NU OOK APARTE PARKEERPLAATSEN VOOR VROUWEN

© SCHOOFS

Puur seksisme volgens de ene, een veilige oplossing volgens de andere: vrouwenparkeerplaatsen zorgen voor opschudding.

De grootste koekoeksklok ter wereld: dat was tot voor kort de enige attractie van het Duitse stadje Triberg. Maar sinds vorige zomer staat het vooral bekend om zijn ‘seksistische burgemeester’. Die ontketende een rel door in mannen- en vrouwenplaatsen te voorzien in een nieuwe parkeergarage. Voor de vrouwen waren dat brede, goed verlichte vakken, terwijl de mannen het moesten stellen met moeilijk bereikbare plaatsen. Logisch, vond hij zelf: ‘Van nature zijn mannen betere parkeerders dan vrouwen. Ik daag alle vrouwelijke chauffeurs uit om mijn ongelijk te komen bewijzen.’ In Duitsland zijn frauenparkplätzen lang niet ongewoon. Het parkeerreglement van de stad Brandenburg bepaalt zelfs dat grote parkeergarages 30 procent ‘vrouwenplaatsen’ moeten aanbieden.

Dat was ook Luke Hendrickx opgevallen, eigenaar van enkele Limburgse parkeergarages. ‘Een fantastisch idee! Intussen heeft elke parkeergarage in Hasselt zulke “vrouwenplaatsen” en bij de bouw van nieuwe parkings – zoals nu in Genk – zorgen we daar ook voor.’ De plaatsen voor vrouwen zijn ook hier breder, beter verlicht en vooral dichter bij de uitgang: daardoor moeten vrouwen zich veiliger voelen. ‘Al moet ik toegeven dat het puur psychologisch is: eigenlijk zijn onze parkings sowieso veilig. Maar we beschouwen het als een extra service.’ De Hasseltse schepen van Mobiliteit, Rob Beenders, staat ook achter dit initiatief. ‘Vrouwen komen nu makkelijker naar onze parkings. En we krijgen soms lovende mails van vriendinnen die in Hasselt komen shoppen. Dat die plaatsen breder zijn, is trouwens extra handig voor vrouwen met een kinderwagen.’ Maar wat als een man op deze plaatsen parkeert? ‘Dan krijgt hij geen boete, want we doen niet aan handhaving voor deze regel. Maar niets zo effectief als sociale controle.’

Discriminatie of niet?

‘Waarom hebben vrouwen aparte plaatsen nodig? Kunnen ze niet rijden, misschien?’ Bij het parkeerbedrijf Vinci Park zijn ze géén voorstander van de vrouwenparkings. ‘In sommige van onze parkings vind je er misschien nog een paar – zoals in Oostende – maar dat is een erfenis uit het verleden’, zegt algemeen directeur Thomas Bimson. ‘Als zulke parkings vernieuwd worden, verdwijnen die plaatsen in elk geval. Want dit past niet in ons internationale charter. Wij zorgen liever voor voldoende verlichting, muziek, camera’s en zelfs speciale parfums: zo voelt iedereen zich veiliger, niet alleen de vrouwen.’ Een visie die gedeeld wordt door Touring: ‘Op den duur worden er zo veel parkeerplaatsen voorbehouden voor allerlei groepen dat niemand nog een gewone plaats vindt’, zegt woordvoerder Danny Smagghe. ‘Er zijn misschien uitzonderingen: als de politie bepaalde parkeergarages extreem onveilig vindt voor vrouwen. Maar dan moeten ze nadien ook kunnen aantonen dat de kans op geweld vermindert. En trouwens: mannen willen toch ook niet overvallen worden?’ Ook Magda De Meyer van de Vrouwenraad ziet liever een structurele aanpak: ‘Parkeergarages moeten veilig en toegankelijk zijn voor iedereen. Vrouwenplaatsen kunnen hooguit een tijdelijke oplossing zijn.’

Maar is dit dan geen vorm van discriminatie? Bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens zijn er volgens de persverantwoordelijke nog geen klachten binnengelopen. Dichter bij huis, in het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen, hebben ze al één melding gekregen: een vader vond het discriminerend dat er op de parking van supermarkt Carrefour plaatsen waren voor moeders met kinderen. Intussen heeft Carrefour het logo veranderd in een papfles, zodat elke ouder zich welkom voelt.

Grondwetspecialist Paul Van Orshoven (KU Leuven) nuanceert de kwestie. ‘Dit is een ongelijke behandeling, maar dat is niet hetzelfde als discriminatie. Om te beslissen of vrouwenparkings discriminerend zijn, moeten we drie criteria aftoetsen. Ten eerste: is er een objectief verschil? Ja dus, het verschil tussen mannen en vrouwen lijkt me duidelijk. Ten tweede: is het ook een pertinent onderscheid? Daar wringt vaak de schoen. Als het gaat om veiliger plaatsen voor vrouwen, dan lijkt dat me pertinent: vrouwen krijgen vaker te maken met seksueel geweld dan mannen. Mochten het gewoon bredere vakken zijn, dan valt dat veel moeilijker te verdedigen: wie zegt dat vrouwen minder goed kunnen parkeren? Ten slotte moet de ongelijke behandeling ook proportioneel zijn: als vrouwen effectief bang zijn om overvallen of verkracht te worden, lijkt deze maatregel me niet overdreven.’

DOOR STEFANIE VAN DEN BROECK, ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

‘Als vrouwen effectief bang zijn om overvallen of verkracht te worden, lijkt deze maatregel me niet overdreven.’ (Paul Van Orshoven)

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content