
NMBS: ‘Niet drastisch schrappen in dienstverlening’
Meerderheid en minderheid zijn geschrokken van de uitgelekte plannen om het treinaanbod van de NMBS met 10 procent te verminderen.
Deze week maken de drie ceo’s van de NMBS-Groep in de parlementaire commissie hun evaluatie van de financiële cijfers van vorig jaar. Tegen 2012 wil men tot een schuldstabilisatie komen, maar er rest weinig tijd om iets te doen aan de hachelijke situatie waarin het autonoom overheidsbedrijf zich bevindt. In een nota die begin deze week uitlekte in La Libre Belgique, is sprake van de afschaffing van treinen waarvan de kostendekkingsgraad lager is dan 5 of 10 procent. In totaal zou het gaan om een vermindering van het dagelijkse aanbod van 10 procent.
CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh noemt dat een ‘vrij drastische inkrimping’. ‘Iedereen kent de financiële situatie van de NMBS, maar ik ben toch een beetje geschrokken van die cijfers. Ik vraag me af of de dienstverlening zo zwaar moet lijden onder de besparingsmaatregelen.’ Zijn Groen!-collega Stefaan Van Hecke is vooral verontwaardigd dat het de kleine lijnen zijn die de dupe zouden worden. ‘Dit is een maatregel die je zou verwachten van een privémaatschappij. Door de lijnen die niet veel opbrengen eenvoudigweg af te schaffen, ontneem je de mensen in dunbevolkte gebieden de mogelijkheid om nog met de trein te reizen.’
In de nota is sprake van de overschakeling op halftijds werk voor een deel van het personeel, maar ook van de beperking van het aantal loketten. ‘Ook dat is een asociale maatregel’, zegt Van Hecke. ‘Mensen die bijvoorbeeld niet goed overweg kunnen met een computer, zijn voor hun informatie afhankelijk van een persoon aan wie ze iets kunnen vragen.’ Van Hecke zegt goed te beseffen dat er bespaard moet worden, maar verwacht meer heil van een efficiëntere samenwerking tussen de NMBS, Infrabel en de NMBS Holding. Ook Van den Bergh is ervan overtuigd dat daar nog mogelijkheden liggen. ‘Het is moeilijk om de vinger op de wonde te leggen. Maar als je ziet dat de entiteiten bijvoorbeeld afzonderlijke ICT- en humanresourcesafdelingen hebben opgericht, dan kan het niet anders of er wordt dubbel werk verricht.’
De goederendivisie van de NMBS is vandaag het grootste zorgenkind van de groep. Volgens Van Hecke zou het dan ook onlogisch zijn dat de passagiers daarvoor moeten opdraaien. ‘NMBS Logistics lijkt me net de geschiktste afdeling om een veel commerciëlere toer op te gaan. De directie zou grote bedrijven moeten overtuigen om meer gebruik te maken van het spoor.’ Van den Bergh wijst er echter op dat ook het personenvervoer vorig jaar in de rode cijfers eindigde. ‘Ook daar moet er dus iets gebeuren. Het is duidelijk dat men de plannen intern nog eens goed zal moeten bekijken. Ik geloof ook niet dat deze nota het enige spoor is dat men momenteel onderzoekt.’
Hannes Cattebeke