Sabena vliegt veilig. Het scoort goed in het klassement van de veiligste luchtvaartmaatschappijen van de wereld.

In een onderzoek uit 1993 maakte de International Airline Passengers Association IAPA) een rangschikking op van de veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Ze hielden daarbij rekening met het aantal ongevallen per miljoen vluchten, het aantal doden per miljoen passagiers, maar ook de kwaliteit van de pilotentraining, het vliegtuigonderhoud, de leeftijd van de toestellen, de infrastruktuur van het luchtverkeer in het thuisland en de inspanningen die de staat zich getroost om het vliegverkeer veiliger te maken. Luchtvaartmaatschappijen werden daarvoor volgens grootte geklassificeerd.

In Groep A bevinden zich de maatschappijen die de afgelopen tien jaar minstens twee miljoen vluchten inlegden met vliegtuigen van ten hoogste twaalf jaar. American Airlines leidt daar de veiligheidsmarkt : AA houdt het veiligheidsrekord met negen miljoen vluchten zonder één ongeval. Delta volgt, met vier miljoen vluchten zonder ongeval, op de tweede plaats. Ter vergelijking : British Airways betreurde één ongeval op drie miljoen vluchten, een kleinere maatschappij als Scandinavian is al twee dozijn jaar ongevalvrij, Southwest Airlines houdt het al zeventien jaar of 3,6 miljoen vluchten vol. Lufthansa verdient ook zijn plaatsje in de kopgroep : de relatief jonge maatschappij telt één dodelijk slachtoffer op twintig miljoen passagiers.

Bij de middelgrote maatschappijen van Groep B brengt All Nippon Air al 22 jaar vluchten zonder ongelukken aan de grond, de drie maatschappijen in Ansett Australian leven al een kwarteeuw zonder jet-crash, Canadian Airlines International vliegt al vijftien jaar deukvrij, Saudia beroept zich als enige niet-westerse maatschappij op twaalf jaar zonder incidenten. Het jonge broertje van America West is volgens de onderzoekers op de goede weg : in zijn eerste jaar noteerden de rampenjagers niet één dodelijk ongeval met de jonge toestellen. Het onderzoek voor Groep B nam alleen maatschappijen in aanmerking die tussen de één en de twee miljoen vluchten inlegden en daarbij geen enkel ongeval noteerden.

Tussen klein en middelgroot leiden vijf maatschappijen de dans in de Groep C. IAPA heeft een pluim voor Alaska Airlines, dat al zeventien jaar zonder dodelijk ongeval afwerkt. Het laatste ongeval van Finnair dateert van dertig jaar geleden (met een DC-3 van de maatschappij). De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM en Malaysan Airlines stellen het respektievelijk zestien en vijftien jaar zonder ongevallen. Sabena-partner Swissair citeert IAPA bij de beloftevolle jonge maatschappijen in de kategorie. De toppers in deze klassering organizeren tot 1 miljoen vluchten en vlogen in de afgelopen tien jaar ongevalvrij.

Sabena zelf heeft een plaatsje in de top-vier van de rangschikking voor vijftig kleine maatschappijen. De Belgische luchtvaartmaatschappij staat er op hetzelfde niveau als Qantas, Cathay Pacific en Singapore Airlines. De maatschappijen in deze kategorie verzorgen ongeveer 40.000 vluchten per jaar. De rangschikking voor de Groep D was toegankelijk voor maatschappijen met tussen een kwart miljoen en 600.000 vluchten, ongevalvrij sinds januari 1974. Verschillende maatschappijen werden niet in het onderzoek opgenomen, omdat ze te weinig vluchten verzorgen op jaarbasis. Maatschappijen als het Israëlische El Al, volgens IAPA een voorbeeld qua veiligheidsvoorzieningen, viel daarom uit de boot.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content