Pronkparty’s voor peuters

Vergeet de ballonnen, snoeptaarten en tuinspelletjes: wie wil scoren met het verjaardagsfeestje van zoon- of dochterlief, moet op zijn minst voor een limousine of Disneykasteel gaan.

Het Britse jongetje Alex Nash kwam onlangs thuis met een boete in zijn boekentas: zijn ouders moeten 15,95 pond (ruim 21 euro) betalen aan een ander ouderpaar, omdat Alex niet kwam opdagen op het verjaardagsfeestje van hun kind. Alex’ vader dacht eerst dat het om een grap ging. Hij had wel degelijk bevestigd dat zijn zoon aanwezig zou zijn, maar op de dag zelf besefte hij dat er ook al een afspraak met de grootouders was. Alex mocht zelf beslissen, en het vijfjarige jongetje ging toch liever naar oma en opa. En zo miste hij het feestje in een plaatselijk skiresort. Dat veroorzaakte flink wat opschudding op sociale media, waar vooral discussie was over wie het nu bij het rechte eind had. De reacties liepen uiteen van ‘betaal die boete toch gewoon’ tot ‘scheur ze in stukjes en lach eens goed’. Maar eigenlijk is dé vraag: waarom organiseren ouders peperdure kinderfeestjes in skiresorts? Voor vijfjarigen bovendien! Wat is er mis met het goede oude tuinfeest met ballonnen en taart?

Het fenomeen van de decadente kinderfeestjes komt – uiteraard – overgewaaid uit de Verenigde Staten. Er werd zelfs een heus tv-programma aan gewijd: Outrageous Kid Parties. Daarin waren we getuige van het prinsessenfeestje van de zesjarige Gracie, inclusief een schoonheidsbehandeling vooraf, een paardenkoets, tweeduizend bloemen, driehonderd kostuums en een gigantische taart. Het prijskaartje? 32.000 dollar. Al was het toch niet helemaal zoals het hoorde. Toen Gracie de paarse vogel op haar taart zag, barstte ze in tranen uit. Er was haar namelijk een blauwe vogel beloofd. Tja, ze is nogal perfectionistisch, aldus Gracies moeder.

Het lijkt misschien ver-van-ons-bed, maar ook bij ons worden de verjaardagsfeestjes almaar extravaganter. Het bedrijf My Greatest Party organiseert feestjes in België en Nederland, en die zijn behoorlijk exclusief. ‘Een tijdje geleden hebben we een Marie-Antoinette-feest gegeven, met de meisjes in prachtige jurken en de jongens in Lodewijk XIV-pakjes’, vertelt zaakvoerder Hella Huizinga. ‘Ze werden opgehaald met een limousine en naar een kasteel gebracht, waar ze aan de high tea konden beginnen. Zo’n feestje is ideaal voor kinderen tussen vier en acht jaar. Voor een iets ouder kind hebben we onlangs een graffiti-party gegeven, met een street artist, een tent, schilderijen waarop ze aan de slag konden en mini-pizzaovens. En voor een Nederlandse klant hebben we ooit een voetbalstadion afgehuurd, waar de jarige en zijn gasten bezoek kregen van een Ajax-speler.’

Livemuziek

Uiteraard hangt ook daar een stevig prijskaartje aan vast. ‘Onze standaardpakketten voor acht kindjes beginnen bij 395 euro. Dan komt er een juf aan huis die het hele huis aankleedt in een bepaald thema – de Disneyfilm Frozen is erg populair – en de kindjes 2,5 uur bezighoudt. Maar als je echt exclusief wilt gaan, met een limousine en livemuziek bijvoorbeeld, dan kan het oplopen tot tienduizenden euro’s.’ En toch komt er een heel ruim publiek op af, vertelt Huizinga. ‘Onze klanten variëren van woonwagenbewoners tot oude en nieuwe rijken. En er zijn ook mensen die lang sparen om eens iets bijzonders te doen. Geef toe: als je zelf met een tiental kinderen naar het zwembad gaat, met vervoer, tickets, frietjes en taart en misschien nog snoepzakjes achteraf, ben je toch ook een paar honderden euro’s kwijt?’

Ouders kopen met die dure feestjes ook prestige en status, zegt hoogleraar marketing Luk Warlop (KU Leuven). ‘Door veel geld aan iets uit te geven dat eigenlijk weinig nut heeft, laat je zien dat je het je kunt veroorloven. Dat kan een manier zijn om binnen je sociale groep hoog in de hiërarchie te belanden, of om gewoonweg bij die sociale groep te (blijven) behoren. Er moet maar één ouder in een klas beginnen met zo’n decadent feestje, en iedereen voelt de sociale druk om mee te doen.

Al heeft Warlop ook goed nieuws voor ouders die liever geen limo inhuren voor het volgende partijtje. ‘Als er een bepaalde trend ontstaat, krijg je ook altijd een tegenbeweging. Je kinderen gewoon laten ravotten in de tuin is tegenwoordig ook een manier om je te onderscheiden. Kinderen vinden het leuk en je valt tenminste op tussen al die ouders met hun chique feestjes. Ik zou dus niet te pessimistisch zijn: als de slinger naar één kant doorslaat, is het verstandig om net het omgekeerde te doen.’

DOOR STEFANIE VAN DEN BROECK

‘Je kinderen gewoon laten ravotten in de tuin is tegenwoordig ook een manier om je te onderscheiden.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content