JA

Opgetekend door Jef Van Baelen

‘Het aantal verkeersongevallen moet dringend dalen, daarover lijkt iedereen het gelukkig eens. Om dat doel te bereiken, dienen we de verkeersregels beter na te leven. Want de wet op de superboetes heeft niet alles opgelost. Er blijken chauffeurs rond te rijden, voor wie hoge boetes jammer genoeg niet volstaan. Die hardnekkige recidivisten vormen al veel te lang een gevaar op de weg. Via een rijbewijs met punten zouden we die kleine, maar uiterst gevaarlijke groep eindelijk kunnen aanpakken. Ik heb alle begrip voor één misstap van een doorgaans keurige chauffeur, maar de wet breken, mag geen gewoonte worden.

Ik hoor overal vertellen dat autoverzekeringen tegenwoordig veel te duur zijn. Het rijbewijs met punten kan daar de oplossing bieden, want zo beschikken de verzekeraars meteen over een objectieve maatstaf om te zien wie goed bezig is, en wie niet. Nu betalen goede bestuurders een hogere premie om de schade van de onvoorzichtige op te vangen. Dat is gewoon onrechtvaardig. Voer het rijbewijs met punten in, en de roekeloze recidivist betaalt méér voor zijn verzekering, de plichtsbewuste chauffeur een pak minder.

Pijnlijk is het dat sommigen elk nieuw verkeersvoorstel steevast een pesterij voor de automobilist noemen. De individuele vrijheid van de roekeloze chauffeur – die mensen als Jean-Marie Dedecker graag op handen draagt – weegt echter absoluut niet op tegen het leed dat die “vrijheid” kan veroorzaken. Ik geef toe dat er in het verleden administratieve problemen waren om het rijbewijs met punten in te voeren, en dat die zelfs nog niet helemaal opgelost zijn. Ach, desnoods knip je bij elke zware overtreding een klein gaatje in het rijbewijs, en als het rijbewijs vol gaatjes zit, is het gedaan met roekeloos rijden.’

NEE

‘Volgens de Wetstraat heeft onze samenleving twee monsters die tot elke prijs bestreden moeten worden: de roker en de automobilist. Het zijn makkelijke slachtoffers en als je ze financieel weet te raken, is het direct prijs. Want daar komt het rijbewijs met punten uiteindelijk op neer, een zoveelste aanslag op de portemonnee van de burger. De politiehervorming moet natuurlijk betaald worden, hé. Dat de fameuze wet op de superboetes zelfs nog niet eens werd geëvalueerd, vormt blijkbaar geen bezwaar. En dat het rijbewijs met punten in de praktijk onmogelijk is omdat de politieadministratie nu al handen te kort komt, evenmin. We beschikken zelfs niet over genoeg personeel om de rijbewijzen die voorlopig worden ingetrokken, op tijd terug te geven.

Ik ken de Wetstraat-clichés: dit verkeersvoorstel zal wel weer dienen om dat kleine percentage hardleerse wegpiraten aan te pakken. Maar die mensen stop je toch niet. Kijk maar naar wat in Frankrijk gebeurde. Daar werd het systeem tien jaar geleden ingevoerd. Nu rijden er meer dan een miljoen mensen zonder rijbewijs rond en het aantal vluchtmisdrijven is exponentieel gestegen. Is het dát wat we willen? De oplossing voor het verkeersprobleem is nochtans simpel: verbeter de wegeninfrastructuur. En leg geen tweebaanswegen aan waar je niet wil dat er snel gereden wordt.

Repressie lost niets op. In Wallonië daalt het aantal ongevallen sterker dan in Vlaanderen, terwijl hier tachtigmaal meer geflitst wordt en de Vlaming 83 procent van alle verkeersboetes betaalt. De toenemende verkeersagressie zou de beleidsmensen toch ook tot nadenken moeten stemmen. Men is niet agressiever dan pakweg tien jaar geleden. Het autorijden zelf werd wél veel stresserender; een bestuurder moet tegenwoordig meer naar de zijkant van de baan kijken, dan naar de baan zelf. Met alle gevolgen van dien.’

‘We moeten die kleine groep hardnekkige recidivisten eindelijk aanpakken.’

‘Het is een zoveelste aanslag op de portemonnee van de burger.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content