet op de kwaliteit van het product, wel op het zendgebied dat Ring TV bestrijkt. Een sterke verankering in de eigen streek is belangrijk voor het succes van een regionale zender. Maar Vlaams-Brabant telt veel inwijkelingen, die zich doorgaans minder met de streek verbonden voelen en dus minder interesse voor streeknieuws hebben. De reclamemarkt is daarvan een afspiegeling. Het groot aantal buitenlanders, de faciliteitengemeenten en de toenemende verfransing in het arrondissement Halle-Vilvoorde maken het voor Ring TV extra moeilijk. Adverteerders geloven niet die groep anderstaligen te kunnen bereiken en haken af.

Bovendien is het zendgebied van Ring TV tegelijk te klein en te groot. Te klein qua absolute oppervlakte, te groot qua diversiteit, waardoor Ring TV met zijn berichtgeving inwoners uit 35 gemeenten rond Brussel moet bedienen. Inwoners die op sociaal-economisch vlak weinig met elkaar te maken hebben. Halle-Vilvoorde telt ook weinig KMO’s, in tegenstelling tot bijvoorbeeld West-Vlaanderen. Potentiële klanten zijn veelal zetels van nationale bedrijven, die liever nationaal adverteren. De concurrentie met die nationale media speelt sowieso in het nadeel van de kleintjes. Als lokale adverteerders hun initiële pleinvrees voor televisiereclame overwinnen, geven ze vaak de voorkeur aan nationale campagnes, waarvan de kostprijs, door de concurrentie tussen VT 4 en VTM, alsmaar daalt.

Han Renard

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content