De Macedonische veroveraar had ook

FedEx kunnen leiden.

Over het Alexander-epos van filmregisseur Oliver Stone zien we Etienne Davignon of Maurice Lippens nog niet meteen uitspraken doen, maar de Amerikaanse captains of industry zijn helemaal weg van de helmboswuivende Macedonische Veroveraar. Alexander de Grote was de eerste globale denker in de geschiedenis, zegt Partha Bose, partner en chief marketing officer van de Monitor Group, een internationaal opererend strategisch-adviesbureau.

In zijn boek Alexander The Great’s Art of Strategy tracht Bose aan te tonen waarom een beetje CEO van een multinational zich perfect moet kunnen terugvinden in het strategische denken van de grondlegger van het hellenisme. De bedrijfsleiders van vandaag kunnen volgens Bose drie belangrijke dingen van hem opsteken: ‘Waar je wilt concurreren, wanneer en hoe je de markt binnendringt – of je eruit terugtrekt – en hoe je gaat concurreren als je eenmaal in die markt bent binnengedrongen.’

Zo verwijst Bose naar de overwinning die Alexander in 328 v.C. behaalde op een als onoverwinnelijk beschouwde groep Indische krijgsheren door het creëren van een fictieve dreiging. In de jaren ’80 van de vorige eeuw creëerde Ralston Purina een valse dreiging in de dierenvoedingsindustrie. Een van de adepten van de Alexander-methodologie is stichter en topman van pakjesgigant FedEx, Fred Smith. ‘Alexanders denkwijze stelde hem in staat zijn sterke punten uit te spelen, zijn zwaktes te beperken en de bovenhand te halen over tegenstanders die veel groter waren’, zo zei hij tegen CNN.

Volgens regisseur Stone zelf vindt het strategische talent van Alexander zijn culminatiepunt in de slag bij Gaugamela (331 voor Christus), waar hij het vijf keer sterkere Perzische leger van koning Darius in de pan hakte. ‘Alexander was erg wendbaar, geloofde sterk in teamwork en kon heel gemakkelijk delegeren’, aldus Stone. ‘De Perzen konden geen voet verzetten zonder koninklijke goedkeuring. Darius was de spil van alles en precies daarom ging Alexander rechtstreeks op hem af. Als hij het hoofd doodde, doodde hij meteen de slang.’

Nog een ander aspect van zijn persoonlijkheid was zijn openheid tegenover vreemde culturen. Op het slagveld was Alexander een wrede en meedogenloze tegenstander, maar zijn rijk werd wel gebouwd op respect voor lokale culturen en het geloof dat vrede en interne stabiliteit al- len maar kunnen bestaan door welvaart. ‘De Nestlés, de Unilevers en de Procter & Gambles van onze tijd danken hun wereldwijde succes aan het feit dat zij aan de diverse landen waarin zij penetreerden nooit een systeem hebben opgedrongen dat refereerde aan hun eigen origine’, zo besluit Partha Bose. ‘Zij hebben allemaal iets uitgewerkt dat in de lijn lag van de lokale culturen en smaken, en dat is precies wat globalisering inhoudt.’

Samengesteld door Marcel Schoeters

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content